محفل ادبی «یک خاکریز احساس» برگزار شد
کد خبر: 4000882
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹

محفل ادبی «یک خاکریز احساس» برگزار شد

محفل ادبی «یک خاکریز احساس» با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، شاعران استانی و خانواده معظم شهدا برگزار شد.

محفل ادبی «یک خاکریز احساس» برگزار شدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، همزمان با هفته دفاع مقدس، محفل ادبی «یک خاکریز احساس» به همت محفل ادبی «رواق ادب» این اداره کل و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن مبارز، شاعر اهل افغانستان، لیلا طبسی، شاعر حوزه کودک از سبزوار، فروغ رضایی مقدم، مبلغ مدرسه علمیه نرجس و دفتر تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد، زینب حسامی، دبیر انجمن ادبی «آهوی دل» و خانواده معظم شهدا برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت اربعین حسینی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس، گفت: این برنامه با نام یک خاکریز احساس برگزار می‌شود، چرا که نماد احساس موجود جبهه، مقاومت، جنگ و جهاد است. به نظر بنده در جبهه خاکریزهای متفاوتی وجود داشت که یکی از آن‌ها خاکریز احساس برای تحریک عواطف و احساسات و اینکه توجهات را به این امر مقدس جلب کند است.

وی افزود: در کنار حضور رزمندگان در دوران دفاع مقدس، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های آن دوران با توجه به تأکید امام راحل(ره) پشتیبانی از جنگ توسط مردم ایران در راستای کمک به رزمندگان جبهه بوده است. پشتیبانی که علاوه بر ارسال کمک‌های مادی از احساسات و عواطف پاک مردم سرچشمه می‌گیرد و بخشی از این اتفاق، مرهون احساسات و عواطفی بود که ایجاد می‌شد.

سبزیان تصریح کرد: در روایتی پیامبر(ص) می‌فرمایند «مؤمن با زبان و شمشیر خود جهاد می‌کند، به خداوندی که جانم در دست اوست شاعر با شعرش تیری به سمت دشمن پرتاب می‌کند.» شمشیر، جهاد واقعی مسلمان و زبان او به مثابه همان خاکریز احساس و به دور از غوغای جنگ است و به عبارتی تکلیف شاعران در این حدیث به خوبی مشخص شده است، زیرا شاعر مانند یک مجاهد و یک سردار در جبهه جنگ با قلم خود به جنگ دشمنان می‌رود.

وی افزود: در واقع شاعران نقش تأثیرگذاری در زنده نگه داشتن و ترغیب به شرکت در حماسه‌های این مرز و بوم دارند، همانطور که در دوران هشت سال دفاع مقدس، مداحانی مانند صادق آهنگران این وظیفه را به نحو احسن انجام دادند و همواره مداحان و شاعرانی که با سرودن شعر برای تربیت حماسی جامعه تلاش‌های وافری انجام دادند.

سبزیان در ادامه به خوانش دو بیتی از عباس تمیزی پرداخت:

این انتظار در دو جهان بهر ما بس است

چون مملکت به جامه عزت ملبس است

این عزتی که گشته به عالم نصیب ما

مرهون هشت سال دفاع مقدس است

در ادامه نیز فخری طوسی، مادر شهید عبدالصالح امینیان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مبارز، شاعر اهل افغانستان، لیلا طبسی، شاعر حوزه کودک از سبزوار، فروغ رضایی مقدم؛ مبلغ مدرسه علمیه نرجس و دفتر تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد، زینب حسامی؛ دبیر انجمن ادبی «آهوی دل» و راضیه رجایی؛ شاعر آئینی به خوانش ابیاتی پرداختند.

انتهای پیام
captcha