نقش تعیین‌کننده جبهه مقاومت در خاورمیانه / ایران متحدانش را تنها نمی‌گذارد
کد خبر: 4001890
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۸
تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسيا مطرح کرد؛

نقش تعیین‌کننده جبهه مقاومت در خاورمیانه / ایران متحدانش را تنها نمی‌گذارد

تحلیل‌گر مسائل سیاسی غرب آسيا با اشاره به نقش تعیین‌کننده جبهه مقاومت در خاورمیانه و خروج آمریکا از منطقه، گفت: مؤلفه قدرت ایران این است که دوستان خود را در هیچ شرایطی تنها نمی‌گذارد.

نقش تعیین کننده جبهه مقاومت در خاورمیانه / ایران متحدانش را تنها نمی‌گذاردبه گزارش ایکنا از لرستان، امیر علی‌حیدر امیری، تئوریسین مسائل سیاسی و اجتماعی، شنبه، ۱۰ مهرماه در جمع افسران ارشد نیروهای مسلح لرستان در حسینیه ثارالله سپاه ابوالفضل(ع) لرستان با اشاره به اینکه کشور ایران در تحولات امروز بین‌الملل با مسائل مختلفی مواجه است، اظهار کرد: کشور یمن امروز در آستانه پیروزی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان خارجه آمریکا خود را برای عقب‌نشینی ائتلاف عبری عربی در یمن آماده می‌کنند، گفت: جبهه مقاومت یمن هرگز از آرمان‌های خود کوتاه نیامدند و مردم یمن در تعیین سرنوشت کشور و پایان محاصره این کشور اتحاد دارند و این امر بیان‌کننده این نکته است که ویژگی محور مقاومت این است که از مواضع خود کوتاه نمی‌آید.

امیری با اشاره به تحولات لبنان و با تأکید بر اینکه آمریکا با تحریم لبنان می‌خواست حزب‌الله را حذف کند که با تدبیر رهبر معظم انقلاب و سیدحسن نصرالله این توطئه نقش بر آب شد، اضافه کرد: در حال حاضر ده‌ها کشتی گازوئیل، مازوت و نفت وارد لبنان می‌شود و مردم این کشور عاشق جمهوری اسلامی ایران شدند و اعتقاد دارند منجی مردم لبنان، جمهوری اسلامی ایران است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز جبهه مقاومت در بسیاری از کشورها تشکیل شده است و استکبار جهانی را سردرگم کرده است، افزود: آمریکا نیروهای خود را از خاورمیانه خارج می‌کند و در عراق، سوریه و افغانستان شکست خورده است که این امر نشان از نقش تعیین‎کننده جبهه مقاومت در خاورمیانه است‌.

این تئوریسین مسائل سیاسی و اجتماعی به تحولات سوریه اشاره کرد و با اشاره به دیدار اخیر اردوغان و پوتین، گفت: پوتین در این دیدار می‌گوید ترکیه باید تروریست‌ها را از ادلب خارج کند یا آنان را به دست دادگاه‌های سوریه بسپارد و این قدرت پوتین به‌صورت تاکتیکی در خدمت محور مقاومت است.

وی با اشاره به تحولات افغانستان به جنگ نیابتی آمریکا در این کشور اشاره کرد و با بیان اینکه بعد از ورود شوروی به افغانستان آمریکا جنگ نیابتی را در پیش گرفت، اظهار کرد: در جنگ نیابتی آمریکا از نیروهای بومی که آنان را به لحاظ فکری استحاله کرده بود، استفاده کرد، این در حالی است که طالبان از مذهب‌ها و گرایش‌های مختلفی هستند که به لحاظ فکری دشمن جمهوری اسلامی ایران و شیعیان هستند و به‌جز خودشان تمام مردم را کافر می‌دانند.

امیری با تأکید بر اینکه هشت نفر از کابینه طالبان حقانی و پرورش یافته وهابیت و انگلستان هستند به نقش سازمان اطلاعات و ارتش پاکستان در قضایای افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: عدم مدیریت حامد کرزای و اشرف غنی باعث نارضایتی مردم افغانستان و اقبال آنان به طالبان شد.

تغییر سرحدات ژئوپلیتیک؛ خط قرمز ایران

این تئوریسین مسائل سیاسی با یادآوری اینکه طالبان و ملت افغانستان، آمریکا را از کشور خارج کردند به حضور داعش در افغانستان اشاره کرد و گفت: ۱۲ هزار داعشی که توسط آمریکا به افغانستان هلی‌برد شدند برای ناامن کردن مرزهای شمال شرقی ایران وارد شدند که در حال حاضر طالبان با داعش در حال جنگ است.

وی بر لزوم تحلیل درست از وقایع اخیر افعانستان و طالبان تأکید کرد و با اشاره به اینکه طالبان باید با موضع‌گیری درست ذهنیت مردم جهان را تغییر دهند، اظهار کرد: طالبان به‌ دنبال این است که یک حکومت اسلامی را ایجاد کنند و در کنار دموکراسی یک نفر انسان مقید در بالادست باشد که از دین خارج نشوند.

امیری با تأکید بر اینکه طالبان جزء محور مقاومت نیستند اما با اشغالگری اسرائیل، عربستان و امارات مخالف هستند، به جریان احمدشاه مسعود اشاره کرد و ادامه داد: احمدشاه مسعود بدون مجاب کردن افکار عمومی افغانستان دست به اسلحه برد در حالی‌ که باید یک فکر عاقلانه می‌کرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه افغانستان یک کشور بن‌بست است و به آب‌های آزاد راه ندارد و مهم‌ترین راه دسترسی به آب‌های آزاد از طریق ایران و پاکستان است، افزود: جاده ابریشم جدید که توسط چین در حال احیا شدن است از ایران و پاکستان می‌گذرد که این امر موجب رونق اقتصادی در کشورهایی از جمله افغانستان می‌شود ولی آمریکا به‌ دنبال بر هم زدن این راه و از طرفی به‌ دنبال تغییر سرحدات ژئوپلیتیک است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به‌ دنبال حمایت ایران از پنجشیر و احمدشاه مسعود بود و می‌خواست ایران را درگیر کند تا تمرکز ما بر طالبان باشد، گفت: آمریکا می‌خواست نقشه شوم اسرائیل، ترکیه و آذربایجان عملیاتی شود و دالان زنگزُر را بگیرند که این راه مسیر اصلی و کوتاه ما به اروپا است؛ استکبار جهانی به‌ دنبال قطع راه ترانزیت ایران به اروپا است، این در حالی‌ است که تغییر سرحدات و مرزهای ژئوپلیتیک خط قرمز ایران است.

امیری با تأکید بر اینکه شبه دولت باکو یا هر کس بخواهد سرحدات ژئوپلیتیک و مرزها را تغییر بدهد با قدرت ایران مواجه می‌شود، یادآور شد: مانور چند روز پیش ایران یک مانور چند وجهی است و هرگاه پای منافع ملی وسط باشد با هیچ کشوری شوخی ندارد. مؤلفه قدرت ایران این است که دوستان خود را تنها نمی‌گذارد و در شرایطی که تحریم بودیم لبنان و ونزوئلا را تنها نگذاشتیم.

انتهای پیام
captcha