تحریم و سانسور مانع رسیدن دنیا به سرمنزل هنر قرآنی است
کد خبر: 3959460
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
حجت‌الاسلام حمید محمدی در اختتامیه جشنواره آیات:

تحریم و سانسور مانع رسیدن دنیا به سرمنزل هنر قرآنی است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مراسم اختتامیه جشنواره آیات با اشاره به اینکه مردان و زنان هنرمندی وجود دارد که در ابعاد مختلف هنر می‌توانند حرف اول را در سطح جهان بزنند،‌ گفت: اگر موانعی بر سر راه هنرمندان با وجود تحریم‌ها و سانسورها نبود، می‌توان گفت ایران به تنهایی می‌توانست دنیا را به سرمنزل هنر قرآنی برساند.

تحریم و سانسور مانع رسیدن دنیا به سرمنزل هنر قرآنی

به گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه جشنواره فرهنگی رسانه‌ای آیات بعدازظهر امروز ۲۳ اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، گروه همخوانی قرآن کریم آیاتی از کلام‌الله مجید را به زیبایی تلاوت کردند.

در ادامه عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنانی پرداخت و گفت: بر طبق آیات کریمه، قرآن کریم هم ساحت عقل و اندیشه و هم ساحت احساس و عاطفه را در بر می‌گیرد. به بیان دیگر، هدایت بشر را تضمین می‌کند و رحمت عالی برای همه آدمیان در همه عصرها و نسل‌ها برقرار بوده است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه همه مبلغان و حاملان این عَلَم، این است که آموزه‌های آن را به بهترین و زیباترین وجه و قالبی شایسته به حق‌طلبان برسانند، افزود: در این بین، باید دقت کنیم که خود قرآن یک اثر هنری است، اما بیش از اینکه هنر را در لابلای آیات ببینیم، حامل پیام‌های نورانی و انسان‌ساز است. همه این پیام‌ها در زرورق‌های زیبا پیچیده شده و در قالب بیاناتی ارزشمند، شورآفرین و شعور‌برانگیز بیان شده است.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ادامه به روایتی از امام رضا(ع) اشاره و اظهار کرد: منقول است امام رضا(ع) فرموده است: «اگر مردم از محاسن کلام ما آگاه بودند، از ما پیروی می‌کردند».‌ به گمان من این روایت حامل دو معناست. یک اینکه اگر حتی آنان هم اگر سخنان زیبا و نیکو که از ما صادر شده است را به درستی بشنوند، از ما تبعیت خواهند کرد و دوم اینکه اگر این سخنان صحیح را به دور از افراط و خرافه‌نگری به گوش جان بشنوند، از آن تبعیت خواهند کرد.

فقهی‌زاده تصریح کرد: قرآن کتاب زندگی و عقیده و عمل است و آموزه‌های ناب الهی در گذر تاریخ به پیامبر اکرم(ص) رسید. سروش وحی آن را بر گوش دل پیامبر خواند، پیامبر نیز آنها را عیناً به جامعه انسانی در قالبی از هنر و تصویر‌آفرینی و ادبیاتی فاخر عرضه کرد.

وی بیان کرد: امروز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متکفل ساماندهی هنر دینی نیز هست، با حمایت‌های عالمانه وزیر محترم ارشاد، در معاونت قرآن و عترت مأموریت یافته‌ایم این آموزه‌ها را متناسب با ذائقه نسل جدید و دردهای نو در روزگار خود بر بال هنر بنشانیم و در جامعه‌ای فاخر عرضه کنیم، به این امید که این آموزه‌ها هر چه بهتر و سریع‌تر به مخاطبان خود عرضه شود.

فقهی‌زاده گفت: برای نخستین بار است که اختتامیه ۱۰ جشنواره فرهنگی و هنری را طی ۱۰ سال اخیر برگزار می‌کنیم. از بین جشنواره‌های آیات، یک جشنواره نیز به صورت بین‌المللی برگزار شده است.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این مراسم، کلیپی از معرفی جشنواره فرهنگی و هنری آیات پخش شد و پس از آن به تولید آلبومی شامل ۱۰ اثر شاخص که خروجی جشنواره نغمه‌های محمدی بوده است، اشاره شد و با اجرای یک قطعه از این آلبوم از سوی بهرام پاییز رسماً رونمایی شد.

ارسالی ////// تحریم و سانسور مانع رسیدن دنیا به سرمنزل هنر قرآنی

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز به بیان سخنان کوتاهی پرداخت و گفت: از اینکه جشنواره آیات بعد از سالیان سال، مجدد بازآرایی و به اجرا در سطح ملی و بین‌المللی رسیده است، مسرور هستم. ۱۰ سال قبل که جشنواره آیات طراحی شد، اسم آن را منظونه جشنواره آیات گذاشتیم، چرا که قرار بود مانند یک منظومه عمل کند.

محمدی به وقفه‌ای که در برگزاری این جشنواره به وجود آمد، اشاره کرد و افزود: بسیاری از اتفاقات مهم به علت این وقفه ایستا و راکد شد، اما خوشبختانه با از سرگیری مجدد این جشنواره، شاهد‌ خلق آثار خوب هنر قرآنی در سطوح مختلف هستیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه قرآن کریم با معارف خود در عقل‌ها و با هنر خود در قلب‌ها نفوذ می‌کند، گفت: اتفاق بزرگی که می‌تواند در یک تمدن رخ دهد، این است که مردم آن جامعه نقطه‌های تلاقی بخش‌های معارف و هنری قرآن را بیابند و آن را به هم متصل کنند. مردم ایران با تاریخ غنی و داشتن قرآن کریم، توانسته‌اند این دو محور یعنی معارف و هنر را در‌ هم بیامیزند و در قالب نمایشگاه قرآن و جشنواره آیات، آن را بروز دهند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: وقتی این دو بُعد اساسی در ‌ایران اسلامی به هم می‌رسد، خالق جشنواره‌ها و آثار برگزیده می‌شود که نمونه آن را در دنیا نخواهید دید. البته این افتخار یک مسئولیت را هم برای ما ایجاد می‌کند، به این معنا که باید این ظرفیت به دنیا منتقل شود.

