وحدت‌رویه در دیوان عالی کشور به‌روزرسانی شده است
کد خبر: 3975335
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹
مرتضوی‌مقدم تاکید کرد:

وحدت‌رویه در دیوان عالی کشور به‌روزرسانی شده است

رئیس دیوان عالی کشور گفت: در دو سال اخیر وحدت رویه دیوان عالی کشور به‌روز شده و به محض اطلاع از آرای معارض در هیئت عمومی مطرح و به رای گذاشته می‌شود.

وحدت‌رویه در دیوان عالی کشور به‌روزرسانی شده است

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور چهارشنبه ۱۲ خردادماه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان در تشریح وظایف دیوان عالی کشور، اظهار کرد: یکی از وظایف مهم این نهاد، نظارت بر تمامی احکام دادگاه‌ها و ایجاد وحدت رویه میان محاکم سراسر کشور است.

وی ادامه داد: این نظارت به دوگونه انجام می‌گیرد که نخست به‌صورت رسیدگی فرجامی است و پرونده‌هایی را در بر می‌گیرد که باید برای رای نهایی به دیوان عالی کشور ارسال شوند؛ اکثر آرای صادره در کشور در دادگاه‌های تجدیدنظر استان‌ها قطعی و اجرا می‌شوند و نظارت بر این قسم از دادنامه‌ها مغفول مانده بود و دیوان عالی کشور اطلاعی از این آرا نداشت که این بخش در دوره اخیر که دوره تحول قضایی به‌شمار می‌رود، فعال شده است.

مرتضوی‌مقدم با بیان اینکه در همین راستا سفرهای استانی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در این سفرها بر تمامی شعب دادگاه‌ها در شهرها و شهرستان‌های هر استان نظارت و بازرسی صورت می‌گیرد.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: از جمعه گذشته بازرسان این نهاد در استان حضور دارند و تمامی دادگاه‌ها را در نقاط دور و نزدیک سرکشی کرده‌اند که در ادامه جلساتی با مسئولان استانی برای جمع‌بندی وضعیت استان تشکیل خواهد شد.

وی در خصوص رویکرد دیوان عالی در ایجاد وحدت رویه‌، بیان کرد: گاه مشاهده می‌شود که در شهرهای مختلف کشور در باب یک موضوع آرای معارضی صادر می‌شود، در چنین حالتی این پرونده‌ها در هیئت عمومی که تمامی قضات دیوان عضو آن هستند مطرح و به رای گذاشته می‌شود و هر نظر بیشترین رای را بیاورد به‌عنوان قانون لازم‌الاتباع است.

مرتضوی‌مقدم گفت: در دو سال اخیر وحدت رویه دیوان عالی کشور به‌روز شده و به محض اطلاع از آرای معارض در هیئت عمومی مطرح و به رای گذاشته می‌شود.

وی با ذکر اینکه آرای صادره در هیئت عمومی دو قسم است، تصریح کرد: برخی آرا مربوط به وحدت رویه است و بخش دیگر آرای اصراری یعنی آرایی را در بر می‌گیرد که در شعبه دیوان عالی کشور پذیرفته نمی‌شوند و شعبه و دادگاه دیگری آن‌را بررسی و به همان رای قبلی می‌رسد و رای اصراری را صادر می‌کند که باید در هیئت عمومی مورد بررسی نهایی قرار گیرد.

آب؛ دغدغه جدی مردم چهارمحال‌وبختیاری

در ادامه این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به تحولات اخیر در دستگاه قضا و ایجاد امید در جامعه، اظهار کرد: در استان ما نیز فعالیت دستگاه قضا خوب و منسجم و سالم پیگیری می‌شود و این امر در مجموعه قضایی استان مشهود است.

وی ادامه داد: مشکلات استان در حوزه قضایی بیشتر مربوط به احکام قضایی در حوزه آب است که مجوزهایی در این خصوص صادر شده است، مطالبه این استان در مورد آب به منظور منع استانی دیگر در بهره‌مندی از آب نیست.

امام جمعه شهرکرد با ذکر اینکه شهرها و مناطق فراوانی در استان با مشکل جدی آب مواجه هستند، تصریح کرد: علاوه بر مشکلات عدیده در حوزه آب شرب، آب کشاورزی و دامداری و صنعت نیز دارای مشکلات جدی و فراوان است.

نکونام با اشاره به صدور مجوزها از سوی دولت‌های مختلف، گفت: این مجوزها بر اساس سهمیه مختصر استان صادر شده است اما جلوی این مجوزها گرفته شده و به دستگاه قضا رسیده است و با وجود صدور حکم از سوی دستگاه قضا، اجرایی نشده و مردم را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان تاکید کرد: دغدغه جدی مردم استان مسئله آب است و انتظار دارند که این مشکل به‌صورت واقع‌بینانه حل و فصل شود.

انتهای پیام
captcha