دست‌نوشته‌هایی که بدون نشر تنها بر طاقچه خاک می‌خورند / مافیای گرانی بر چاپ کتاب
کد خبر: 3982012
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
به بهانه روز قلم؛

دست‌نوشته‌هایی که بدون نشر تنها بر طاقچه خاک می‌خورند / مافیای گرانی بر چاپ کتاب

نویسندگان و ناشران، امروز مافیای کاغذ و فروختن کاغذ با ارز آزاد و عدم قائل شدن سهم برای نویسندگان پرکار را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی توسعه نشر می‌دانند.

امروز روز قلم است؛ روز نویسندگانی که مشکلاتشان برای چاپ هدیه فرهنگی به جامعه و نسل امروز بیش از حد انتظار است؛ نویسندگانی که بسیارشان سال‌هاست از نوشتن بریده‌اند چراکه مجالی برای چاپ کتاب خود ندارند؛ در این میان نویسندگان معارفی نیز از حمایت زبانی دلسردند.

نویسندگان و ناشران، امروز مافیای کاغذ و فروختن کاغذ با ارز آزاد و عدم قائل شدن سهم برای نویسندگان پرکار را از مهم‌ترین مشکلات پیش روی توسعه نشر می‌دانند.

وقتی هزینه‌های اولیه کتاب زیاد باشد، ناشر و نویسنده مجبور است قیمت را افزایش دهد؛ بنابراین خود به خود کتاب از سبد خانوار حذف می‌شود و این است همان نقص فرهنگی.

چند وقتی است که به‌دلیل شیوع کرونا نمایشگاه‌های حضوری کتاب و قرآن حذف شده و از طرفی مردم مراجعه کمتری به کتاب‌فروشی‌ها دارند و این ضررهای نویسندگان را دوچندان کرده است؛ ضرری که خوراک فرهنگی و معارفی را از جامعه می‌گیرد.

دست‌نوشته‌هایی که بدون نشر تنها بر طاقچه خاک می‌خورند / مافیای گرانی بر چاپ کتاب

محمد نظام‌دوست تامند، نویسنده و مؤلف متولد 1331 که سال‌های زیادی است به نوشتن مشغول است در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: کودکی را در روستاهای چهکندوک، کلاته سلیمان و شهر‌های بیرجند و مشهد درس خواندم و سپس وارد آموزش و پرورش شدم.

معلمی که نوشتن را دروازه دیگری از آموختن می‌داند

وی که عاشقانه ۴۲ سال معلمی کرد و حتی پس از بازنشستگی نیز نتوانست از کلاس درس و شاگردانش فاصله گیرد، افزود: از سال‌های پایان دبیرستان و حدود سال 51، نویسندگی را آغاز کردم و بیشتر دلنوشته، تک بیت و جمله‌های خوب کتاب‌ها، دیوار نوشته‌ها و از این قبیل را جمع‌آوری می‌کردم.

این نویسنده بیان کرد: نوشتن را بیشتر به صورت دکلمه و آهنگین از سال ۱۳۶۴ و در فراق شهادت برادر همسرم شهید علیرضا حسنی آغاز کردم و کتاب‌هایی چون گل چیده‌ها و از آن پس غنچه غریب غدیر، سفر به زیبایی‌ها، گلستان جان(سفرنامه‌های حج)، از قبیله گل، از سلاله کوثر، از تبار بهار و جرعه خوش عرفان را به چاپ رساندم.

نظام‌دوست تامند اظهار کرد: «محشر اربعین» سفرنامه‌ای از پیاده روی اربعین سال ۱۳۹۷ است که در حال آماده کردن برای چاپ است.

کتاب‌هایی که بر روی زمین مانده است

وی می‌گوید: اکنون به علت گرانی کاغذ و هزینه‌های گزاف چاپ، کتابم بر روی زمین مانده و منتظرم تا شرایط بهتر شود.

این نویسنده به مهم‌ترین مشکلات نویسندگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیزاری مردم از کتاب با داشتن تلفن همراهی که شهر فرنگ و در مواردی اسباب جنگ است، رقم خورده و این به ضرر اوضاع فرهنگی جامعه است.

نظام‌دوست تامند ادامه داد: به خواب‌رفتگی مسئولان دست‌اندرکار تهیه کاغذ و همچنین مسئولان چاپ و انتشار کتاب، حمایت نشدن مؤلف (مبالغ قابل قبول یارانه)، از دیگر مشکلات است.

وی افزود: مسئولان متولی کتاب نه اهل مطالعه کتاب هستند و نه به فکر حمایت از نویسنده؛ البته از سویی دیگر برخی از نوشته‌ها فقط نوشته شده‌اند چه بسا خارج از موضوع و مسئله‌دار.

نظام‌دوست تامند با گلایه از عدم تعلق یک وام کم بهره و با کفایت مبلغ به نویسندگان و مؤلفان، تصریح کرد: عدم کمک به توزیع و پخش کتاب و عدم تقبل هزینه‌ها نیز از مشکلات بزرگ نویسندگان است.

وی با بیان اینکه مردم به خرید کتاب که می‌رسند تخفیف می‌خواهند، گفت: امیدواریم دولت منتخب مردم بهتر و بیشتر به دغدغه‌مندان فرهنگ که طیف بسیاریشان نویسندگان و مؤلفان هستند، توجه کند و راه‌های سخت و دشوار انتشار کتاب را از پیش رویشان بردارد.

دست‌نوشته‌هایی که بدون نشر تنها بر طاقچه خاک می‌خورند / مافیای گرانی بر چاپ کتاب

رسالت نویسنده کمتر از رسالت یک معلم نیست

غلامحسین باغانی، یکی دیگر از نویسندگانی است که تلاش کرده، روزهای جنگ تحمیلی و آن صمیمیت‌‌ها و خلوص فراموش نشود نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: نویسنده با بیان رخدادهای مهم تاریخی می‌تواند خواننده را در همان فضا قرار دهد؛ بنابراین کار نویسنده برای وصل امروز به دیروز بسیار اثرگذار است.

وی افزود: زندگی امروز نباید ما را از آنچه در قدیم برئما گذشته غافل کند؛ نباید جوانمردی‌ها و اخلاص و برادری فراموش شود. رسالت نویسنده کمتر از رسالت یک معلم و درس‌آموز نیست؛ معلم می‌آموزد و نویسنده نیز آنچه خود درک کرده را یاد می‌دهد.

با عدم حمایت‌ها به جامعه فرهنگ‌دوست نمی‌رسیم 

باغانی ادامه داد: در جامعه امروزی آن چنان که باید نویسندگان حمایت نمی‌شود؛ در حالی که نویسنده زنده‌کننده و پیونددهنده دو زمان به یکدیگر و روشن‌کننده افکار جامعه است.

این نویسنده بیان کرد: اگر نویسنده امروز درک نشود، نمی‌توان انتظار داشت نسل‌های بعدی فرهنگ را درک کنند؛ وقتی نویسنده دغدغه هزینه‌های زیاد چاپ و هزینه گزاف کاغذ را دارد؛ نمی‌توان گفت آن جامعه فرهنگی است.

اهل قلم و نویسندگان بیش از هر چیز امروز به دیده شدن نیاز دارند؛ هزینه‌های گزاف چاپ بر سرشان زیادی می‌کرد که اکنون کرونا نیز مزید بر علت شده؛ نباید بگذاریم دست‌نوشته‌های یک نویسنده در طاقچه خانه‌اش خاک بخورد تا زمان ارزانی قیمت‌ها فرا رسد؛ این مرگ نویسنده است که دست‌نوشته‌هایش تنها طاقچه اتاقش را زیبا کند.

انتهای پیام
captcha