فراخوان بین‌المللی برای اجرای عدالت جبرانی در زمینه تأثیرات برده‌داری و استعمار
کد خبر: 3983700
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹

فراخوان بین‌المللی برای اجرای عدالت جبرانی در زمینه تأثیرات برده‌داری و استعمار

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار عدالت جبرانی برای جبران آثار زیانبار برده‌داری و استعمار شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از دویچه‌وله عربی، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار «عدالت جبرانی» برای جبران آثار زیانبار برده‌داری و استعمار شد. نژادپرستی سازمان‌یافته علیه مردم آفریقایی‌تبار هنوز در بسیاری از مناطق جهان امری رایج است.

میشل بشله، نماینده عالی حقوق بشر سازمان ملل، در شورای حقوق بشر تصریح کرد که امروزه ورای نژادپرستی سازمان‌یافته و خشونت نژادی، مسئله عدم به رسمیت شناختن رسمی مسئولیت‌های دولت‌ها و دیگر احزاب نهفته است که از برده‌داری یا میراث آن بهره‌مند شده‌اند. وی با بیان اینکه در اثر برده‌داری و استعمار، گروه‌ها، خانواده‌ها و افراد از زندگی خود محروم شده‌اند، افزود: بسیاری از خانواده‌ها رنجی را که برای رسیدن به حقیقت، عدالت و انصاف متحمل شده‌اند، برای من توصیف کردند و این موضوع همچنان تداوم دارد.

باشله به مناسبت ارائه گزارش خود در مورد خشونت پلیس علیه آفریقایی‌تباران سخن می‌گفت که در 28 ژوئن، در برابر شورای حقوق بشر منتشر شد. کمیساریای عالی حقوق بشر از خلال انتشار این سند که چند روز پس از محكوم شدن یك پلیس در آمریكا به قتل جورج فلوید سیاه‌پوست آمریكایی منتشر شد، کشورها را به «اقدام فوری» علیه نژادپرستی سازمان‌یافته علیه سیاه‌پوستان فراخوانده است.

انتهای پیام
captcha