قیام 15 خرداد، تنها به یک روز خلاصه نمی‌شود
کد خبر: 3975427
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
حبیب‌الله بهمنی:

قیام 15 خرداد، تنها به یک روز خلاصه نمی‌شود

یک کارگردان گفت: برای بازگویی قیام 15 خرداد نباید تنها به بازگویی یک روز خاص اکتفا کرد، بلکه می‌تواند در آثار نمایشی به چرایی و چگونگی شکل گیری این قیام نیز توجه داشت.

حبیب‌الله بهمنی، کارگردان سینما در گفت‌وگو با ایکنا درباره رویداد نگاری سینما از وقایعی چون ۱۵ خرداد، اظهار کرد: سینما و تلویزیون در چهار دهه گذشته نسبت به رویداد‌های انقلاب اسلامی بی‌تفاوت نبوده‌اند، چون چنین ادعایی بی‌انصافی است، اما می‌توان گفت آثار مربوطه کافی نبوده و نتوانسته جوابگوی نیاز‌های مخاطبان امروز باشد. دلیل اینکه احساس می‌کنیم که در این زمینه کم‌کار هستیم یک جواب مشخص دارد؛ آنهم اینکه هنوز ذائقه تماشاگران به ویژه جوانان آنگونه که باید از تماشای کارهایی با محوریت انقلاب سیراب نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سینما و تلویزیون به صورت مستقیم قیام ۱۵ خرداد مد نظر قرار گرفته؟ گفت: ممکن است کاری به صورت مستقیم این حوزه را مد نظر قرار نداده باشند، اما کار‌هایی بوده که به تاثیرات این قیام پرداخته است. برای مثالی داستان آدم‌هایی که در آن قیام حضور داشته‌اند و ما از زبان آن‌ها مسائل را می‌شنویم. نمود دیگر آثاری هستند که انقلاب اسلامی به نحوی در آن‌ها مد نظر قرار گرفته است. در عموم این تولیدات به نوعی تاثیرات قیام ۱۵ خرداد را شاهد هستیم.

این کارگردان ادامه داد: به نظر من ظرفیت برای کار کردن هم به لحاظ معنایی و هم به واسطه حضور افراد متخصص، وجود دارد، تنها کافیست تا سیاست‌گذاری منسجمی در این زمینه صورت گیرد تا بتوان از داشته‌ها برای ساخت کار‌های انقلابی بهره برد،، اما آن چیزی که در عمل می‌بینیم گواه این امر نیست، چون احساس می‌کنم مدیریت فرهنگی هنوز به آن درک لازم برای الزام ساخت کار‌های انقلابی در عرصه کار‌های نمایشی نرسیده است!

روزمرگی؛ آسیب رایج مدیریت فرهنگی

وی متذکر شد: از نگاه من مشکل جدی در حوزه مدیریت فرهنگی، روزمرگی است، چون این آسیب باعث شده تا آنها نتوانند استراتژیک فکر کنند. درضمن این معضل مدیران را از درک نیاز‌های مخاطب غافل کرده است، برای همین سعی می‌کنند بیشتر فعالیت خود را معطوف به کار‌های سطحی کنند که جریان‌سازی برای مخاطبانش ندارد.

کارگردان فیلم «سیب و سلما» با اشاره به اینکه ساخت تولیدات رویداد محور، باید با پژوهش همراه باشد، تاکید کرد: وقتی قرار است فیلمی در این رابطه ساخته شود پیرامون آن اثر به ویژه برای نگارش فیلمنامه باید پژوهش کافی صورت گیرد. یعنی اگر قرار است پانزده خرداد را روایت کنیم، حتماً به ریشه‌های این اتفاق بپردازیم، والا بازگویی اینکه عد‌ای از پیشوای ورامین به سوی تهران حرکت کردند و در میانه راه دژخیمان رژیم طاغوت آنها را به شهادت رسانده‌اند، بار‌ها در تلویزیون بیان شده است.

بهمنی اضافه کرد: اینکه چه اتفاقی رخ داد که مردم به این قیام دست زدند به نظرم اهمیت بیشتری دارد. درضمن درباره تاثیرات امام (ره) در شکل‌گیری این قیام هم باید دقت نظر کافی داشت. برای رسیدن به چنین فیلمنامه‌ای نیز تنها به یک نویسنده نباید اکتفا کرد، بلکه یک گروه نویسنده و مورخ حرفه‌ای باید همسو و همراه باشند.

استفاده از هنرمندان متعهد

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: توصیه دیگر من این است که از وجود هنرمندان متعهد برای ساخت کار‌های مورد نظر بیشتر استفاده شود، چون متاسفانه آن چیزی که امروز شاهدش هستیم، اینگونه نیست. برای من به شخصه دردناک است که هنرمندان ارزشی برای کار کردن به اندازه‌ای دستشان بسته باشد که قادر نیستند کار‌هایی با محوریت انقلاب تولید کنند. در به وجود آمدن چنین وضعیتی نیز نمی‌خواهم فرد خاصی را مقصر بدانم، بلکه همانگونه که گفتم سیاست‌های فرهنگی به گونه‌ای نیست که نسبت به تولید کارهای باکیفیت انقلابی بتوان امیدوار بود.

این فیلمساز درباره چرایی پرداختن به چنین موضوعاتی توضیح داد: نسل جوان دوران انقلاب را درک و لمس نکرده‌اند، پس لازم است به واسطه کار‌های تصویری به آنها گفته شود چه اتفاقاتی در آن دوران رخ داده است، البته شاید در کلام و کتاب کم  کار نبوده‌ایم، اما هیچگاه سخنرانی یا کتاب نخواهد توانست تاثیرگذاری یک فیلم یا سریال خوب را داشته باشد.

بهمنی در پایان تاکید کرد: کم‌کاری در تصویر نکردن وقایع انقلابی تنها یک انفعال حرفه‌ای یا موضوعی نیست، بلکه نوعی باز گذاشتن دست دشمن است، چون می‌دانیم که در این رابطه شبکه‌های فارسی زبان ماهواره سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده‌اند تا با تولید فیلم‌های مغرضانه بخواهند ذهن جوانان را از واقعیت منحرف کنند.
انتهای پیام
captcha