رونمایی از مجموعه‌ای نفیس از آثار آیت‌الله بلادی بوشهری
کد خبر: 4006434
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷

رونمایی از مجموعه‌ای نفیس از آثار آیت‌الله بلادی بوشهری

مجموعه‌ای از آثار مرحوم آیت‌الله سید عبدالله بلادی بوشهری؛ اسطوره مبارزات ضداستعماری رونمایی شد.

رونمایی از مجموعه‌ای نفیس از آثار آیت‌الله بلادی بوشهریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، آيت‌الله غلامعلی صفايی بوشهری، امام جمعه بوشهر و نماينده ولی‌فقيه در این استان، در مراسم رونمایی از مجموعه‌ای از آثار مرحوم آیت‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری، اسطوره مبارزات ضداستعماری و همرزم شهید رئیس علی دلواری، سردار مبارزه علیه متجاوزین انگلیسی، در نودونهمین برنامه «سه‌شنبه‌های فرهنگی» سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، طی ارتباط وبیناری با این مراسم، بیت خاندان بلادی بوشهری را حوزه علمیه‌ای توصیف کرد که بسیاری از محضر ایشان کسب فیض می‌کردند.

وی حضور این عالم مجاهد در بوشهر که مرکز تمدن ایران در خلیج فارس بود را باعث تحول عظیم در این منطقه از کشور عنوان کرد.

صفایی بوشهری، تحولات فرهنگی و سیاسی ناشی از حضور این عالم را حاکی از درایت و تسلط ایشان بر علوم مختلف و آگاهی از وضع جامعه آن دوران عنوان کرد و افزود: مرحوم بلادی معتقد بود مولفه قدرت اسلام مردم هستند نه هیئت حاکمه مسلمان و تحول اعتقادی باید در میان مردم ایجاد شود.

نماينده ولی‌فقيه در استان بوشهر ضمن اشاره به شخصیت ضداستعماری و استبدادی این عالم مجاهد، وجود 84 کتاب و مقاله از ایشان را گواه بر مقام والای علمی و پژوهشی و همچنین قلم شیوا، گویا و کوتاه ایشان عنوان کرد.

نقل بی‌واسطه وقایع

حمیده شهیدی، کارشناس مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز در این مراسم ضمن معرفی ابعادی از زندگی فردی و سیاسی این عالم مبارز به بررسی آثار ایشان موجود در مرکز نسخ خطی این کتابخانه پرداخت.

وی وجود 27 نسخه به دست خط مولف از میان 42 نسخه اهدایی را یکی از مصادیق نفیس بودن این مجموعه عنوان کرد و گفت: از میان آثار این عالم مجاهد که به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهدا شده، برخی نسخ به مسائل سیاسی و اجتماعی روز پرداخته است.

این کارشناس، نقل بی‌واسطه از وقایع روز آن دوران را یکی دیگر از شاخصه‌های ارزشمندی این نسخ عنوان کرده و ادامه داد: در آثار ایشان آراء و اندیشه‎های سیاسی، مبادی اندیشه‌های نظری و عملی در مقابله با استعمار و سیاست‌های رضاخانی مشهود است.

وی همچنین علاقه خاص آیت‌الله بلادی بوشهری به ثبت و ضبط وقایع را یکی از شاخصه‌های آثار ایشان دانست و در این خصوص به«رساله نظام نامه حق» از ایشان اشاره داشت که به وظایف نظامیان و فرماندهان اشاره داشته و ثبت منظم وقایع را یکی از وظایف فرماندهان ارشد نظامی عنوان کرده است.

تأکید بر وحدت مسلمانان

این کارشناس بر تأکیدات آیت‌الله بلادی بوشهری در آثار سیاسی ایشان به اتحاد میان شیعیان و اهل‌سنت اشاره کرد که از آن به عنوان اساس پیروزی بر استعمار یاد شده است.

شهیدی همچنین به دستورالعمل‌های ایشان برای مسلمانان در رساله‌ای اشاره داشت که با قید«باید»، همگان را به اجرای این فرامین دعوت می‌کند، ادامه داد: برخی از این فرامین که وی بدان اشاره کرد این است که گفته‌اند«مسلمانان باید متخلق به اخلاق اسلام باشند، مسلمانان باید اختلافات داخلی را کنار بگذارند، مسلمانان باید طرق را تامین و تجارت را توسعه و فلاحت را رونق ببخشند» که وی بدان اشاره کرد.

در ادامه این مراسم از کتاب«سوانح و لوایح» و «ایقاظ الحبیب فی مظالمالصلیب» از نسخ دست نوشته این عالم مجاهد رونمایی شد.

نسخه «لوایح و سوانح » در 40 برگ حاوی اعلامیه‌ها، سخنرانی‌ها، مقالات، نامه‌ها و تلگراف‌های آیت‌الله بلادی بوشهری در جنگ جهانی اول و قیام و مبارزه دلیران تنگستانی است که بازگو کننده تاریخ نهضت مردم جنوب ایران علیه نیروهای متجاوز انگلیسی است. این اثر یکی از بهترین و مستندترین آثار تاریخی است که طی 80 سال اخیر درباره جنبش اجتماعی و سیاسی تنگستان و دشتستان به نگارش درآمده است.

همچنین «ایقاظ الحبیب فی مظالم الصلیب» شامل افشای جنایات استعمارگران مسیحی در ممالک اسلامی است که از زمان‌های قدیم شروع و تا عصر مؤلف ادامه می‌یابد.

گفتنی است که در اوایل سال جاری مطابق وصیت مرحوم آیت‌الله سید عبدالله بلادی بوشهری، مجموعه‌ای نفیس از یادگاری‌های ایشان متشکل از 36 نسخه خطی، مهر، پاکت‌های نامه و تعداد 5 جلد کتاب چاپ سنگی، سربی و عکس به کتابخانه آستان قدس رضوی اهدا شد که این مجموعه متشکل از نسخه‌های دست خط این مرحوم است که به مهر و امضای وی منقش هستند.

آیت‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری، از روحانیون تأثیرگذار در مشروطه‌خواهی جنوب ایران و مبارزه با انگلیس در جنگ اول جهانی بود , در بوشهر علاوه بر دروس حوزوی، علم طب، زبان انگلیسی، نجوم و هیئت جدید را نیز فرا گرفت و دروس عالی خود را در نجف با بهره‌گیری از آخوند خراسانی، سیدکاظم یزدی و شریعت اصفهانی ادامه داد و با رسیدن به درجه اجتهاد در سال 1324 در اوج نهضت مشروطه به ایران آمد.

سیدعبدالله از رهبران روحانی جنبش جنوب بود و با سران مبارز تنگستانی مانند رئیس علی دلواری دوستی نزدیکی داشت.

انتهای پیام
captcha