«ایران امروز» جایگاه عقل در قرآن را تبیین می‌کند
کد خبر: 3998970
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰

«ایران امروز» جایگاه عقل در قرآن را تبیین می‌کند

عبدالله علایی؛ تهیه‌کننده برنامه رادیویی «ایران امروز» اظهار کرد: با توجه به نگاه ویژه قرآن به بحث عقلانیت با حضور کارشناسان به موضوع مورد نظر در برنامه پرداخته خواهد شد.

ارسالی / «ایران امروز» جایگاه عقل در قرآن را تبیین می‌کند

عبدالله علایی؛ تهیه‌کننده برنامه «ایران امروز» در گفت‌و‌گو با ایکنا بیان کرد: عقلانیت و خردگرایی، درآموزه‌های دینی مورد تأکید قرار گرفته است تا آنجا که در قرآن کریم ۴۹ بار از مشتقات ماده «عقل» استفاده شده و واژه‌هایی مانند «یتفکرون، و یتدبرون» بسیار در قرآن آمده است. در این راستا «ایران امروز» سه‌شنبه سی‌ام شهریور، به بررسی و اهمیت این موضوع می‌پردازد.

وی افزود: امام رضا (ع) فرموده‌اند: «صَدِيقُ‏ كُلِّ‏ امْرِئٍ‏ عَقْلُهُ‏ وَ عَدُوُّهُ‏ جَهْلُهُ‏؛  دوست هر انسانی عقل او و دشمن او، جهل اوست.» در روایات دیگر نیز عقل، ابزارى براى شناخت حقایق تلقى شده است؛ چنانکه رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرموده‌اند: «مَا قَسَمَ اللَّهُ لِلْعِبَادِ شَيْئاً أَفْضَلَ‏ مِنَ‏ الْعَقْل‏؛  خداوند چیزی بهتر از عقل برای بندگانش قسمت نکرده است.»

علایی ادامه داد: با توجه به اهمیت و سفارش بر این موضوع در «ایران امروز» با حضور حجت‌الاسلام علی سرلک و حجت‌الاسلام امین کثیری به بررسی آسیب‌های عقل‌گرایی مطلق، عقل‌گریزی و عقل‌گریزی در فرقه‌های نوپدید می‌پردازیم.

این تهیه‌کننده در پایان تصریح کرد: «ایران امروز» از گروه معارف و مناسبت‌ها با اجرای لقمان یداللهی ساعت ۱۱:۴۵ از رادیو ایران پخش می‌شود.

انتهای پیام
captcha