کودک آزاری در صدر تماس‌ با اورژانس اجتماعی
کد خبر: 3979950
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰

کودک آزاری در صدر تماس‌ با اورژانس اجتماعی

یک کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی ایران گفت: کودک‌آزاری در رتبه نخست تماس با اورژانس اجتماعی است. آمار همسر‌‌آزاری و طلاق هم نگران‌کننده است.

کودک آزاری در صدر تماس‌ با اورژانس اجتماعیدر برنامه رادیویی «گفتگوی اجتماعی»، آمنه سماوات، مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی درباره آسیب‌های اجتماعی، عوامل بروز آنها و عملکرد دولت در این حوزه توضیحاتی ارائه کرد.


به گفته آمنه سماوات بیشترین تماس‌هایی که با این نهاد دولتی گرفته می‌شود در رابطه با کود‌ک‌آزاری است.


وی تصریح کرد: با راه‌اندازی خط ۱۲۳ اورژانش اجتماعی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدامات پیشگرانه موثری در طی سال‌های گذشته صورت گرفته است و بر اساس آمار موجود در چند سال اخیر شاهد افزایش خدمات اورژانس اجتماعی هستیم.

سماوات دلیل این افزایش آمار را ناشی از شناخته شدن خط ۱۲۳ و اورژانش اجتماعی به عنوان نهاد حمایت کننده و اعتماد جامعه به حمایت کنندگی این نهاد دانست و افزود بخشی دیگری از این میزان نیز به دلیل آسیب نو پدید فضای مجازی و اینترنت و ماهواره است.


وی تاکید کرد که این معضل تنها ناشی از آسیب‌های اجتماعی نیست، بلکه عدم آگاهی بزرگسالان و نبود مهارت در فرزندپروری هم نقش بسزایی در این زمینه دارند.

سماوات آمار و ارقامی ارائه نکرده اما حدود یک سال پیش رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران از افزایش ۵/ ۱۲ درصدی کودک‌آزاری گزارش داده بود.

به گفته عباس مسجدی آرانی در سال ۹۸ دو هزار و ۴۸۸ پرونده به مراکز این سازمان ارجاع شده که «نسبت به سال قبل افزایشی ۵/ ۱۲درصدی» به‌شمار می‌رود.

این مقام مسئول همچنین از آمار بالای همسرآزاری گزارش داد. به گفته او در سال ۹۸ در مجموع ۸۵ هزار و ۴۲۰ مورد همسرآزاری به سازمان پزشکی قانونی گزارش شده است.

براساس آمار سازمان بهزیستی در سال ۹۸ حدود ۹۰ درصد تماس‌ها در زمینه همسرآزاری بوده است.


آمار بالای طلاق هم در سال‌های اخیر همواره زنگ خطر را برای مسئولان به‌صدا درآورده است اما تاکنون اقدامات چشمگیری در این زمینه نشده است.

آمنه سماوات در گفت‌وگوی رادیویی عدم آموزش مهارت‌های پیش از ازدواج به زوجین را از مهم‌ترین دلایل تاثیرگذار در افزایش آمار طلاق برشمرد.

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به پرسش چرایی افزایش آمار طلاق در سال‌های اخیر، عدم توافق اخلاقی و مشکلات اقتصادی را یکی از دلایل افزایش طلاق برشمرد و اظهار داشت: عدم آموزش مهارت‌های قبل از ازدواج به زوجین از دیگر دلایل تاثیرگذار در افزایش آمار طلاق است.

وی ادامه داد: ‌ برخی از زوجین به دلیل اینکه قبل از ازدواج مهارت‌های زندگی را آموزش ندیده‌اند وبا ورود به زندگی و به وجود آمدن برخی نارضایتی‌ها و ناکارآمدی‌های وتفاوت فرهنگی، و.. دچار چالش شده و رو به طلاق می‌آورند.

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی اظهار کرد: «آسیب‌های اجتماعی زنجیره‌وار هستند و با افزایش یک آسیب اجتماعی آسیب‌های دیگر نیز افزایش می‌یابند، مثلاً با افزایش اعتیاد و مشکلات اقتصادی و معیشتی طلاق نیز افزایش می‌یابد.»

انتهای پیام
captcha