تشریح برنامه‌های محوری حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر
کد خبر: 3999526
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵

تشریح برنامه‌های محوری حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر

مدیر عالی حرم مطهر رضوی برنامه‌های محوری آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر را با مرکزیت حرم مطهر رضوی تشریح کرد.

تشریح برنامه‌های محوری حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مهدی برادران، مدیر عالی حرم مطهر رضوی، امروز ۳۱ شهریور ماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های آستان قدس رضوی، در دهه پایانی ماه صفر، در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، اظهار کرد: در دهه آخر صفر، برنامه محوری حرم مطهر طی ۱۰ شب در صحن پیامبر اعظم در دو نوبت قبل و بعد از نماز مغرب و عشا با حضور سخنرانان برتر کشور از جمله استاد رفیعی، حجت الاسلام خاتمی و مداحانی از جمله میرداماد و سلحشور و  شاعرانی چون برقعی، قنبری و شفق اجرا خواهد شد.

برادران تصریح کرد: این برنامه با همراهی مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و همراهی رسانه ملی از شبکه یک برای کل کشور پخش خواهد شد و با  توجه به اینکه قبل از شرایط کرونایی در این ایام میزبان جمعیتی میلیونی از زائران و مجاوران بودیم تلاش داریم در سال جاری از طریق رسانه میزبان آن‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه  اصول حاکم بر برنامه‌ها و مراسم در این ایام توجه به نقش هدایت‌گری امام رضا(ع) است گفت: از حیث قالب تلاش شده در این راستا نوآوری داشته باشیم و توجه ویژه به شعر آیینی، بانوان، دختران زائر و مخاطبان خاص از جمله معلولان و جانبازان و نابینایان در اجرای مناسبات صورت گرفته است.

برادران ادامه داد: تعاملی با هیئات مذهبی داشتیم که با نظم و انظباط در دهه اخر صفر که بیشترین ایام حضور زائران در حرم است، برنامه‌ها را دنبال کرده و با توجه به شرایط کرونایی مراسم ویژه برای کادر درمان و با توجه به تقارن این ایام با هفته دفاع مقدس برای ایثارگران و جانبازان نیز برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده است.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در تشریح برنامه‌های محوری حرم مطهر اظهار کرد: در دهه آخر ماه صفر برنامه‌هایی برای مخاطبان خاص اعم از معلولان، نابینایان و ناشنوایان تدارک دیده شده است.

وی ابراز کرد: همچنین برنامه‌های اقوام مختلف را در حرم مطهر داریم، لذا در راستای اینکه  بتوانیم از اقوام و استان‌های مختلف برای اجرای برنامه نمایندگانی داشته باشیم پیش‌بینی‌هایی انجام شده است.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی افزود: در این راستا نیز به مدت چهار شب آذری زبان‌ها، سه شب اهالی مازندران، سه شب اهالی یزد، یک شب اهالی اصفهان و یک شب مردم خراسان شمالی در حرم مطهر برنامه خواهند داشت، ضمن اینکه مراسم ویژه این اقوام با اتکا به مداحان و سخنرانان خودشان بوده و با کمک مرکز رسانه، پوشش حداکثری در شبکه‌های استانی صورت خواهد گرفت.

برادران اظهار کرد: عزاداری به سبک چهارپایه‌خوانی در صحن پیامبر اعظم(ص) را خواهیم داشت که این مراسم با نظم و انضباط اجرا خواهد شد. همچنین در مدرسه خیرات خان مراسم ویژه ناشنوایان خواهیم داشت که اجرای این برنامه با ابزار ویژه ناشنوایان در نوع خودش قابل توجه است.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: برنامه و اجرای مراسم ویژه نابینایان در مدرسه میرزا جعفر از دیگر مواردی است که در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه برنامه‌های ویژه بانوان به صورت اختصاصی در مدرسه خیرات خان و محل زینبیه صحن امام حسن(ع) اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به تقارن این ایام با هفته دفاع مقدس گفت: برنامه ویژه‌ای برای جانبازان در مسجد گوهرشاد تدارک دیده شده است. همچنین  در صحن قدس هم به مدت ۱۰ روز برنامه ویژه نوجوانان خواهیم داشت.

برادران اضافه کرد: تخصیص برنامه به محبین غیر شیعه از ادیان و مذاهب مختلف را داریم که این افراد هم مراسم عرض ارادتشان را در حرم مطهر رضوی اجرا خواهند کرد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی گفت: برگزاری برنامه ویژه دکلمه‌خانی در بیست و نهم صفر شامل چهار دکلمه‌خوان فارسی زبان، دو دکلمه‌خوان ترک زبان، یک دکلمه‌خوان عرب زبان و یک دکلمه‌خوان اهل سنت است که به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

وی با اشاره به دو برنامه اصلی در حرم مطهر رضوی که همه ساله در این ایام برگزار می‌شود اظهار کرد: برنامه‌ خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) در صحن انقلاب با سخنرانی تولیت و مراسم شمع‌گردانی طبق سال‌های گذشته برگزار خواهد شد و مراسم شام غریبان حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در صحن انقلاب را خواهیم داشت.

برادران اضافه کرد: علاوه بر این نیز پایش میدانی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نیز به جد در دستور کار است و از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 24 میلیون ماسک، 6000 لیتر ماده ضد عفونی‌کننده دست و 37 هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده سطوح در حرم مطهر رضوی به کار رفته و بیش از 85 درصد رعایت پروتکل‌ها در این حریم صورت پذیرفته است.

انتهای پیام
captcha