نمایش صدها نسخه خطی نادر قرآن در شارجه
کد خبر: 3968122
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

نمایش صدها نسخه خطی نادر قرآن در شارجه

مرجع کتاب شارجه صدها نسخه خطی و همچنین تصاویر و تابلوهای نقاشی کمیاب و نادر که قدمت آن به صدها سال پیش بازمی‌گردد، در معرض دید عموم قرار داده است.

به گزارش ایکنا، پایگاه خبری امارات الیوم نوشت: نمایشگاه «کلمات من الشرق» که تا سوم ماه مه آینده(دوشنبه 13 اردیبهشت) از سوی مرجع کتاب شارجه در مقر آن برگزار می‌شود، دریچه‌های بزرگی را به روی تاریخ هنرهای اسلامی، هنر نسخه‌های خطی قرآن کریم و تحولات تاریخی باز می‌کند.

غرفه‌های این نمایشگاه صدها نسخه خطی را که قدمت آن به صدها سال پیش بازمی‌گردد و توسط مشهورترین خوشنویسان جهان اسلام نگاشته شده است، ارائه می‌دهد.

این نمایشگاه به موضوعات مورد توجه بسیاری از محققان متخصص در هنرهای اسلامی پرداخته و نسخه‌ای نادر از قرآن کریم دوره عثمانی را که مربوط به سال 1827 میلادی است، به نمایش می‌گذارد. با این حال، ارزش این نسخه فقط قدمت آن یا دوره‌ای که به آن مربوط می‌شود، نیست، بلکه بیشتر به دلیل خوشنویسی آن است؛ زیرا یکی از معدود نسخه‌های قرآن است که توسط زنان هنرمند آن زمان نوشته شده است.

نمایش صدها نسخه خطی نادر قرآن در شارجه

این نسخه از نسخه‌های خطی ارائه شده نه تنها مشهورترین خوشنویسان زن شناخته شده در تاریخ هنرهای اسلامی را معرفی می‌کند، بلکه سطح دقت، کیفیت، الگوهای هنری، مدارس و حتی مواد و رنگ‌هایی را که در کتابت این نسخه قرآن به کار گرفته شده است، نشان می‌دهد. نام سوره‌ها با جوهر سفید روی زمینه طلایی تزئین شده به رنگ سبز نوشته و در گذاشتن علامت‌های تجوید هم از جوهر قرمز استفاده شده است.

این نمایشگاه با ارائه نسخه‌ای از قرآن کریم مربوط به قرن پانزدهم میلادی بازدیدکنندگان را به دوره‌ای که تاریخدانان آن را دوره تیموریان و به طور خاص دوره تیمور لنگ می‌خوانند، می‌برد؛ نسخه‌ای که به دست «جوانمرد بن اخی محمد بن بایزید السروری» نوشته شده و اهمیت آن از لحاظ دوره‌ای است که این نسخه در آن زمان کتابت شده که دوران طلایی پیشرفت خط خوشنوسی عربی شمرده می‌شود.

این نمایشگاه به پنج بخش تقسیم شده است: بخش اول نسخه‌های خطی قرآن کریم را ارائه می‌دهد، در حالی که بخش دوم تصاویری از مکان‌های دیدنی، شهرها و چهره‌ها از جمله تصاویری قدیمی از مکه مکرمه و موسم حج را به نمایش می‌گذارد و بخش سوم نقشه‌های جغرافیایی و کره زمین را نشان می‌دهد و بخش چهارم نسخه‌های خطی است و بخش پنجم مجموعه بزرگی از نقاشی‌ها و پوسترهای قدیمی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha