استحکام‌بخشی رابطه عموم با زیبایی‌های دین، توسط ابزار هنر
کد خبر: 3962582
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵

استحکام‌بخشی رابطه عموم با زیبایی‌های دین، توسط ابزار هنر

یک مدرس و طراح گرافیک گفت: از دیرباز رابطه عمیق هنر با دین به‌ویژه دین مبین اسلام محرز بوده و یکی از اصول استحکام‎‌بخشی رابطه عموم مردم با دین نیز می‌تواند تجلی زیبایی‌های دین اسلام با ابزار هنر باشد.

استحکام‌بخشی رابطه عموم با زیبایی‌هایی دین؛ توسط ابزار هنرمهدی دهقانی اشکذری، مدرس و طراح گرافیک، در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، درخصوص اهدای آثار هنری خلق شده ایام نوروز در حرم مطهر به زائران رضوی، اظهار کرد: همزمان با آغاز سال جدید، جمعی از هنرمندان با حضور در حرم مطهر رضوی با کتابت آیات، احادیث و اشعاری با موضوع مهدویت ۶۰۰ اثر هنری خلق و آثار را به زائران حرم اهدا کردند.

وی ادامه داد: از دیرباز رابطه عمیق هنر با دین به‌ویژه دین مبین اسلام محرز بوده و یکی از اصول استحکام بخشی رابطه عموم مردم با دین نیز می‌تواند تجلی زیبایی‌های دین اسلام با ابزار هنر باشد. رسالت زیباشناختی تنها در حیطه لذت‌‌آفرینی نیست، بلکه سبب آرامش روح و روان می‌شود و قرار دادن این دو هدف در کنار یکدیگر از جاذبه‌ها و معجزه‌های آفرینش است.

دهقانی اشکذری بیان کرد: هنری که ذات و سرشت آن الهام گرفته از پرتو جمال لایزال الهی باشد، با ذهن افراد آمیخته می‌شود و سپس در دل و جان آنها رسوخ می‌کند و ماندگار می‌شود.

این مدرس و طراح گرافیک با معرفی هنر به‌عنوان یکی از عناصر مؤثر در زندگی بشر که انعکاس‌دهنده توانایی‌های فکری، دستی و عاطفی آنهاست، افزود: در همه زمان‌ها هنر با زندگی انسان‌ها و انسانیت پیوند خورده است، بطوریکه در این هستی، هر جا که صحبت از هنر و زیبایی است، نگاه انسان‌ها به آن خیره شده است، چرا که انسان‌ها ذاتاً به هستی‌شناسی، زیبایی‌شناسی و معرفت خداوند و آفریده‌های زیبای آفریدگارهستی علاقه‌مند هستند.

وی بیان کرد: تاریخ نشان داده است، رشد و توسعه هنر به‌طور پیوسته بر محوریت دین انجام پذیرفته است، به‌طوریکه دین محتوای هنر را تحت‌تأثیر قرار داده است.

دهقانی اشکذری بابیان‌ اینکه در طول تاریخ هنرمندان بسیاری بوده‌اند که خلاقیت‌های هنری خود را به منصه ظهور گذاشته‌اند و در پرتوی این هنرآفرینی، باورهای دینی و اعتقادات اسلامی خود را تجلی و به اثبات رسانده‌اند، تصریح کرد: هرچند آثار اسلامی از عصری به عصر دیگر و از جایگاهی به جایگاه دیگر متفاوت بوده است، اما آنچه که از نظر معنایی و محتوایی در این آثار مشخص و بارز است، معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، یکتاشناسی و عشق و ارادت به خداوند متعال بوده است، به عبارت دیگر در همه این آثار هنری، اسلام بوده که اساس هنر را محفوظ نگه داشته و بر معرفت آن افزوده است.

هنرنماییِ هنرمندان حریم رضوی در رشته‌‌های خوشنویسی، نقاشی، تذهیب...، با عنوان محفل هنرهای قرآنی نسیم ظهور در محل صحن جمهوری اسلامی حرم مطهررضوی برای بازدید عموم زائران، از هفته ابتدایی سال نو برپا شده است.

از ابتدای برپایی این محفل هنری تاکنون بیش از ۶۰۰ اثر هنری در رشته‌های خوشنویسی، تذهیب و نقاشی با موضوع مهدویت و انتظار خلق شده و به‌عنوان هدیه متبرک از سوی آستان مقدس رضوی به زائران و مجاوران این بارگاه نورانی اهدا شده است.

انتهای پیام
captcha