مراسم تودیع و معارفه مدیر جامعة‌الزهراء(س) برگزار شد/ انتخاب اولین مدیر زن
کد خبر: 3973900
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰

مراسم تودیع و معارفه مدیر جامعة‌الزهراء(س) برگزار شد/ انتخاب اولین مدیر زن

مراسم تودیع و معارفه مدیر جامعة‌الزهراء(س)، 5 خردادماه با حضور جمعی از شخصیت‌های حوزوی و اعضای هیئت امنا و شورای سیاستگذاری حوزه خواهران برگزار شد و اولین مدیر این مجموعه حکم خود را برای مدت 5 سال دریافت کرد.

مراسم تودیع و معارفه مدیر جامعة الزهراء(س) برگزار شد/ انتخاب اولین مدیر زنبه گزارش ایکنا؛ مراسم تودیع و معارفه مدیر جامعةالزهراء(س) امروز 5 خردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی، رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، رئیس هیئت امنای جامعةالزهرا علیهاالسلام، نمایندگان بیوت مراجع، علما، فضلا، اساتید و کارکنان جامعةالزهرا علیهاالسلام برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن ربانی، رئیس هیئت امنای جامعةالزهرا علیهاالسلام، در این مراسم در سخنانی گفت: در تاریخ اسلام نقاط عطف نقش‌آفرینی زنان در عرصه‌های مختلف به ویژه علم و دانش درخشان است؛ همچنین مؤلفه تربیت نیرو و انسان‌سازی از ویژگی‌هایی است که زنان و مادران در آن نقش اساسی برعهده دارند.

ربانی با بیان اینکه شما از خادمان علم و تربیت و تعلیم و تربیت شاگرد هستید، اظهار کرد: ظرفیت‌شناسی مدیریتی زنان بر اساس آموزه‌ها و چارچوب ارزش‌های دینی در جمهوری اسلامی و حوزه‌ها کم و بیش مورد غفلت قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: مدیریت بر مبنای اخلاق و عاطفه در کنار سایر مولفه‌های مدیریتی یک امر بسیار مهم انسانی و اسلامی است، لذا با توجه به پررنگ بودن بعد عاطفی، این جنبه مدیریتی به مراتب قابل توجه‌تر است.

ربانی با بیان اینکه همچنین مولفه تربیت نیرو در تمدن اسلامی و تمدن‌سازی عامل تعیین‌کننده است، اضافه کرد: ظرفیت زنان در این عرصه نسبت به مردان قابل توجه‌تر است؛ بر این اساس، باید به جامعةالزهرا علیهاالسلام تبریک گفت که بر اساس این نگاه متعالی، در این مسیر قدم بر می‌دارد.

وی با قدردانی از مقام معظم رهبری و حمایت شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و هیئت امنا، افزود: امروز یکی از فرهیختگان جامعةالزهرا علیهاالسلام که عالم و انقلابی است، وارد این عرصه می‌شود و امیداوریم قدم دیگری در خدمت و ارتقا و رشد این مجموعه فخیمه جامعةالزهرا علیهاالسلام باشد.

ربانی در خاتمه با قدردانی از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی، مدیر سابق الزهراء و حجت‌الاسلام دیانی که مدتی سرپرست این مجموعه بودند، تأکید کرد: عرصه جدید و نقطه عطفی در جامعةالزهرا علیهاالسلام فراهم شده است که باید بهره لازم از آن برده شود.

لزوم حمایت از مدیر جدید

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد دیانی، عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران گفت: بنده تلاش کردم که حتی‌الامکان مسیری را که حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی ترسیم کردند، تغییر ندهم و کارها به نحو درستی اداره شود.

وی با تقدیر و طلب حلالیت از همه اعضای این نهاد، تأکید کرد: یک‌دل بودن، جدیت، تلاش، انگیزه مخلصانه و برای خدا و مومنانه و متدینانه کارکردن امور را به پیش می‌برد؛ همچنین در این راستا، شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران نقش زیادی در راهبری کلان جامعةالزهرا علیهاالسلام دارد و تصمیم انقلابی صورت گرفت که مدیریت جامعةالزهرا علیهاالسلام به خانم برقعی سپرده شده است که از طلاب جامعةالزهرا علیهاالسلام بودند.

دیانی با بیان اینکه سال 1363 که حضرت امام دستور ایجاد الزهراء را دادند، خانم برقعی طلبه مکتب امام علی علیه‌السلام بودند، افزود: این تصمیم، بزرگ و خوب است، زیرا خانم برقعی در مدتی محصل این نهاد و بعد از آن از اساتید توانمند و از مدیران آموزش و پژوهش بودند، اهداف این نهاد را می‌شناسند و می‌توانند مسیر را به درستی پیش بروند.

وی تأکید کرد: خانم برقعی خدمت در این نهاد و مکان مقدس را که با تأیید رهبری و تصویب هیئت امنا و شورای سیاستگذاری پیش می‌رود، افتخار بدانند؛ کار را محکم بگیرید و به مدت 5 سالی در خدمت این دستگاه هستید و رهبری هم تأیید کرده‌اند، با تمام توان به میدان بیایید.

سرپرست سابق جامعةالزهراء تصریح کرد: درخواست بنده این است که به آموزش، پژوهش و تربیت دینی و انقلابی طلاب توجه ویژه شود و از شورا و دفتر رهبری در قم هم تقاضای حمایت جدی داریم، زیرا مشکلات کلانی در مجموعه وجود دارد که باید با همدلی و حمایت رفع شود.

وی تأکید کرد: جایگاه بلندی که جامعةالزهرا دارد، باید بتوانیم به آن اهداف به نحو متعالی در آینده نزدیک برسیم و در قله‌ها قرار بگیریم و برای اعتلای این مرکز که به نام حضرت زهرا علیهاالسلام است، تلاش کنیم.

اهتمام به علوم انسانی کاربردی و مطالعات زن و خانواده

همچنین سیده زهره برقعی، مدیر جدید جامعة الزهراء(س) در سخنانی گفت: خدا را شکر می‌کنم که در جمع کسانی هستم که مصداق آیه شریفه نفر هستند؛ الزهرا یادگار امام و شجره طیبه‌ای است که به فرمان ایشان غرس شد و با مدیریت رهبری، رشد و نمو نموده است.

وی افزود: امروز الزهرا به عنوان بزرگترین نهاد علمی و آموزشی دارای مبلغان و استادان زبده و طلاب مستعد ایرانی و بین‌المللی و دانشگاهیان و دانش‌آموزان است و نقشی بی‌بدیل در پشتیبانی علمی آموزشی و حضور فعال زنان در عرصه ملی و بین‌المللی دارد.

برقعی بیان کرد: این خانه منتسب به حضرت زهراست و از مقام کبریایی خدا توفیق انجام فعالیت خالصانه را دارم و از دفتر رهبری، هیئت امناء، شورای سیاستگذاری و مجموعه مسئولان و متولیان این نهاد تقدیر می‌کنم و از زحمات مدیران توانمند گذشته قدردانی دارم.

مدیر جدید الزهرا اضافه کرد: تلاش می‌کنم ضمن حفظ روال حرکت فعلی با تکیه بر توان داخلی، این حرکت پرشتاب‌تر انجام شود تا شاهد شکوفایی ثمرات این شجره باشیم. در این راستا، پاسخگویی به نیازهای جهان اسلام در عرصه دانش‌های کاربردی علوم انسانی و اسلامی و نقش طلاب در کنشگری اجتماعی و سیاسی و پرداختن به موضوعات زن و خانواده، هم‌افزایی و مشارکت همه نهادهای دینی و حوزوی را طلب می‌کند و الزهرا در این دوره به این مهم اهتمام ویژه خواهد داشت.

برقعی تصریح کرد: پاسخگویی به نیازهای جهان اسلام به عنوان راهبرد اساسی دنبال خواهد شد؛ همچنین جهت‌گیری حرکات الزهرا در تمامی ساحات علمی، پژوهشی و تبلیغی بر مبنای تحقق بیانیه و اسناد بالادستی خواهد بود و این موضوعات با رعایت اولویت‌بندی پیگیری می‌شوند.

وی افزود: معقتدم هر گونه انتقاد سازنده خصوصاً اگر همراه با پیشنهاد باشد، مصداق امر به معروف و نهی از منکر است و آن را به عنوان راهبرد مهم دنبال می‌کنم و معتقدم اداره این مجموعه جز با همدلی و همراهی همه اعضاء محقق نمی‌شود و از همه تقاضای یاری دارم.

ارسال/ مراسم تودیع و معارفه مدیر جامعة الزهراء(س) برگزار شد/ انتخاب اولین مدیر زن

حکم مدیریت سیده زهره برقعی 

متن حکم صادره برای مدیریت جامعةالزهرا(س) به شریح زیر است:

سلام علیکم؛

با حمد و ثنای الهی و صلوات بر خاتم پیامبران محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) و خاندان مطهرش، به استناد ماده ۱۵ اساسنامه جامعةالزهراء (علیهاالسلام) و بر اساس پیشنهاد هیئت محترم امنا جامعةالزهرا (علیهاالسلام) و تصمیم شماره ۱۹ شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران که به تأیید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مدظله‌العالی رسیده است، برخاسته از نگاه متعالی معظم له در ترجیح واسپاری مدیریت امور بانوان به ایشان و فراهم‌سازی میدان عمل برای بروز استعدادهای آنها و نظر به مراتب تعهد، صلاحیت‌های علمی، مدیریتی، شایستگی‌های اخلاقی و تجارب گران‌سنگ سال‌های متمادی خدمت به ساحت حوزه‌های علمیه خواهران، سرکار عالی را به مدت پنج سال به عنوان مدیر مؤسسه فخیمه جامعةالزهراء (علیهاالسلام) منصوب می‌نمایم.

انتظار می‌رود در چارچوب سیاست‌های ابلاغی شورای سیاست‌گذاری و مصوبات هیأت امناء مکرم جامعةالزهراء(علیهاالسلام) و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، تجارب ارزشمند مجموعه جامعةالزهرا (علیهاالسلام)، حوزه های علمی و فرهنگی داخل و خارج از کشور اولویت های مذکور در پیوست حکم سرلوحه اقدامات قرار گرفته و با جد و جهد و جهاد، نسبت به اجرای آن اهتمام کافی مبذول فرمایید تا هویت برجسته و منحصر جامعةالزهراء(علیهاالسلام) بیش از گذشته رخ بنماید.

در پایان لازم می‌دانم از تلاش‌های ماندگار حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مدنی (زید عزه) در دوره چهار ساله مدیریت آن مجموعه و همچنین از همکاری ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دیانی زید عزه در دوره سرپرستی مجموعه تقدیر و تشکر نمایم. توفیقات سرکار عالی را تحت عنایات خاصه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از درگاه خداوند متعال خواستارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

مرتضی مقتدایی

رئیس شورای سیاست­گذاری حوزه­ های علمیه خواهران

نامه تایید مقام معظم رهبری بر مدیریت خانم برقعی

ارسال/ مراسم تودیع و معارفه مدیر جامعة الزهراء(س) برگزار شد/ انتخاب اولین مدیر زن

انتهای پیام
captcha