۴۳.۳ درصد مردم گفته‌اند «قطعاً» در انتخابات شرکت می‌کنند
کد خبر: 3966317
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
طبق نظرسنجی ایسپا؛

۴۳.۳ درصد مردم گفته‌اند «قطعاً» در انتخابات شرکت می‌کنند

نتایج نظرسنجی ایسپا از میزان مشارکت احتمالی مردم ایران به شخصیت‌های سیاسی (کل نمونه به جز کسانی که گفته‌اند قطعا در انتخابات شرکت نمی‌کنند) نشان می‌دهد ۴۳.۳ درصد از مردم گفتند «قطعاً» در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد.

به گزارش ایکنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در آخرین نظرسنجی خود که طی فروردین‌ماه ۱۴۰۰ و با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور و اندازه نمونه ۱۵۶۹ از طریق مصاحبه تلفنی انجام داده، میزان رای احتمالی مردم به شخصیت‌های سیاسی (در صورت کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰) را مورد سنجش قرار داده است. از مردم پرسیده شد «اسم چند شخصیت سیاسی را می‌خوانم. اگر هر کدام کاندیدای ریاست جمهوری شوند تا چه حد احتمال دارد شما به هر یک از این افراد رای بدهید؟» نتایج در قالب نمودار به تفکیک شخصیت‌های سیاسی ارائه شده است.

با توجه به اینکه امکان طرح پرسش‌های زیاد در نظرسنجی تلفنی وجود ندارد، لذا نمی‌توان محبوبیت همه افرادی که در گمانه زنی‌های رسانه‌ای نام آن‌ها مطرح هست را مورد سنجش قرار داد. ایسپا در هر نوبت از نظرسنجی برخی اسامی را مطرح می‌کند.


میزان اطلاع مردم از زمان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰


بر این اساس، به منظور سنجش میزان توجه شهروندان به موضوع انتخابات از آن‌ها پرسیده شده «همان‌طور که می‌دانید چند ماه دیگر قرار است انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شود. آیا می‌دانید این انتخابات در چه ماهی برگزار خواهد شد؟». نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، ۵۰.۲ درصد شهروندان از زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو اطلاع داشته‌اند، در مقابل ۴۹.۸ درصد پاسخگویان یا نمی‌دانسته‌اند این انتخابات در چه ماهی برگزار می‌شود یا به ماه‌های دیگری غیر از خردادماه اشاره کرده‌اند. مقایسه نتایج با موج‌های پیشین این نظرسنجی حاکی از افزایش تدریجی آگاهی شهروندان از زمان برگزاری انتخابات است.


پیگیری اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰


در این نظرسنجی همچنین از پاسخگویان پرسیده شده است؛ «انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه برگزار خواهد شد. شما تا چه حد اخبار این انتخابات را دنبال می‌کنید؟»، ۴۱.۹ درصد پاسخگویان گفته‌اند اصلاً اخبار انتخابات را دنبال نمی‌کنند، ۲۶.۱ درصد کمی و ۲۰.۹ درصد تاحدی پیگیر اخبار تحولات انتخاباتی هستند. افرادی که در حد زیاد اخبار مربوط به انتخابات را پیگیری می‌کنند ۱۱.۱ درصد پاسخگویان را تشکیل می‌دهند.

همچنین نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد، ۴۳.۳ درصد از مردم گفتند «قطعاً» در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد. در حال حاضر تخمین ایسپا از نرخ تمایل فعلی مردم برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری حدود ۳۹ درصد است. این میزان بر اساس نرخ معمول محافظه کاری در نظرسنجی تلفنی (بر اساس مقایسه با نظرسنجی‌های حضوری و همچنین تطبیق با نتایج انتخابات‌های قبل) برای سنجش میزان مشارکت در انتخابات محاسبه شده است.

از افرادی که تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند (افراد مردد) پرسیده شده است «در چه صورتی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنید؟». نتایج این نظرسنجی نشان میدهد؛ ۴۴.۹ درصد آن‌ها گفته‌اند بستگی دارد چه کسانی کاندیدا شوند. ۳۶.۸ درصد گفته‌اند اگر شرایط اقتصادی بهتر شود. ۵.۱ درصد اظهار کرده‌اند تحت هیچ شرایطی شرکت نمی‌کنند. ۲.۴ درصد بیان کرده‌اند اگر بدانم با شرکت نکردنم در انتخابات وضع بدتر می‌شود، در انتخابات شرکت خواهم کرد. ۴.۱ درصد به سایر موارد اشاره کرده‌اند و ۶.۷ درصد نیز به این سوال پاسخی نداده‌اند.

یادآور می‌شود، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) موج چهارم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور و اندازه نمونه ۱۵۶۹ از طریق مصاحبه تلفنی در فروردین ۱۴۰۰ اجرا کرده است.
انتهای پیام
captcha