بازنگری طرح جامع گردشگری اردبیل در ۱۹ فصل و یک پیوست
کد خبر: 3982980
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴

بازنگری طرح جامع گردشگری اردبیل در ۱۹ فصل و یک پیوست

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، گفت: جهاد دانشگاهی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان کارفرما و دستگاه‌های اجرایی استان، برای اجرای علمی و کاربردی این طرح که چشم‌انداز گردشگری استان را مشخص خواهد کرد، تلاش می‌کند و سعی دارد تا سندی در شأن نام استان تدوین شود.

بازنگری طرح جامع گردشگری اردبیل در ۱۹ فصل و یک پیوست/ سندی در شأن استان اردبیل تدوین می‌شودبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، ۱۹ تیرماه در کارگروه تخصصی «تدوین شرح خدمات پیوست فرهنگی و اجتماعی طرح‌های گردشگری»، اظهار کرد: طرح جامع گردشگری استان یک سند بالادستی در حوزه گردشگری است و از آن در برنامه‌ریزی‌های آتی جهت توسعه صنعت گردشگری استفاده خواهد شد.

وی با ارائه گزارشی از روند اجرای بازنگری طرح جامع گردشگری ادامه داد: جهاد دانشگاهی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان کارفرما و دستگاه‌های اجرایی استان، برای اجرای علمی و کاربردی این طرح که چشم‌انداز گردشگری استان را مشخص خواهد کرد، تلاش می‌کند و سعی دارد تا سندی در شأن نام استان تدوین شود.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل، لزوم استفاده از نظرات دستگاه‌های اجرایی و فعالین این حوزه در تدوین شرح خدمات طرح جامع گردشگری استان اردبیل را خاطرنشان کرد و افزود: در ان بازنگری از همه ادارات ذیربط مشورت‌های لازم اخذ و همه نخبگان را در این بازنگری مشارکت داده شده است.

اوچی اردبیلی با اشاره به ضرورت استفاده از پتانسیل رسانه‌ها در توسعه گردشگری استان، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی با سه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه اردبیل و خبرگزاری علم و فرهنگ(سیناپرس) شعبه اردبیل آماده همکاری با نهاد‌های استان برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری است.

زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی، زیرساخت تمام فعالیت‌های توسعه‌ای است

در این جلسه مشاور عالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: طرح جامع گردشگری استان اردبیل در سال ۱۳۷۸ در ۵ جلد توسط دانشکده جغرافیایی دانشگاه تهران و به سرپرستی دکتر محمدتقی رهنمایی تهیه شده بود که بعد از گذشت ۲۲ سال نیاز به بازنگری داشت که این کار با توجه به تجارب ارزشمند جهاد دانشگاهی اردبیل به این نهاد واگذار شد.

قادر تقی زاده ادامه داد: این طرح در ۱۹ فصل شامل دو فصل مقدماتی، ۱۰ فصل بررسی وضع موجود و ۷ فصل شامل ایده‌ها و پروژه‌های جدید جهت توسعه صنعت گردشگری در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، به تمام پتانسیل و ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره خواهد داشت.

وی از تشکیل ۲۱ کمیته تخصصی جهت بررسی بازنگری طرح جامعه گردشگری استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: در این کارگروه‌ها، فصل‌های این طرح به همراه پیوست ۲ طرح که شامل ۲۱ بند در مورد راهکار‌های عملی توسعه صنعت گردشگری است به صورت جدادگانه بررسی خواهد شد.

تقی‌زاده ادامه داد: زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی به نوعی زیرساخت تمام فعالیت‌های توسعه‌ای است به همین خاطر فعالان صنعت گردشگری باید در این زمینه دوره‌های آموزشی مختلف را طی کنند.

مهندسی فرهنگی در بازنگری طرح جامع گردشگری استان لحاظ می‌شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: مهندسی فرهنگی که یکی از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی از شورای عالی انقلاب فرهنگی است باید در بازنگری طرح جامع گردشگری استان مدنظر قرار گیرد.

صغری فرشی با اشاره به نقشه مهندسی فرهنگی کشور گفت: بدون تردید مهندسی فرهنگی تأثیر تعیین‌کننده‌ای در تضمین حیات انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب عظیم فرهنگی خواهد داشت؛ لذا سرمایه‌گذاری مادی و معنوی جدّی و سریع برای اجرای این نوع مهندسی یکی از ضرورت‌های گریزناپذیر است.

وی با بیان اینکه با داشتن برنامه می‌توان ارزیابی و نقاط ضعف و قوت را مشخص کرد، افزود: در طرح جامع گردشگری استان، ظرفیت‌های موجود استان مشخص خواهد شد تا با همفکری و همکاری دستگاه‌های اجرایی بهره‌برداری از آن‌ها به مرحله اجرا برسد.

فرشی، تسریع در تکمیل بازنگری طرح جامع گردشگری استان را مهم و ضروری خواند و ادامه داد: استفاده از ایده‌ها و پروژه‌های جدید در طرح به منظور تعیین نقشه راه گردشگری استان در اولویت قرار دارد.

شایان ذکر است در این جلسه شاخص‌های پیشنهادی جهت تنظیم پیوست فرهنگی – اجتماعی طرح‌های گردشگری استان از سوی جهاد دانشگاهی مطرح و توسط کارشناسان و صاحب‌نظران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha