درصد جانبازی آسیب‌دیدگان حادثه سردشت تعیین می‌شود
کد خبر: 3997951
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
قاضی‌زاده هاشمی:

درصد جانبازی آسیب‌دیدگان حادثه سردشت تعیین می‌شود

معاون رئیس جمهور گفت: در حال حاضر یک تیم در سردشت مستقر است تا درصد جانبازی افرادی را که در این حادثه بودند، تعیین شود و تلاش خواهیم کرد، خارج از وابستگی به بنیاد به صورت مستقل و براساس مستندات علمی و واقعی اظهارنظر کنیم، تا نه حق مردم و نه بیت‌المال ضایع شود.

درصد جانبازی آسیب‌دیدگان حادثه سردشت تعیین می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس‌عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران، ۲۵ شهریورماه، در سفر استانی خود به مشهد، در محل اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، اظهار کرد: اولین فعالیت خدماتی و اجرایی خود را از بنیاد آغاز کردم و در اوایل دوران خدمت، خدمتگذار جانبازان اعصاب و روان بودیم.

وی ادامه داد: در فکر و فرهنگ ما، جایگاه شهدا بالاست و با نگاهی به تعابیر فوق‌العاده امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، درباره شهید و شهادت اهمیت این فرهنگ پر واضح است. اصلی‌ترین مفهوم زندگی انسان در عالم خاکی مفهوم کمال است و تحقق این مفهوم، در امر جانبازی و شهادت فی سبیل‌الله ممکن است، لذا اگر بخواهیم بگوییم فلسفه خلقت بشر این بوده که انسان به کمال برسد، نمونه بارز رسیدن به کمال شهادت است.

معاون رئیس جمهور و رئیس عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: حاج قاسم یک شخصیت کمال یافته است، اما نقطه والای کمال شهادت است و این فرد با این حال، تمام آرزویش شهادت بود، چرا که آنچه به دست آورده، برایش کم و آنچه وی را کامل می‌کند، شهادت است. بالاتر از حاج قاسم، وجود والای شهید محور عالم، امام علی(ع) وقتی شهادت را دریافت کرد، فرمود: «به خدای کعبه که رستگار شدم»، لذا اگر رستگاری مبنای خلقت باشد، کمال رستگاری را خدا در شهادت قرار داد، به این خاطر است که همه انبیاء ما شهید شدند.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: ما در بنیاد شهید خدمتگذار چنین امری هستیم، اما آنقدر درگیر کارهای اجرایی می‌شویم که نمی‌دانیم برای چه هستیم. ما اینجا کارمند نیستیم که خدمات اجتماعی ارائه دهیم،  شان این دستگاه قابل قیاس با هیچ دستگاهی نیست.

بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ یک دستگاه تمدن‌ساز

وی عنوان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران یک دستگاه تمدن‌ساز است و به تعبیر رهبری حیات انقلاب اسلامی، در گرو بنیاد شهید است و از این رو عملکرد این دستگاه حائز اهمیت است. عملکرد خوب دستگاه یعنی اینکه منزلت و کرامت شهید و شهادت در جامعه، ساری و جاری و عنصر ایثار در جامعه مرجعیت اجتماعی داشته باشد. شجره طیبه ایثار باید الگوی جامعه خود باشد. بنیاد خط مقدم مجموعه نظام است و نیازمند حمایت، پشتیبانی و همراهی دولت، مجلس و سایر تشکیلات نظام است، لذا نگاه ما به حوزه وظیفه بنیاد باید جدی باشد و نیازمند بازخوانی ماموریت است.

معاون رئیس جمهور و رئیس عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه نهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران مقدس است، ابراز کرد: در این نهاد مقدس، حتی کار مباح هم حرام است، چه رسد به شبهه آلود و مستحب آن واجب است، لذا نباید ذره‌ای غبار روی این نهاد مقدس باشد، تا تلألو خود را در جامعه داشته باشد، ضمن اینکه عزت این دستگاه آنطور که باید حفظ نشده است. به‌عنوان مثال تنها سه درصد سهام بانک دی متعلق به بنیاد شهید است، اما اگر اختلاسی در این بانک باشد، چون به نام بنیاد شهید است، وجهه خوبی ندارد.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: با ظهور انقلاب اسلامی، تعدادی نهاد انقلابی پایه‌گذاری شد، اما به جای اینکه دستگاه‌های دیگر انقلابی شوند، این نهادها در نظام بروکراتیک کشور حل شدند و نیروهای نهادی انقلابی خود را مانند سایر دستگاه‌ها کارمند دیدند و به جای اینکه فرهنگ نهادهای انقلابی منتقل شود، نتیجه عکس داد.

وی اظهار کرد: امید است بتوانیم به نهاد سامانی داده و با یک برنامه 10 ساله کار را آغاز کنیم و برخی از مسائل را با دولت و مجلس حل‌وفصل کرده و در گام دوم انقلاب سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، به‌عنوان سازمان پیشرو انقلابی ضمن حفظ کرامت و منزلت جامعه ایثار و شهادت با به کار گیری افراد استخوان خرد کرده بنیاد در راستای تحقق اهداف گام برداریم.

معاون رئیس جمهور و رئیس عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه جامعه ما به یک جامعه سالمند تبدیل شده است، افزود: سالمندی در جامعه بنیاد شهید سالمندتر از کل جامعه است، لذا اگر سی سال دیگر سالمندی مسئله روز کشور است، ما باید در جامعه ایثارگری از امروز به فکر این مسئله باشیم، چرا که پدر و مادر شهدا رو به سالمندی هستند و از طرفی نگهداری همسران از جانبازان در سنین بالا دشوار است، ضمن اینکه مسائل فرزندان شهدا که در حال حاضر در سنین بالاتری هستند، متفاوت است.

وی در ادامه و در جمع خبرنگاران در تشریح ماده 38 قانون جامع ایثارگران عنوان کرد: ماده 38 وظایفی را به ما و سایر دستگاه‌ها ابلاغ کرده که بخشی از آن، تامین منابع مالی است که در گذشته مسیرهایی برای تامین منابع مالی رفته شده و با فروش برخی از دارائی‌های بنیاد، منابع را تامین خواهیم کرد و تا پایان سال به یک سر جمع قطعی خواهیم رسید که همکاری سایر دستگاه‌ها را نیز می طلبد.

معاون رئیس جمهور و رئیس عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص سه کمیسیون تخصصی فعال در بنیادشهید و امور ایثارگران اظهار کرد: این کمیسیون‌ها به موجب قانون ایجاد شده و به صورت مرتب تشکیل می‌شود، در حال حاضر یک تیم در سردشت مستقر است تا درصد جانبازی افرادی را که در این حادثه بودند، تعیین شود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: تلاش خواهیم کرد، خارج از وابستگی به بنیاد به صورت مستقل و براساس مستندات علمی و واقعی اظهارنظر کنیم، تا نه حق مردم و نه بیت‌المال ضایع شود.

وی با اشاره به اینکه بنیاد شهید یک بنیاد پیشرو انقلابی است، ادامه داد: در بحث فرهنگ شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که رئیس آن رئیس‌جمهور است، اما کار دبیرخانه و اداره به عهده بنیاد شهید است و تقریبا همه دولت در آن عضو هستند، فعال است که متاسفانه در طی هشت ساله گذشته نیمه تعطیل بود، ضمن اینکه ما در هر دستگاهی یک واحد شاهد و ایثارگر داریم که می‌توان کارکرد فرهنگی به آن‌ها داد.

معاون رئیس جمهور و رئیس عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: درصدد احیاء شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فعال کردن دبیرخانه هستیم و با بازخوانی ماموریت‌ها امید است، حرکت پویاتری را خارج از وضعیت کلان ملی و بین‌المللی در این حوزه انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha