جاده‌های منتظر و دلتنگی میزبانان
کد خبر: 4002916
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۱

جاده‌های منتظر و دلتنگی میزبانان

این روزها جاده‌های منتهی به مشهدالرضا(ع) در انتظار قدم‌های آسمانی هستند که همه ساله این مسیر را به قصد تشرف حریم رضوی طی می‌کردند.

جاده‌های منتظر و دلتنگی میزبانانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، همه ساله در ایام پایانی ماه صفر، جاماندگان پیاده روی اربعین و عاشقان و ارادتمندان به ساحت مقدس امام رئوف خود را برای عرض ارادت به بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) می‌رساندند و در پناه امام مهربان، دل‌های رنجور خود را جلا می‌دادند.

سال‌هایی که محدودیت تجمع نبود، در این ایام جاده‌های منتهی به مشهد الرضا(ع) مملوء از عاشقان و شیفتگان حضرت رضا(ع) بود. در این دوسال همه‌گیری کرونا، شور و صفا در ایام پایانی ماه صفر از جاده‌های خالی از زائر رخت بربسته است. گاها عده‌ای زائر از شهر و روستاهای اطراف با بیرق و پرچمی در مسیر به چشم می‌خورند که در جاده به سمت حریم رضوی در حرکت هستند، البته با تجربه مصاحبه از زائران در سال‌های گذشته، این زائران همان‌هایی هستند که همه ساله براساس نذر و عهدی که دارند، این ایام زائر حضرت رضا(ع) می‌شوند.

در سال های گذشته، جاده‌های منتهی به حریم رضوی، مملوء از زائر پیاده بود، در هر طرف جاده که نگاه می‌کردی، موکبی برپا شده بود. این فضا و شوق خدمت اندکی تداعی‎کننده میزبانی عراقی‌ها در جاده نجف تا کربلا و طریق‌الحسین(ع) بود، البته برای آنانکه طعم پیاده‌روی اربعین را چشیده‌اند، است.

مسیر مشهد، چناران، قوچان از یک‌سو پذیرای زائران بودند، مسیر نیشابور و خراسان جنوبی از دیگر سو آماده خدمت به زائران پیاده علی بن موسی الرضا(ع) بودند. در مسیر هریک خدمتی می‌کند، آن یکی با سینی چای خستگی و دیگری با پهن کردن بساط واکس، گرد و غبار از کفش زوار می‌زداید. یک موکب بساط پذیرایی ناهار را آماده می‎کند، کمکم در مسیر به شب که نزدیک می‌شوی، بساط اسکان زائران هم برپا می‌شود.

امسال هم مانند سال گذشته میزبانانی که خدمت صادقانه و از سر شوق خود را در این ایام به زائران پیاده حضرت رضا(ع) ارائه می‌دادند، در انتظار بودند تا مجوزی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر شود و در پی آن نیز آماده میزبانی از زائران حضرت شوند اما با شیوع مجدد این بیماری مجوزی صادر نشد و همچنان در دومین سال، حسرت بر دل میزبانان از یک سو و بر دل زائران از دیگر سو مانده و در انتظار به امید اینکه سالی باشد و آغازی دوباره از این روزها را تجربه کنند.

و اینک یک شهر دلتنگ حضور زائران علی بن موسی الرضا(ع) هستند. هر چند زائرانی چه پیاده و چه سواره این روزها میهمان مشهد الرضا(ع) هستند، اما این تعداد حضور به کمتر از نصف نسبت به سال‌های گذشته، رسیده است.

جاده‌های منتهی به مشهد الرضا(ع)، این روزها میزبان زائران پیاده‌ای است که خودجوش با پای پیاده عزم تشرف به حریم رضوی را کرده‌اند، است و با وجود تشرف این تعداد از زائران پیاده که به جاده‌ها روح بخشیده‌اند نیز چندین ایستگاه ثابت در مسیر برای پذیرایی از این میهمانان فعال شده است.

یادداشت از زهرا اسماعیلی، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

انتهای پیام
captcha