جهاددانشگاهی نخستین تجربه جمهوری اسلامی در تولید ثروت از دانش
کد خبر: 3986801
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴

جهاددانشگاهی نخستین تجربه جمهوری اسلامی در تولید ثروت از دانش

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاددانشگاهی نخستین تجربه جمهوری اسلامی در تولید ثروت از دانش است.

جهاددانشگاهی اولین تجربه جمهوری اسلامی در تولید ثروت از دانشبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به‌نقل از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، محسن زنگنه، نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، به مناسبت 16مردادماه و سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، اظهار کرد: یک مرکز قابل استناد در بین دانشگاه‌ها و آموزش عالی در جهت رفع موانع کشور است که در عرصه‌هایی از جمله پزشکی، فنی و مهندسی و علوم انسانی که ورود پیدا کرده، آثار درخشانی از خود به جا گذاشته است.

وی ادامه داد: ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از تجارب جهاددانشگاهی در تولید ثروت از دانش در کشور است. جهاددانشگاهی باید در تعیین رؤسا و مدیران شاخص‌های علمی را مدنظر قرار داد.

زنگنه با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی برای تداوم موفقیت‌‎های خود باید از بروکراسی‌های اداری معمولی دوری گزیند، بیان کرد: همانطور که از نام جهاددانشگاهی پیداست باید این نهاد روند حرکت‌های جهادگونه خود را در همه ابعاد مدیریتی و پرسنلی گسترش دهد و فعالیت‌های علمی را مقدم بر فعالیت‌های خود بداند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی خواستار کمک بیشتر جهاددانشگاهی به مجلس در تهیه طرح‌ها و لوایح شد و تصریح کرد: جهاددانشگاهی باید توان علمی و کارشناسی خود را در اختیار نظام قانونگذاری قرار دهد.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: باید معاونت پارلمانی جهاددانشگاهی بیشتر تقویت شود. در حال حاضر بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی که سطحی بسیار پایین‌تر از جهاددانشگاهی دارند و گستره و عمق فعالیت‌هایشان از این نهاد کمتر است، در تهیه طرح‌ها و لوایح به مجلس شورای اسلامی کمک می‌کنند، اما جهاددانشگاهی در این خصوص نقش موثری ندارد.

عملکرد مطلوب جهاددانشگاهی در پژوهش‌های کاربردی

محمد صفایی، نماینده مردم گناباد و بجستان نیز در مجلس شورای اسلامی گفت: جهاددانشگاهی با نگاه کاربردی در حوزه پژوهش و فناوری در برخی از مقاطع به موفقیت‌های خوبی دست یافته است.

وی افزود: جهادانشگاهی خراسان رضوی نسبت به سایر واحدهای این نهاد با توجه به تیمی که در اختیار دارد عملکرد بهتری در پژوهش‌های کاربردی داشته و دارد.

صفایی بر شناسایی نیازهای جامعه توسط دانشگاه‌ها مبتنی بر سند آمایش تاکید و عنوان کرد: هنوز دانشگاه‌های ما نتوانسته‌اند در حوزه اقتصاد نیاز کشور ارائه‌ای مبتنی بر فلسفه انقلاب اسلامی داشته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورت دادن امکانات و میدان دادن به جهاددانشگاهی، قطعا این نهاد می‌تواند نیازهای جامعه را شناسایی و در حل مشکلات آنها بکوشد.

وی در خصوص توانمندی نیروهای جهادی در حل مسائل کشور  بیان کرد: با توجه به امکاناتی که در اختیار جهاددانشگاهی است، نیروهای این نهاد موفقیت‌های نسبی برای حل مشکلات کشور داشته‌اند اما قطعا برای حل مشکلات کشور باید یک درهم تنیدگی بین جهاددانشگاهی و جامعه وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha