نذر اکسیژن برای نجات جان انسان‌ها
کد خبر: 3992018
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸

نذر اکسیژن برای نجات جان انسان‌ها

در حالی که این روزها بسیاری از مردم در روز تاسوعا و عاشورا به دنبال قربانی گوسفند برای عزاداری سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش بودند، در سبزوار جوان خیری با اجاره کپسول اکسیژن ناجی جان بیماران کرونایی شد.

نذر اکسیژن برای نجات جان انسان‌ها

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، در حالی‌که نفس‌های بیمار مبتلا به کرونا به شماره افتاده به دنبال کپسول اکسيژن در سبزوار هستم، اما گویی کیمیاست و هر چه بیشتر می‌گردم کمتر موفق می‌شوم.

6 روز تعطیلی برای پیشگیری از کرونا در کشور اعلام شد و در حالی که سبزوار روزهای سیاهی را از نظر کرونا طی می‌کند و 370 بیمار کرونایی در بیمارستان 220 تختخوابی واسعی سبزوار بستری شده‌اند و بسیاری از اصناف و مغازه‌ها، مطب‌ها و تنها داروخانه دولتی سبزوار تعطیل است، بسیاری از افراد به دنبال دارو و امکانات برای مداوای بیماران کرونایی هستند.

برای تهیه کپسول اکسیژن با پرس‌وجو از مغازه‌ها و اصناف، راه به جایی نمی‌برم،  تا اینکه با اداره اوقاف که شنیده بودم به دنبال خرید کپسول اکسیژن برای بیماران کرونایی است تماس می‌گیرم.

کمبود کپسول اکسیژن

حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی با بیان اینکه به دلیل تعطیلات اعلام شده تاکنون موفق به خرید کپسول اکسیژن نشده‌ایم، گفت: طرحی با مشارکت خیران در حال اجراست، به این صورت که با خرید کپسول اکسیژن برای بیماران کرونایی از طریق بقاع متبرکه در اختیار بیماران کرونایی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به افزایش بیماران کرونایی در ایران و کمبود کپسول اکسیژن، افزود: در حال رایزنی برای خرید هستیم و با توجه به قیمت اعلام شده حدود 30 درصد مبلغ خرید کپسول اکسیژن 10 کیلویی را خیران پرداخت می‌کنند و مابقی را اداره اوقاف پرداخت خواهد کرد.

با نا امید شدن از اداره اوقاف از طریق تماس با خبرنگاران دیگر و دوستان مختلف به سراغ خیران دیگر می‌روم و بالاخره صبح عاشورا موفق می‌شوم و فردی از پشت تلفن، موافقت خود را برای دادن کپسول اکسیژن اعلام می‌کند.

وقتی به محل قرار می‌رسم در کمال تعجب با یک مکانیکی روبه‌رو می‌شوم که صاحب مغازه به احترام ما در روز تعطیل چند دقیقه‌ای درب مغازه را باز کرده و کپسول اکسیژن مغازه‌اش را برای بیمار نیازمندی به ما تحویل می‌دهد.

وقتی از وی درخواست مصاحبه می‌کنم زمان دیگری را اعلام می‌کند.

نفس‌های بیمار کرونایی به شماره افتاده و بعد از معاینه توسط پزشک عمومی در بیمارستان واسعی که در کنار بیماران کرونایی نشسته، با عدم بستری بیمار در بیمارستان و عکسبرداری از ریه‌ها برای گرفتن نظر پزشک متخصص به بعدازظهر روز عاشورا مواجه می‌شوم و برای اعتراض می‌گویند اگر نظری دارید در صندوق پیشنهادات و انتقادات بیندازید.

لانه زنبور یا صندوق پیشنهادات

به سراغ صندوق پیشنهادات و انتقادات بیمارستان می‌روم تا نظرم را بنویسم. نه کاغذی پیدا می‌شود و نه خودکاری برای نوشتن هست. از داخل صندوق پیشنهادات نیز که لانه زنبور شده است، زنبورها در حال پرواز هستند و معلوم نیست درب این صندوق از چه زمانی باز نشده است که من عطای پیشنهاد دادن را به لقایش می‌بخشم.

دو روز بعد با بهبودی نسبی وضعیت بیمار کرونایی به سراغ خیری سبزواری که در حاشیه سبزوار در یک خانه اجاره‌ای در حال زندگی است می‌روم و کپسول اکسیژن را تحویل می‌دهم تا به دست نیازمند بعدی برسد.

نذر اکسیژن

بهزاد ستایش راد، خیر جوان سبزواری که مکانیکی دارد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی می‌گوید: ایده اولیه امانت دادن کپسول اکسیژن از اوایل شروع کرونا با مراجعه برخی از دوستان برای بردن کپسول اکسیژن مغازه جهت مداوای بیماران کرونایی بدون آنکه در ابتدا متوجه باشم این کپسول جوشکاری جان بیماران کرونایی را نیز نجات می‌دهد شکل گرفت و امسال 50 کپسول اکسیژن برای نیاز بیماران تهیه کرده‌ام.

 و من در حالی‌که اصرار دارم هزینه اجاره کپسول اکسیژن را پرداخت کنم. وی قبول نمی‌کند و  می‌گوید: این کار دلی و برای عزاداران امام حسین(ع) و شهدای کربلاست و دوست دارم من هم در این ایام، کار خیری انجام داده باشم.

ستایش راد اضافه می‌کند: تاکنون فقط برای اجاره کپسول‌های اکسیژن حدود 6 میلیون تومان از جیب خودم هزینه پرداخت کرده‌ و هیچ هزینه‌ای از بیماران و مردم دریافت نکرده‌ام.

وی می‌گوید: از همان ابتدا تمایل نداشتم اسمی از من برده شود و در روزهای اول، امانت دادن و بردن کپسول‌ها به عهده شاگرد مغازه‌ام بود که بعدها با رفتن وی به تهران در ایام دهه محرم مجبور شدم خودم کپسول‌ها را جابه‌جا کرده و تحویل دهم. به‌عنوان نمونه شب عاشورا یکی از کپسول‌ها را به روستای ایزی برای تحویل دادن به یکی از بیماران کرونایی بردم.

این خیر اضافه می‌کند: روزی که شما تماس گرفتید هیچ کپسولی به غیر از کپسول اکسیژن مغازه وجود نداشت و مجبور شدم کپسول مغازه را تحویل دهم.

وقتی از او سؤال می‌کنم در ایام تعطیلات چگونه کپسول‌های خالی را برای مردم پر می‌کنید، می‌گوید: شب عاشورا 14 کپسول خالی اکسیژن برگشتی از طرف بیماران را با شرکت هماهنگ کردیم و ساعت 21 شب با مراجعه به شرکت تا یک صبح روز بعد پر کردن این کپسول‌های نجات‌بخش طول کشید.

در حالی‌که این خیر جوان مغازه و خانه‌اش اجاره‌ای و با خودرو پراید قدیمی‌اش در حال خدمت‌رسانی به مردم است، اما دلی به وسعت دریای بیکران دارد و در حال نجات جان بیمارانی است که به اکسیژن برای تنفس و زنده ماندن نیاز دارند.

انتهای پیام
captcha