برگزاری همایش جاماندگان اربعین در مشهد
کد خبر: 4000476
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
معاون شهردار مشهد خبر داد؛

برگزاری همایش جاماندگان اربعین در مشهد

معاون شهردار مشهد و رئیس سازمان فرهنگی-اجتماعی از برگزاری همایش جاماندگان اربعین در مسیر میدان فردوسی تا حرم مطهر رضوی با برپایی ایستگاه‌ها و موکب‌های سلامت محور خبرداد.

برگزاری همایش جاماندگان اربعین در مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سیدمجتبی منتظری، معاون شهردار مشهد و رئیس سازمان فرهنگی-اجتماعی شهرداری مشهد در این خصوص، اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال همانند سال گذشته به‌علت شیوع بیماری کرونا امکان سفر علاقمندان و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به عراق و پیاده‌روی مسیر نجف تا کربلا و دیگر محورها در ایام اربعین میسر نیست، همایش جاماندگان حسینی در مشهد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در چارچوب این همایش مسیر میدان فردوسی تا میدان شهدا و از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی به طول پنج کیلومتر تحت‌عنوان معبر حسینی برای پیاده‌روی جاماندگان اربعین و زیارت امام رضا(ع) به نیابت از کربلا با مشارکت هیئت‌های مذهبی آماده سازی می‌شود.

معاون شهردار مشهد و رئیس سازمان فرهنگی-اجتماعی تصریح کرد: در معبر حسینی، حد فاصل میدان فردوسی تا حرم مطهر موکب‌ها و ایستگاه‌های سلامت محور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به خدمات‌رسانی به زائران خواهند کرد.

منتظری ادامه داد: این محور در روز اربعین از ساعت 8صبح تا 20شب، برای پیاده‌روی زائران و جاماندگان کربلا به سمت حرم مطهر حضرت رضا(ع)، با نواهای حسینی و خدمات‌رسانی ایستگاه‌ها و موکب‌های خدمات‌رسان آماده خواهد بود.

همچنین مهدی یعقوبی، قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد در ادامه اظهار کرد: هر ساله در دهه پایانی ماه صفر، مشهدالرضا میعادگاه عاشقان و دلدادگانی بود که از هر نقطه ایران و جهان برای عرض ارادت و تسلیت به محضر مبارک امام مهربانی‌ها به مشهد مشرف می‌شدند که در این میان حجم زیادی از زائران با پای پیاده و از مسیرهای طولانی خود را به مشهدالرضا می‌رساندند، به همین منظور شهرداری مشهد با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مردمی با ارائه خدمات ویژه و استقرار موکب های مختلف در مسیرهای ورودی مشهد، مقدمات استقبال از زائران را فراهم می‌کرد.

وی افزود: اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بخش قابل توجهی از خدمات شهرداری به زائران مشرف شده به مشهد کاهش پیدا کند و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران رضوی در این ایام با رویکرد متفاوتی انجام خواهد شد.

یعقوبی ادامه داد: بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ایام پایانی ماه صفر، بیش از ۶۵ میلیون مترمربع از معابر شهری با اولویت معابر منتهی به حرم مطهر رضوی به‌صورت مداوم تنظیم و شستشو می‌شود و نقاط حساس نیز به صورت مرتب ضدعفونی خواهند شد.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد افزود: ۵۶۰۰ نیروی پاکبان برای نظافت عمومی شهر و رعایت مسائل بهداشتی آماده‌باش هستند که این تعداد در سه روز پایانی ماه صفر به بیش از ۱۰ هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود روزانه حدود ۱۸۰۰ تن زباله از سطح شهر و به ویژه خیابان‌های منتهی به حرم مطهر در دهه پایانی ماه صفر جمع آوری شود.

معاون شهردار مشهد با اشاره به استقرار ۳۴۰ جایگاه مناسبتی به جهت نصب اطلاعیه‌های مراسم‌های عزاداری در سطح شهر، خاطرنشان کرد: در این ایام، حدود ۱۳۰۰ عدد از پرچم‌های عرشه پل‌ها و میادین تعویض و سیاه‌پوش می‌شود.

وی ادامه داد: در این ایام بیش از ۲ میلیون متر طول از جداول سطح شهر به ویژه اطرف حرم مطهر و بیش از ۱۴۰۰ ایستگاه اتوبوس نیز توسط نیروهای خدمات شهری شستشو و نظافت می‌شوند و برنامه‌ریزی برای رفع نواقص و فعالسازی حدود ۵۰۰ سقاخانه و آب‌سردکن مستقر در سطح شهر در این ایام صورت پذیرفته است.

یعقوبی ادامه داد: در راستای افزایش ایمنی شهری نیز در این ایام بیش از ۱۰ دستگاه خودروی عملیاتی آتش نشانی در خیابان‌های منتهی به حرم مستقر هستند و بازدیدهای ایمنی مداوم از مساجد سطح شهر نیز انجام خواهد شد.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد در خصوص تمهیدات لازم در حوزه حمل‌ونقل شهری نیز افزود: کاهش سر فاصله‌ی زمانی دو الی پنج دقیقه‌ای خط یک قطار شهری، افزایش زمان سرویس‌دهی یک ساعته قطار شهری و تقویت خطوط اتوبوسرانی منتهی و عبوری از حرم مطهر رضوی در شب و روز شهادت امام رضا(ع) و شب و روز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، سیاه پوش شدن کلیه ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی، آمادگی ارائه خدمات در ۲۸۰۰ فضای پارک غیرحاشیه‌ای بافت مرکزی شهر و فعالیت شبانه‌روزی پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر بخشی از اقدامات این حوزه است.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: در ایام پایانی ماه صفر، مشهدالرضا به‌صورت ویژه با بیش از ۳۰ هزار مترمربع اکران‌های محیطی با شعار «ما همه خادم الرضائیم»، ۲۱۲۵ متر مربع ریسه و المان‌های هنری، ۳۰۰۰ عدد پرچم بیرقی و… سیاه‌پوش می‌شود و امسال ۱۳ مرکز جمع‌آوری نذورات مردمی نیز در نقاط مختلف شهر مستقر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و با رعایت کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی، در این ایام، پویش‌ها، برنامه‌ها و نمایش‌های آیینی مختلفی در سطح مناطق ۱۳گانه شهر مشهد اجرا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha