آغاز جمع‌آوری كتاب‌های قرآن و ادعيه فرسوده در خراسان شمالی
کد خبر: 3980325
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱

آغاز جمع‌آوری كتاب‌های قرآن و ادعيه فرسوده در خراسان شمالی

مدیر عامل مؤسسه دارالقرآن عترت خراسان شمالی از آغاز طرح جمع آوری قرآن و کتب ادعیه فرسوده در استان خبر داد.

آغاز طرح جمع‌آوری قرآن و کتب ادعیه فرسوده در خراسان شمالیمحمد تقی رمضان‌زاده، مدیرعامل مؤسسه دارالقرآن عترت خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، با اشاره به اینکه حجم بسیاری قرآن و کتب دینی در مساجد و مدارس وجود دارد و گذشت سال‌ها و استفاده از آن به طور حتم موجب فرسودگی این کتاب‌ها شده است، اضافه کرد: بی‌توجهی به این مسئله معصیت محسوب می‌شود و با این اوصاف نیازمند توجه و محافظت ویژه‌ای است. طرح جمع‌آوری و تعویض قرآن‌های فرسوده با هدف ترویج فرهنگ صحیح حفظ و نگهداری قرآن، به اجرا گذاشته شده است و کتاب‌هایی که قابل صحافی باشد مرمت شده و دوباره در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه برخی می‌گویند، باید قرآنی که دیگر قابل استفاده نیست را دفن کرد، عده‌ای سوزاندن آن را بی احترامی می‌دانند، مگر در صورت اضطرار که جدا کردن آیات و نام‌های مبارک امکان نداشته باشد، ادامه داد: در این میان تعدادی سپردن به آب روان را جایز می‌دانند مشروط بر اینکه این کار در عرف اهانت محسوب نشود.

رمضان‌زاده با اشاره به اینکه کتابی که در میان مسلمانان از جایگاه ارزشمند و مقدسی برخوردار است اما بسیاری نمی‌دانند پس از کهنه شدن این کتاب آسمانی، چگونه آن را نگهداری کنند، گفت: از این رو حفظ آن، یکی از اهداف مورد نظر در طرح یاد شده است، البته امحای قرآن‌ها به صورت شرعی و با در نظر گرفتن همه موارد لازم صورت می‌گیرد. قرآن‌های کهنه به‌صورت خمیر در آمده و تبدیل به مقوا و جلد قرآن می‌شود و در این چرخه تولید دوباره قرآن شکل می‌گیرد.

مدیر عامل مؤسسه دارالقرآن عترت خراسان شمالی با اشاره به اینکه طرح جمع‌آوری قرآن و کتب ادعیه فرسوده از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است، افزود: هدف از انجام این کار، جمع آوری قرآن‌های مستعمل و فرسوده از مساجد، تکایا و منازل است که خانواده‌ها به دلیل محدودیت شرعی امکان امحاء آن را ندارند.

وی در خصوص روش امحای اوراق قرآن‌های فرسوده، اظهار کرد: دار القرآن عترت خراسان شمالی مقدمات لازم جهت ساخت حوضچه‌ای که خطوط قرآن پس از قرار گرفتن در آن کاملاً از بین می‌رود را فراهم می‌آورد، پس از این مرحله، عملیات خمیر کردن کاغذ انجام می‌شود و خمیر تولیدی با انتقال به چرخه تولید کارتن جهت صحافی جلد قرآن‌ها به کار برده می‌شود.

جمع‌آوری 2000 جلد قرآن فرسوده در خراسان شمالی

حسین اربابی، مدیر اجرایی طرح جمع‌آوری قرآن و کتب ادعیه فرسوده خراسان شمالی نیز  ادامه داد: تاکنون 2000 جلد قرآن فرسوده جمع آوری و 500 کیلو گرم کاغذ باطله به مرکز  تحویل داده شده است.

وی در رابطه با مدت زمان اجرای این طرح، بیان کرد: برای این مدت زمان خاصی مشخص نشده است و اجرای این طرح نامحدود خواهد بود که برای اجرای این طرح مشارکت مردم بسیار ضروری است.

انتهای پیام
captcha