وصیت امیرمؤمنان(ع) به فرزندان؛ حسرت مال از دست رفته را نخورید + فیلم
کد خبر: 3968785
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲
جرعه‌ای از کلام امیر(ع) - ویژه شب‌های قدر 2/

وصیت امیرمؤمنان(ع) به فرزندان؛ حسرت مال از دست رفته را نخورید + فیلم

پژوهشگر نهج‌البلاغه در شرح یکی از وصیت‌نامه‌های امیرمؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه گفت: اولین سفارش من به شما دو فرزندم، سفارش به تقوای الهی، پارسایی و پرهیزگاری است و دیگر اینکه دنیاطلب نباشید، حتی اگر دنیا به شما روی آورد، چشم به رحمت و مغفرت اخروی الهی دوزید چراکه دنیا بیش از گذرگاهی نیست. بنابراین هرگز حسرت آنچه که از مال دنیا از دست می‌دهید را نخورید.

به گزارش ایکنا، سیدحمید خویی از نوادگان آیت‌الله خویی و محقق و پژوهشگر نهج‌البلاغه و عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران است. وی در سلسله درس‌گفتارهای «جرعه‌ای از کلام امیر(ع)» در خبرگزاری ایکنا به شرح خطبه‌های نهج‌البلاغه پرداخته است و از جمله آنها وصیت‌نامه امیرمؤمنان(ع) به امام حسن مجتبی(ع) است. به مناسبت شب‌های قدر قسمت دوم از شرح یکی از وصیت‌نامه حضرت علی(ع) در ادامه از نظر می‌گذرد؛
 
ایام سوگ جانگداز شهید مظلوم رمضان حضرت امیرالمؤمنین(ع) را تسلیت عرض می‌کنم. بنا داریم وصیت‌نامه امیرالمؤمنین(ع) به فرزندان و خانواده را با شما در ایام شهادت ایشان مرور کنیم. نامه 47 نهج‌البلاغه را مورد بررسی قرار می‌دهیم که فرمودند: «أُوصِيكُمَا بِتَقْوَی اللَّهِ وَ أَلَّا تَبْغِيَا الدُّنْيَا وَ إِنْ بَغَتْكُمَا» یعنی اولین سفارش من به شما دو فرزندم، سفارش به تقوای الهی، پارسایی و پرهیزگاری است و دیگر اینکه دنیاطلب نباشید حتی اگر دنیا به شما روی آورد، چشم به رحمت و مغفرت اخروی الهی دوزید چراکه دنیا بیش از گذرگاهی نیست.
 
در جای دیگر از کتاب نهج‌البلاغه از امیر المؤمنین(ع) آمده است که فرموده‌اند: هرکس از خدا طلب آخرت کند دنیا را نیز به دست خواهد آورد و هرکس آخرت خود را اصلاح کند امر دنیایی وی نیز اصلاح خواهد شد. ایشان می‌فرمایند شما را به حفظ حرمت خدا و حدود الهی دعوت می‌کنم. هرگز حسرت آنچه که از مال دنیا از دست می‌دهید را نخورید.
 
این سخن مولی امیرالمؤمنین(ع) بیانگر اشاره قرآن است که فرموده است: «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ؛ این تقدیر حق را بدانید) تا هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشوید و به آنچه به شما می‌دهد مغرور و دلشاد نگردید، و خدا دوستدار هیچ متکبر خودستایی نیست» (حدید/ 23). همچنین امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند؛ همیشه سخن بر مدار حق گویید که حق مبنای قضاوت عمل انسان است. ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند؛ همیشه سخن به حق و راستی گویید حتی اگر ظاهراً به ضرر شما باشد. فقط به خاطر چشم‌ داشت اجر و پاداش الهی عمل کنید و عمل خود را قربه الی الله قرار دهید و مزد عمل خود را از خداوند طلب کنید.
 
امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: فرزندان من همواره و در هر حال دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید. این سخنان عصاره 63 سال حیات پر فراز و نشیب والاترین دست پرورده رسول خدا(ص) یعنی حضرت علی(ع) است. خلاصه این سخنان این پیام است که شیعهِ علی(ع) به عنوان یک شاخص‌های اساسی باید یاور مظلوم و خَصمِ ظالم باشد و در برابر ظلم و ظالم و زیر پا گذاشتن حقی از مظلوم نباید بی‌طرف باشد.
 
در نهج‌البلاغه آمده که امیر فرمودند: «خدا پیمان گرفته است از عالمان و دانشمندان که در برابر ستمِ ستمگران و دادخواهی ستم کشیدگان آرام نمانند» برای ما به عنوان پیروان مکتب علی(ع) مبارزه با ظلم و ظالم، نه یک انتخاب بلکه یک تکلیف است و نصرت مظلوم، یک واجب شرعی است نه یک اختیار.
انتهای پیام
captcha