نخستین نشست «پنج‌شنبه‌های قرآنی» در چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد
کد خبر: 3988655
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

نخستین نشست «پنج‌شنبه‌های قرآنی» در چهارمحال‌وبختیاری برگزار شد

نخستین نشست «پنج‌شنبه‌های قرآنی» چهارمحال‌وبختیاری به همت اداره‌کل تبلیغات اسلامی و با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و جمعی از پیشکسوتان قرآنی استان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان امروز ۱۴ مردادماه، در نخستین نشست از «پنج‌شنبه‌های قرآنی» که به دیدار صمیمی پیشکسوتان قرآنی استان با نماینده ولی‌فقیه در استان اختصاص داشت با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» (اسرا / ۹)، اظهار کرد: تمام آنچه در قرآن کریم آمده مایه هدایت بشر و مقدس است و بدون طهارت جسم و جان نمی‌توان از نورانیت قرآن بهره گرفت.

وی با ذکر اینکه خداوند مقدس‌ترین الفاظ را در مقدس‌ترین کتاب که عصاره رسالت انبیای الهی به‌شمار می‌رود آورده است، افزود: این کتاب آسمانی توسط مقرب‌ترین ملک الهی یعنی جبرائیل به محبوب‌ترین مخلوق خداوند در بهترین زمان یعنی شب قدر و در بهترین مکان‌ها یعنی مکه و مدینه نازل شده است؛ این توفیق امروز نصیب ماست که افتخار خادمی قرآن کریم را که بهترین‌هاست، داشته باشیم.

طاهری با اشاره به دستور نماینده ولی‌فقیه در استان مبنی بر احیای سند راهبردی قرآن استان و توسعه فعالیت‌های قرآنی، توضیح داد: اداره‌کل تبلیغات اسلامی در راستای عملیاتی کردن این دستور و پس از آغاز به‌کار کمیته قرآن استان، اقداماتی را در دست اجرا دارد از جمله اینکه امروز نخستین جلسه از سلسله نشست‌های ماهانه پنج‌شنبه‌های قرآنی را با حضور جمعی از فعالان و پیشکسوتان قرآنی استان برگزار می‌کند. مقرر شده است که ۱۲ نشست پنج‌شنبه‌های قرآنی در محضر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار و هر نشست به طرح یک مبحث تخصصی با حضور قرآنیان و فعالان قرآنی استان اختصاص یابد که موضوعات جلسات تعیین شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: پس از مطالعه سند راهبردی قرآن استان، آنچه در گام اول ضروری به‌نظر می‌رسید، بهره‌گیری از امکانات اداری و دولتی برای بسط فعالیت‌های قرآنی در این نهادها بود که در این راستا، طی جلسه‌ای با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سرفصل‌هایی را از دوره‌های ضمن خدمت ادارات استخراج و تصویب کردیم و عناوین دوره‌ها، اساتید و جزئیات کاملا مشخص شده و آمادگی لازم برای آغاز دوره‌ها در ادارات از هفته آینده وجود دارد که در شرایط کنونی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

طاهری با اشاره به فراخوان به ادارات جهت تعیین دبیران قرآنی، گفت: فالیت‌های قرآنی ادارات با همکاری دبیران قرآنی ادارات ذیل کمیته قرآن استان پیش خواهد رفت و در مواردی که نیاز باشد از ظرفیت شورای فرهنگ عمومی استان نیز استفاده و اقدامات این کمیته در شورا مطرح خواهد شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به رصد ۱۴۷ جلسه خانگی قرآن در استان، توضیح داد: پس از پایش جلسات خانگی قرآن در سال گذشته مشخص شد که ۱۳۷ مرکز قرآنی اعم از مؤسسات و خانه‌های قرآن شهری و روستایی درگیر کار در حوزه جلسات خانگی هستند که جبهه فرهنگی استان نقش مهمی در راهبری این جلسات عهده‌دار است.

طاهری با تصریح اینکه دوره‌های ضمن خدمت ادارات در اختیار خود ادارات است، افزود: اداره تبلیغات اسلامی اختیار عملی در این خصوص برای واگذاری کلاس‌ها به مؤسسات قرآنی ندارد که این دوره‌ها با اعتبارات اداری و در حال حاضر به‌شیوه مجازی در حال اجراست، اداره تبلیغات اسلامی تنها در خصوص تعیین موضوعات و سرفصل‌ها به همکاری با ادارات می‌پردازد.

وی گفت: در مناطق محروم مانند کوهرنگ و اردل و بخش‌هایی از لردگان با فقر در فعالیت‌های قرآنی مواجه هستیم که در این راستا در نظر داریم گروه‌های جهادی قرآنی را که به‌صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کنند به این مناطق اعزام کنیم؛ از مدیران و مسئولان مؤسسات قرآنی درخواست می‌شود اگر تمایلی برای همکاری در این طرح با حضور مربیان قرآنی دارند، اعلام آمادگی کنند.

یادآوری می‌شود، در ابتدای این جلسه تعدادی از فعالان و پیشکسوتان قرآنی استان ضمن ارائه توضیحاتی از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی خود در شهرستان‌های مختلف استان، پیشنهاداتی در راستای بسط و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان ارائه دادند.

انتهای پیام
captcha