اوج‌گیری تمدن‌سازی در بهم پیوستگی ایرانیت و اسلامیت
کد خبر: 3982664
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲

اوج‌گیری تمدن‌سازی در بهم پیوستگی ایرانیت و اسلامیت

دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی با اشاره به راه‌های دستیابی به تمدن گفت: پیشنیه تاریخی نشان می‌دهد که هر جا تجلل، ایرانیت و اسلامیت در هم تنیده شد، نقطه اوج و شکوفایی و تمدن‌سازی ما بوده است.

به گزارش ایکنا از فارس، بابک شمشیری، دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی امروز، 16 تیرماه در سومین دوره این همایش که به میزبانی شیراز برگزار شد، گفت: پیشنیه تاریخی نشان می‌دهد که هر جا تجلل، ایرانیت و اسلامیت در هم تنیده شد، نقطه اوج و شکوفایی و تمدن‌سازی ما بوده است.

وی با ذکر این نکته که هویت هم جنبه فردی هم اجتماعی دارد، گفت: انسان دارای لایه‌های مختلف هویتی اعم از لایه‌های اخلاقی، مذهبی، اجتماعی، جهانی، ملی، جنسیتی و دیگر موارد است که همگی لایه‌های هویتی را شکل می‌دهند.

شمشیری با بیان اینکه هویت سالم هویتی است که به صورت سازمان یافته بتواند لایه‌های هویتی را کنار هم قرار دهد، گفت: مشکل اساسی زمانی پیش می‌آید که بین لایه‌های هویتی، تعارض ایجاد شود و بحران هویت نتیجه همین تعارض‌هاست.

دبیر علمی همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی با تصریح اینکه در بحث هویت دو مفهوم اساسی داریم که آموزش و پرورش با هردو سر و کار دارد؛ مفهوم اول هویت‌یابی و مفهوم دوم شکل گیری هویت است که به طور کلی در امر تعلیم و تربیت مؤثر است، گفت: هویت ملی، یکی از لایه‌های اصلی هویت اجتماعی است که ممکن است دچار آسیب بشود.

وی سه عنصر، ایرانیت، اسلامیت و تجلل را در شکل‌گیری هویت حائز اهمیت دانست و گفت: بُعد تجلل به این لحاظ در شکل‌گیری هویت موثر است که تا دیگری نباشد، هویتی شکل نخواهد گرفت.

دبیر همایش ملی هویت کودکان ایران در ادامه سخنان خود از ارسال 638 اثر هنری ادبی و 499 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش خبر داد و گفت: در فرایند داوری از این مجموعه مقالات علمی حدود ۵۰ اثر انتخاب شد که ۲۲ اثر به‌صورت شفاهی و ۲۸ مقاله به‌صورت پوستر در این همایش ارائه و پس از همایش نشر داده خواهد شد و برای داوری مقالات علمی از دانشگاه‌های مختلف کشور کمک گرفتیم.

شمشیری بیان کرد: در مجموع ۶۳۸ اثر هنری ادبی به این همایش ارسال شد که  به تفکیک ۲۳۳ اثر در حوزه قصه‌نویسی، ۱۶۰ اثر قصه‌گویی، ۳۲۲ اثر فیلم کوتاه ، ۱۱ اثر قصه خوانی و ۲۲ در انیمیشن و پویا نمایی بوده است.

وی با یادآوری اینکه داوری این بخش بر عهده کانون پرورشی فکری بوده است اضافه کرد: در نهایت ۱۰ اثر در قلمرو قصه‌نویسی، ۱۰ اثر در حوزه قصه‌خوانی ۵ اثر در بازی بومی محلی، ۵ اثر در بازی رایانه و ۱۰ اثر فیلم کوتاه انتخاب شدند‌.

شمشیری با باین اینکه در این همایش بنا داریم تا آثار برتری که از قابلیت و ظرفیت مناسب برخوردار هستند را با حمایت وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بصورت کتاب به چاپ برسانیم، گفت: این همایش می‌تواند تولیدات و دستآوردهای خوبی برای ارائه به جامعه علمی، معلم‌ها و خانواده‌های ایرانی در بر داشته باشد.

انتهای پیام
captcha