روایت همدلی مؤمنانه‌ای که از کار قرآنی بر می‌خیزد
کد خبر: 4004830
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
جوشش‌های قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری/ ۳

روایت همدلی مؤمنانه‌ای که از کار قرآنی بر می‌خیزد

مؤسسه قرآنی زینبیه(س) لردگان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، در کنار فعالیت‌های قرآنی، با اتکا به هزینه شخصی مدیر مؤسسه و کمک و همکاری بانوان قرآنی توانسته است چندین مرحله کمک‌های مؤمنانه از قبیل توزیع بسته‌های معیشتی، لوازم‌التحریر، جهیزیه، طبخ غذا و آزادی زندانی برای نیازمندان لردگان و روستاهای اطراف اجرا کند.

مؤسسه قرآنی زینبیه(س) لردگان در سال ۱۳۸۶ فعالیت‌های قرآنی خود را رسماً آغاز کرد اما سال‌های پیش از آن و از سال ۷۶، این مجموعه با ارائه آموزش‌های روخوانی، روانخوانی، تجوید، تفسیر، احکام و اخلاق قرآنی و برگزاری محافل قرآنی و کرسی‌های تلاوت و گرامیداشت مناسبت‌های مختلف مذهبی به صورت مداوم در فضای قرآنی این شهرستان فعال بود. این مؤسسه قرآنی که ساختمان مستقلی برای برگزاری کلاس‌ ندارد، فعالیت‌های خود را در مساجد، مدارس، حسینیه‌ها و گاهی با دعوت خانواده‌ها در منازل شهرها و روستاها برگزار می‌کند و تا پیش از شیوع کرونا، حدود یک‌هزار قرآن‌آموز سراسر لردگان از سنین کودکی تا بزرگسالی مخاطبان این مؤسسه بودند که غالبا خدمات را به‌صورت رایگان دریافت می‌کردند. مدیر مؤسسه قرآنی زینبیه(س) لردگان توانسته به‌مدد اعتباری که نزد مردم به‌ویژه جوانان منطقه دارد، افراد زیادی را به کلاس‌های مختلف از جمله عفاف و حجاب، اخلاق، کارگاه همسرداری، تربیت فرزند و ... جذب کند که این آموزش‌ها عمدتا پاسخ‌گوی نیاز خانواده‌ها بوده است.

با شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش‌ها و با توجه به مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و ضعف زیرساختی منطقه، بسیاری از قرآن‌آموزان از ادامه فراگیری بازماندند و در حال حاضر حدود ۲۰۰ مخاطب اعم از قرآن‌آموز و فعالان مذهبی و فرهنگی و بانوان خیر در گروه‌های مجازی مؤسسه عضو هستند. شیوع کرونا همچنین بانوان و فعالان قرآنی مرتبط با مؤسسه قرآنی زینبیه(س) در شهر لردگان و روستاهای اطراف را بر آن داشت که در کنار فعالیت‌های قرآنیِ عمدتا مجازی، به سمت فعالیت‌های اجتماعی، دستگیری از نیازمندان و یاری آسیب‌دیدگان از کرونا بشتابند که در این راستا کارهای درخشانی در عرصه مواسات و کمک مؤمنانه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون انجام شده و همچنان ادامه دارد.


بیشتر بخوانید 


شمسی شریفی، مدیر مؤسسه قرآنی زینبیه(س) لردگان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه شیوع کرونا باوجود مشکلات مالی خانواده‌ها و محرومیت‌ زیرساختی منطقه آموزش قرآن را به‌طور کامل تعطیل نکرد، اظهار کرد: با فراگیر شدن بلیه کرونا، آموزش قرآن به فضای مجازی منتقل شد و در برهه‌هایی که مجوز ستاد کرونا را برای فعالیت‌های حضوری داشتیم، آموزش و جلسات قرآنی حضوری در حیاط منازل و یا حسینیه در رشته‌های روخوانی و روانخوانی، حفظ جزء ۳۰، برگزاری محافل قرآنی و ترجمه و تفسیر به‌صورت محدود برگزار می‌شد، ضمن اینکه در ایام ماه مبارک رمضان جلسات روزانه جزء خوانی قرآن کریم در منازل و محلات برگزار برپا بود.

وی با تصریح اینکه از ابتدای شیوع کرونا گروه‌ها و کانال‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی برای فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی و اجتماعی تشکیل شد، افزود: در ابتدای امر، ۱۲ نفر از بانوان لردگان و روستاهای اطراف اعمال مربوط به تغسیل و تدفین اموات کرونایی را آموزش دیده و مشغول کار شدند و متأسفانه با تداوم روند شیوع کرونا و فوت بیماران همچنان این رسالت را انجام می‌دهند.

شریفی به اجرای ۷ مرحله کمک مؤمنانه و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی میان نیازمندان شهرستان اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در مناسبت‌های گوناگون، این بسته‌ها با هزینه شخصی و نیز کمک بانوان قرآنی تهیه و در هر مرحله ۵۰ الی ۶۰ بسته غذایی توزیع شده است. مرحله هشتم این کمک‌ها در دو بخش بسته‌های معیشتی و نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان نیازمند اختصاص دارد که این اقلام خریداری شده و پس از بسته‌بندی طی دو سه روز آینده توزیع می‌شوند.

شریفی بیان کرد: تهیه کمک‌جهیزیه ۳ نوعروس، تهیه مبلغ بدهی و آزادی یک زندانی از بند، قربانی چند گوسفند و توزیع گوشت گرم، توزیع هزاران پُرس غذای گرم در مناسبت‌های مذهبی مانند دهه محرم، اربعین، شهادت امام رضا(ع) و غیره در میان خانواده‌ها از دیگر اقدامات بوده است.

این بانوی فعال قرآنی با اشاره به رسالت قرآنیان در شرایط کنونی، تأکید کرد: فقر و محرومیت منطقه در پی شیوع کرونا تشدید شده و مردم امروز از سخن و وعده ناامید هستند و تنها با عمل می‌توان از آنان دلجویی کرد. به‌مدد الهی بنده با همراهی خانواده و فرزندان و مردم خیر توانستم در طی این مدت در حد بضاعت و امکانات حمایت‌هایی از نیازمندان داشته باشم.

شریفی با ذکر اینکه شرایط مالی قاطبه مردم در حدی نیست که در جمع‌آوری کمک ما را همراهی و همکاری کنند، ادامه داد: اکثر مردم در محرومیت هستند و با مشکلات اقتصادی و معیشتی دست و پنجه گرم می‌کنند لذا فراخوان عمومی برای جمع‌آوری کمک منتشر نمی‌کنیم بلکه این کمک‌ها از جانب برخی دوستان و همکاران و بانوان قرآنی مؤسسه و بانوان مسجدی و هیئتی و نیز به‌صورت خانوادگی و کمک پدر تازه درگذشته، همسر و فرزندانم تهیه می‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر گروه‌های آموزش قرآن در بستر فضای مجازی، چند گروه دیگر با حضور بانوان قرآنی و هیئتی شهرستان فعال هستند که از جمله می‌توان به گروه‌های هیئت حضرت رقیه(س)، گروه جهادی شهید ابراهیم هادی، گروه مداحان، گروه چله دعا و گروه ظهور اشاره کرد و فراخوان کمک برای مراحل مختلف مواسات و همدلی و نیز تهیه جهیزیه و ... تنها در این گروه‌ها منتشر می‌شود که در حال حاضر مشغول جمع‌آوری لوازم زندگی برای یک نوعروس بی‌بضاعت هستیم.

مسئولان از اختیارات خود برای حمایت مؤسسات فعال استفاده کنند

شریفی با بیان اینکه هیچ کمکی از سوی مسئولان در پی آسیب‌های کرونایی و تعطیلی کلاس‌ها دریافت نشده است، تصریح کرد: در یک مرحله از کمک‌های مؤمنانه، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ما را در تهیه بسته‌های معیشتی کمک کرد؛ طی پیگیری‌های متعدد برای جذب حمایت از مسئولان این پاسخ را دریافت کردم که هیچ اعتباری در اختیار ندارند، البته از زمان شروع فعالیت در عرصه قرآنی و مذهبی از سال ۷۶ تا کنون، چشمداشتی برای کمک و حمایت مسئولان نداشته‌ایم و تمامی کلاس‌های مؤسسه به‌صورت رایگان برای قرآن‌آموزان برگزار شده است. همچنین فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در هیئت حضرت رقیه(س) نیز به‌صورت خودکفا و بدون حمایت‌های مالی متولیان امر انجام شده است.

مدیر مؤسسه قرآنی زینبیه(س) لردگان تأکید کرد: اگرچه مسئولان بودجه‌ای برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در اختیار ندارند و یا میزان اعتبارات ناچیز است اما می‌توانند از اختیارات خود برای حمایت از مؤسسات و مراکز قرآنی فعال استفاده کنند و استثنایی برای این دست مراکز فعال قائل باشند تا این مراکز نیز بتوانند دامنه خدمات و فعالیت‌ها را در مناطق خودشان توسعه دهند.

شریفی گفت: از مسئولان انتظار می‌رود که مراکز خودجوش در امر کمک‌های مؤمنانه را بیشتر همراهی کنند و فرهنگ مواسات و همدلی را به‌ویژه از طریق رسانه‌ها برای مردم تبیین کنند، کارهای بسیار خوبی در راستای انفاق و کمک در سطح استان شاهد هستیم اما می‌طلبد خیران استان با کمک مسئولان نگاه ویژه‌ای به مناطق محروم داشته باشند و فعالان مواسات و همدلی در این مناطق را یاری کنند.

این فعال قرآنی با ذکر اینکه پرداختن به فعالیت‌های مربوط به کمک مؤمنانه در مؤسسه قرآنی ما را از رسالت اصلی در حوزه فعالیت‌های قرآنی غافل نکرده است، تصریح کرد: مربیان مؤسسه به‌صورت منظم و فعال در گروه‌های قرآنی مشغول آموزش مباحث قرآنی به قرآن‌آموزان هستند و تلاوت روزانه یک صفحه قرآن بعد از نماز صبح با مشارکت بانوان قرآن‌آموز به‌صورت، منظم در حال برگزاری است که خوشبختانه با تلاش مربیان، شاهد پیشرفت این بانوان در روخوانی و روانخوانی هستیم. برگزاری یک ختم قرآن در هفته و چهار ختم قرآن در ماه، برگزاری سفره هزاران صلوات هر شب پس از نماز مغرب و عشاء به نیت شهدای کشوری از دیگر برنامه‌های روزانه گروه‌های بانوان قرآنی در بستر فضای مجازی است.

انتهای پیام
captcha