سه محور پیشنهادی برای سخنرانی در ماه محرم
کد خبر: 3989494
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
آیت‌الله عابدی بیان کرد:

سه محور پیشنهادی برای سخنرانی در ماه محرم

آیت‌الله عابدی ضمن اشاره به سه محور اساسی برای سخنرانی در ماه محرم تصریح کرد: یک محور راجع به خود حادثه کربلا و قبل و بعدش است؛ دوم، مسائل مرتبط با حادثه کربلا مثل شرح و تفسیر سخنان امام حسین(ع). صورت سوم هم این است که مباحث اخلاقی که از معارف دین است، به مناسبت ایام عاشورا برای مردم بیان کنیم.

آیت‌الله احمد عابدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم با انتشار پیامی صوتی به مناسبت آغاز ماه محرم، به بیان سه محور برای سخنرانی‌های ماه محرم پرداخت. متن سخنان وی از نظر می‌گذرد؛

امسال سال 1443 است و حدوداً هزار و سیصد و هشتاد سال از شهادت سیدالشهدا(ع) می‌گذرد. ایام محرم فرصت مناسبی است که به مناسبت عزای سیدالشهدا(ع) معارف دین مطرح بشود. خوب است از این فرصت که مردم شوقی برای عزاداری دارند، استفاده شود و در این فرصت، معارف دین را هم بشنوند و آگاه شوند.

درباره امام حسین(ع) در این ایام عزاداری سه نوع بحث قابل تصور است. یک مرتبه کسی در ایام محرم درباره فلسفه قیام سیدالشهدا(ع) و اصل این واقعه بحث می‌کند؛ به عنوان اینکه زمینه‌ها و علل پیدایش حادثه کربلا چه بوده است یا آثار و نتایج این قیام چه بوده است. همچنین مباحث تاریخی، فلسفه تاریخ و عبرت‌های عاشورا و درس‌هایی که می‌توانیم از آن بگیریم، بیان می‌شود. این یک جور بحث کردن است که لازم و ضروری است. هر سال باید اصل قیام امام حسین(ع) گفته شود و تکرار شود. خود این تکرار بسیار خوب است.

نوع دوم بحث این است که شخص درباره خود حادثه کربلا بحث نکند، بلکه آیات و روایات و مسائل مرتبط با قیام امام حسین(ع) را مطرح کند. مثلاً کسی آیات شریفه قرآن که امام حسین(ع) در این سفر بیان کردند را تفسیر کند یا مثلاً کلماتی که از پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) درباره امام حسین(ع) بیان شده است را مطرح کند یا مثلاً احادیثی که درباره فضیلت و معرفی امام حسین(ع) است را بیان کند. پس بحث اول این بود که درباره خود کربلا توضیح داده شود، بحث دوم این است که پیرامون حادثه کربلا صحبت شود.

یک جور دیگر هم این است که در ایام عزای امام حسین(ع) معارف دین که ارتباطی با حادثه کربلا ندارد، مورد بحث قرار گیرد. باید این ایام عزای سیدالشهدا(ع) را فرصتی برای مطرح شدن معارف دین بدانیم؛ چه مباحث فقهی، چه مباحث اعتقادی، چه مباحث اخلاقی یا مباحث معرفتی. به هر حال باید از ایام عزای امام حسین(ع) استفاده کنیم و معارف دین را بیان کنیم.

پس در این ایام سه گونه می‌شود بحث کرد: یکی راجع به خود حادثه کربلا و قبل و بعدش؛ دوم، مسائل مرتبط با حادثه کربلا مثل شرح و تفسیر سخنان امام حسین(ع). صورت سوم هم این است که مباحث اخلاقی که از معارف دین است به مناسبت ایام عاشورا برای مردم بیان کنیم. شاید این بخش سوم خیلی لازم و ضروری باشد. وقتی ما به حج مشرف می‌شویم، یک بحث این است احکام حج را بشناسیم، بحث دوم این است که معارفی برای زوار گفته شود که وقتی به اوطان خودشان برمی‌گردند، آن مسائل مورد نیازشان است. حادثه کربلا هم از این قبیل است.

انتهای پیام
captcha