دولت سیزدهم ارتباط مستقیم با مردم را جدی بگیرد / جزیره‌ای عمل کردن؛ نقطه ضعف دولت‌های گذشته
کد خبر: 3983481
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
حجت‌الاسلام سالک:

دولت سیزدهم ارتباط مستقیم با مردم را جدی بگیرد / جزیره‌ای عمل کردن؛ نقطه ضعف دولت‌های گذشته

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به کاهش ارتباط دولت آقای روحانی با مردم به ویژه در دو سال اخیر به بهانه کرونا گفت: رئیس‌جمهور و دولت جدید باید به طورمستقیم در قالب سفرها و دیدارها با مردم دیدار کنند و مطالبات و تقاضاهای مردم را بشنوند که این امر هم به شناسایی اشکالات دولت می‌انجامد و هم امید و اعتماد عمومی را تقویت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مهمترین ویژگی‌های کابینه دولت سیزدهم گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در دوران رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد مستقل به صحنه آمده است اما لازمه این استقلال، انتخاب انسان‌های شایسته از ابعاد مختلف است. براین مبنا ایشان کسانی را که می‌خواهند برای دولت انتخاب کنند باید با مشورت افرادی باشد که صاحب علم، بصیرت و تخصص هستند نه اینکه صرفا به ایشان نزدیک باشند.

لزوم اشراف به مشکلات در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه کابینه دولت سیزدهم باید از نظر علمی توانمند باشد، گفت: ویژگی دیگر این است که افراد منتخب برای حضور در کابینه باید معتقد به جهان‌بینی اسلامی باشند و کشور را از حیث مشکلات مختلف و ظرفیت‌ها و منابع در دسترس به خوبی بشناسند. چنین فردی باید سابقه مثبت مدیریتی داشته باشد و در عین حال جوان و انقلابی باشد و با روحیه مطالبه‌گری در این عرصه حضور پیدا کند.

سالک اظهار کرد: شاخص مهم دیگر قدرت دشمن‌شناسی و شناخت توطئه‌های دشمنان در حوزه‌های مختلف است تا در میدان دشمن بازی نکند و بتواند این توطئه‌ها را خنثی کند. انتظار از اعضای کابینه منتخب آقای رئیسی این است که به معنای وسیع کلمه مؤمن، ولایت‌پذیر، دلسوز مردم و مردم‌مدار باشند.

هماهنگی، همگرایی و هم‌افزایی به جای عملکرد جزیره‌ای

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: از طرفی مجموعه اعضای دولت باید هماهنگ، همگرا، همسو و هم‌افزا باشند و معضلات دولت‌های گذشته را حل کنند که از جمله این معضلات جزیره‌ای عمل کردن وزارت‌خانه‌هاست که این به مصیبتی برای کشور تبدیل شده و صنعت، کشاورزی و سایر حوزه‌ها گرفتار تعدد بخشنامه‌های مختلف در یک موضوع شده‌اند که به سوء استفاده و رانت عده‌ای از افراد انجامیده است. لذا دولت سیزدهم و آقای رئیسی باید به طور جدی مانع از جزیره‌ای اداره شدن دولت شود.

وی با بیان اینکه این امر به تولید و مردم آرامش و اعتماد می‌بخشد و ثبات را برای طولانی‌مدت ایجاد می‌کند، گفت: دولت آینده با مسائل و مشکلات متعددی روبه‌روست که بعد از هماهنگی و همگرایی و حل مسئله جزیره‌ای عمل کردن، مهمترین اقدام دولت جدید اصلاح ریل‌گذاری دولت‌های گذشته و یا ایجاد ریل جدید برای حل معضلات مردم از جمله مشکلات معیشتی و اقتصادی است که اولویت اول مردم محسوب می‌شود.

سابقه مثبت حجت‌الاسلام رئیسی در ارتباط مستقیم با مردم

سالک درباره اهمیت توجه دولت سیزدهم به مسئله ارتباط با مردم و تقویت اعتماد و امید جامعه به دولتمردان و نظام گفت: دولت دوازدهم به بهانه کرونا حدود دو سال است که کاملا از مردم فاصله گرفته و رئیس‌جمهور در این مدت هیچ ارتباط مردمی نداشته و به هیچ استانی سفر نکرده و از طرفی بیشتر وعده‌های دولت عملی نشده است. دولت اراده قدرتمندی برای حل معضلات مردم ندارد، هرچند بیان می‌‌کند که کارهای زیادی انجام داده اما اتفاقی که بتواند معضلات و مشکلات مردم را کم کند، کمتر رقم خورده است.

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه دولت سیزدهم با درک این نقطه ضعف، باید ارتباط مردمی را جدی بگیرد، گفت: رئیس‌جمهور و دولت جدید  باید در قالب سفرها و دیدارها با مردم دیدار کنند و مطالبات و تقاضاهای مردم را بشنوند تا تصمیمات سریع و عملیاتی گرفته شود. آقای رئیسی این سابقه را در قوه قضاییه به خوبی نشان داده و فعالیت مجدد دوهزار کارخانه که به دلایل مختلف تعطیل شده بودند بر اثر همین دیدارهای مردمی بود که به اشتغال عده زیادی از جوانان انجامید.

سالک در پایان تصریح کرد: هرچه دولتمردان بیشتر در بین مردم باشند و مشکلات مردم را از نزدیک و از زبان خود مردم بشنوند، نقاط ضعف و اشکالات دولت بهتر شناسایی و نیز تصمیمات مؤثرتر با هدف حل مشکلات مردم بهتر اتخاذ می‌شود که این اتفاق به ارتقای امید و آرامش مردم می‌انجامد و پشتوانه مردمی نظام را تقویت می‌کند.

انتهای پیام
captcha