استاد دُرپور یک مبلغ دینی با زبان موسیقی بود + صوت
کد خبر: 3990443
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
گزارش ایکنا از برنامه «ایل بانگ»؛

استاد دُرپور یک مبلغ دینی با زبان موسیقی بود + صوت

استاد نورمحمد دُرپور قبل از اینکه هنرمند موسیقی باشد یک مبلغ دینی با زبان موسیقی و تمام اشعاری که می‌خواند در مدح خدا، پیامبر (ص)، ائمه (ع) و بزرگان دین بود.

دُرپور: پدرم قبل از اینکه هنرمند موسیقی باشد یک مبلغ دینی با زبان موسیقی بودند + صوتبه گزارش ایکنا؛ با شروع ماه محرم در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» در رادیو فرهنگ به موسیقی‌های آئینی و مذهبی نواحی ایران از جمله تربت جام پرداخته شد.

در این برنامه استاد صادق چراغی؛ موسیقی‌دان و کارشناس برنامه، گفت‌وگویی با استاد محمدفاروق دُرپور، نوازنده دوتار و فرزند زنده‌یاد استاد نورمحمد دُرپور انجام داد.

محمدفاروق دُرپور در ابتدا پیرامون پدر خود استاد نورمحمد دُرپور بیان کرد: استاد دُرپور متولد 1310 از سنین کودکی خواندن را شروع کردند و از 18 سالگی وارد موسیقی شدند و نوازندگی ساز دوتار را آغاز کردند. ایشان در طول عمر خود در جشنواره‌های بسیار زیاد داخلی و بین‌المللی حضور پیدا کرده و اجرا کردند.

وی ادامه داد: پدرم 77 سال در طول عمر خود فعالیت هنری کردند و قبل از اینکه هنرمند موسیقی باشند، یک مبلغ دینی با زبان موسیقی بودند. تمام اشعاری که ایشان می‌خواند در مدح خدا، پیامبر (ص) ، ائمه (ع) و همه بزرگان دین بود. از این طریق جوانان و کسانی که به دنبال موسیقی می‌آمدند اول آنها را دعوت به نماز، روزه و مناسبات اسلامی می‌کرد تا وقتی که وارد موسیقی عرفانی می‌شوند در این زمینه نیز موفق باشند. همیشه تاکیدشان بر این بود که قبل از اینکه بخواهید وارد موسیقی شوید ابتدا خودتان را بسازید.

دُرپور تصریح کرد: موسیقی تربت‌جام شاخه‌های فراوانی مانند: منظومه‌خوانی، منقبت‌‌خوانی، ذکرخوانی، دوبیتی‌خوانی، چهاربیتی‌خوانی، معراج‌خوانی و... دارد که مضمون اشعار همه آنها عرفانی است. حتی به قولی آوازهای کوچه‌باغی نیز اکثراًَ با مضامین عرفانی هستند.

این نوازنده دوتار شرق خراسان در رابطه با داستان‌‌ها و منظومه‌های موجود در موسیقی شرق خراسان توضیح داد: به داستان‌هایی که به صورت شعر یا نظم در می‌آورند و با موسیقی اجرا می‌کنند؛ منظومه می‌گوییم. بخش وسیعی از موسیقی تربت جام را منظومه‌ها تشکیل می‌دهد. منظومه‌هایی که در تربت جام اجرا می‌شود اکثراً بر مبنای آیات قرآن، احادیث و روایت است. برای نمونه منظومه یوسف و زلیخا که برگرفته از قرآن است. منظومه اشتر بلوا که از معجزات حضرت رسول اکرم (ص) است و منظومه قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع)، منظومه شق‌القمر و بسیار قصیده‌های دیگر که همه از آیات و روایات است. در بین این منظومه‌ها موضوعات حماسی هم داریم؛ برای مثال منظومه فتح خیبر که می‌توان از آن نام برد.

کد

دُرپور در رابطه با این سوال که آیا منظومه‌خوانی هنوز هم رونق دارد؟ پاسخ داد: بله این نوع موسیقی چون که عرفانی است و همه‌اش سراسر پند و نصیحت است؛ مردم هنوز از آن استقبال می‌کنند. فکر می‌کنم در تربت جام و تایباد کمتر خانه‌ای وجود داشته باشد که در آن ساز دوتار وجود نداشته باشد همه ساز می‌زنند و اشعار عرفانی می‌خوانند. اگر مراسمی در شهر ما گذاشته می‌شود بلافاصله می‌بینید که همه سالن پر شده است و مردم از آن استقبال می‌کنند.

وی در رابطه با دغدغه خود پیرامون این نوع موسیقی بیان کرد: توجه بیشتر به این نوع موسیقی اصیل، باعث می‌شود جوانان بیشتر به آن جذب شوند. اگر این برنامه‌ها بیشتر گذاشته شود و به مردم معرفی شود، رونق آن بیشتر خواهد بود و بی‌تاثیر نیست. امیدوارم که این فرهنگ و سنت حفظ بشود و بماند و با این برنامه‌ها مردم و جوانان بیشتر با موسیقی محلی و مقامی خود آشنا شوند.

گزارش از سجاد محمدیان

انتهای پیام
captcha