وی با بیان اینکه دنیا امروز عطش هنر قرآنی دارد،‌ گفت: از آنجایی که دچار یک پوچی در دنیا هستیم، مسیر غربی‌های به پوچی رسیده این نیاز را برای ما ایجاد می‌کند که در قالب این ظرفیت، محتواهای خود را به این افراد منتقل کنیم و می‌توان با استفاده از این ظرفیت، حجم بریده‌ شده‌های غربی از دنیا را تحت پوشش این هنر قرار داد.

محمدی بیان کرد: خوشحالیم که مردان و زنان هنرمندی داریم که در ابعاد مختلف هنر می‌توانند حرف اول را در سطح جهان بزنند و اگر موانعی هم بر سر راه هنرمندان با وجود تحریم‌ها نبود و اسیر سانسورها نبودیم، می‌توان گفت ایران به تنهایی می‌توانست دنیا را به سرمنزل هنر قرآنی برساند، اما با وجود همه این تحریم‌ها، هنوز در هر نقطه‌ای از جهان وارد‌ می‌شویم، هنر ایرانی زبان‌زد دنیا بوده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش پایانی سخنان خود در مراسم اختتامیه جشنواره آیات اظهار کرد: امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عالی‌ترین متولی برای ترویج هنرهای قرآنی است که این پرچم را با قدرت در دست گرفته و با وجود محدودیت‌های کرونایی، این جشنواره را برگزار کردند.

ارسالی ////// تحریم و سانسور مانع رسیدن دنیا به سرمنزل هنر قرآنی

در ادامه این مراسم، گروه همخوانی محراب که از برگزیدگان این دوره از جشنواره آیات است به اجرای قطعه‌ای در مورد سردار شهید قاسم سلیمانی پرداختند و پس از آن هم کلیپی در مورد پیامبر اکرم(ص) پخش شد. در ادامه کلیپی با عنوان آقا اجازه پخش شد و‌ پس از آن جوایز نفرات برتر برخی از رشته‌ها اهدا شد.

بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این مراسم، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنانی پرداخت.

صالحی گفت: زیبایی خدا در ساحت ذات و صفات و افعال دیدن، چیزی است که فوق همه زیبایی‌ها هست و در بین افعال حضرت حق، جلوه اعظم جمال حضرت حق در قرآن کریم است. یعنی خداوند از مقام ذات در مقام اسماء و صفات و نیز در برترین شکل، در قرآن کریم تجلی کرده است. تجلی اعظم جمال و افعال حضرت حق در قرآن کریم است. با این نگاه است که هنرهای قرآنی معنا و مفهوم دقیق‌تری پیدا می‌کند.

راه‌های نرفته در مسیر هنر قرآنی طولانی است

وی افزود: هنرمند با زیبایی ارتباط دارد و می‌خواهد زیبایی‌های پیرامون را بفهمد و بازتولید کند. بر این اساس، این زیبایی‌ها گام به گام عمیق‌تر می‌‌شود تا به زیبایی‌های الهی برسد. در وجوه زیبایی‌های الهی، برترین زیبایی مربوط به کلام حق است. قرآن کریم کتیبه زیبای حضرت حق است که در اختیار ما به ودیعه گذاشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در حوزه اجزاء نحوی قرآن کریم، در بخش‌های بیانی قرآنی و آوایی و موسیقایی قرآن کریم و بالاتر از این حوزه‌های لفظی، زیبایی معنایی قرآن کریم مشهود است. زیبایی قرآن در سطوح الفاظ محدود نمی‌شود. الفاظ ویترین زیبایی برای معانی هستند و معانی صرفاً حکیم نیستند، بلکه جمیل هم هستند. از وجوه مختلف، معارف قرآنی زیبا هستند. وقتی معارف قرآنی را نگاه می‌کنیم، ستارگانی هستند که در یک کهکشان حضور دارند. پیوستگی معنایی این ستارگان با هم شبیه همان ستارگان طبیعی است که در یک کهکشان گرچه تک تک در حرکت هستند، اما در یک کهکشان بزرگ سیر می‌کنند.

وی بیان کرد: ‌عمق این معانی چنان است که مانند اقیانوس بی‌پایان هر مقدار که به ژرفا می‌روی، زیبایی‌های جدیدی کشف می‌شود، ‌اقیانوس معانی قرآن هم چنین ژرفای بی‌پایانی دارد. این سخنان که می‌توان ساعت‌ها، روزها و سال‌ها در مورد آن صحبت کرد، در حد عبور از این نکته است که هنرمندانی که به ساحت قرآن ورود پیدا می‌کنند، به فضایی ورود پیدا کرده‌اند که اوج زیبایی‌هاست؛ زیبایی که دامنه، گستره و عمق آن پایان ندارد. بنابراین راه رفته گرچه عزیز و ارزشمند است، اما راه نرفته بسیار است.

ارسالی ////// تحریم و سانسور مانع رسیدن دنیا به سرمنزل هنر قرآنی

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش پایانی این مراسم از برگزیدگان سایر بخش‌های جشنواره قرآنی آیات تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha