راه و منش پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع)
کد خبر: 4007560
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵

راه و منش پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع)

آخرین پیامبر الهی و همچنین امام ششم شیعیان در هفدهم ربیع‌الاول دیده به جهان گشودند تا عالم انسانی را با انوار طیبه خویش تابناک کنند. ایکنا یزد بدین مناسبت در زمینه شیوه و راه‌ این امام همام و پیامبر گرامی اسلام با ائمه جمعه یزد به گفت‌وگو نشست.

راه و منش پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع)آخرین پیامبر الهی در 17 ربیع الاوّل از پدری به نام عبدالله بن عبدالمطلب و مادری به نام آمنه بنت وهب دیده به جهان گشود و با انوار رخسار و جمال منوّرش، جهان تیره و تاریک، به ویژه عربستان را روشن گردانید.
همچنین امام جعفر صادق(ع) در روز جمعه، به هنگام طلوع فجر و به روایتی در روز دوشنبه، هفدهم ربیع‌‏الاوّل سال 83 قمری دیده به جهان گشود و عالم انسانی را با انوار طیّبه خویش تابناک کرد.

آیت‌الله سید محمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد به این مناسبت در گفت‌وگو با ایکنا از یزد اظهار کرد: وجود مبارک پیامبر(ص) از دیدگاه قرآن اسوه حسنه است و طبیعی است که ما باید از این اسوه و الگو بهره‌برداری کنیم و استفاده شایان داشته باشیم.

شبیه‌ترین فرد به پیامبر در تمام صفات

وی ادامه داد: برای اینکه سیره پیغمبر روشن شود اجمالاً به روایتی اشاره خواهم کرد تا بخشی از این سیره برای ما روشن شود. روزی پیامبر اکرم در جمع اصحاب خود فرمودند: «ألا اُخْبِرُکُمْ بِاَشبَهِکُم بی؟ آیا می‌خواهید به شما خبر دهم چه کسی اشبه است و شباهت چه کسی به من بیشتر است؛ که اصحاب گفتند بله یا رسول الله. پیامبر فرمود: اَحسَنُکُم خُلقا وَاَلیَنُکُم کَنَفا وَ اَبَرُّکُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّکُم حُبّا لاِِخوانِهِ فی دینِهِ وَ اَصبَرُکُم عَلَی الحَقِّ وَاَکظَمُکُم لِلغَیظِ وَ اَحسَنُکُم عَفْوا؛ کسی که خُلقش از همه بهتر باشد و اخلاق نیکوتری داشته باشد، و از همه نرم‌خوتر باشد و در رفتار با مردم با نرمی رفتار کند.

وی ادامه داد: پیامبر در ادامه فرمودند: کسی که نسبت به نزدیکان بهترین نیکی‌ها را اعمال و هزینه کند و کسی به من شباهت بیشتری دارد که نسبت به برادران دینی خود بیشترین محبت را ابراز کند و کسی که بیشترین پایمردی را بر حق داشته باشد، کسی که بهتر بتواند غیظ و غضب خود را کنترل کند و کسی که بهترین عفو و بخشش‌ها را در چارچوب زیباترین عفو و بخشش اعمال کند.»

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیامر گرامی اسلام(ص)می‌فرمایند: «اِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وعِترَتِي اَهْلَ بَيْتِي ما اِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا اَبَدا» یکی از متواترترین بین فریقین روایاتی است که در قالب روایت ثقلین برای ما بیان شده و این روایت هم در جوامع روایی عامه و هم در جوامع روایی شیعه کاملاً متواتر است و مهمترین و اساسی‌ترین محور وحدت تلقی می‌شود.

راه حضرت محمد(ص)

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که وحدت حقیقی باید محور حقیقی داشته باشد و چه محوری حقیقی‌تر و واقعی‌تر و همراه با روشنگری بیشتر از قرآن و عترت که این دو نباید از کنار هم جدا شده و از هم فاصله گیرند.

مدرسی افزود: بر همین اساس برنامه‌ها و راه حضرت محمد(ص) بر اساس وحدت بین امت و یگانگی در جوامع بوده است. آشتی دادن اوس و خزرج، خراب کردن مسجد ضرار و همچنین ابداع شعار توحید، جریان وحدت‌آفرین حج و احکام الهی همراه با ایجاد حس مسئولیت مشترک در جوامع اسلامی از محورهای کوتاه مدت و بلند مدت وجود پیامبر برای ایجاد وحدت در بین امت اسلامی است .

آیت‌الله محمدرضا ناصری، امام جمعه یزد نیز با اشاره به آیه 128 سوره توبه که خداوند پیامبر را با دو صفت خود یاد کرده است گفت: خداوند می‌فرماید: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءوفٌ رَحيمٌ؛ پیامبری برای شما فرستادیم که چهار ویژگی مهم دارد؛ نخست اینکه از جنس شما است و از ملائکه نیست و آنچه پیامبر اکرم(ص) به عنوان یک انسان انجام می‌دهد، یک حرکت خدایی است و باید الگوی ما باشد.

پیامبر اسلام در قرآن کریم

وی ادامه داد: دومین ویژگی پیامبر(ص) از منظر این آیه، دلسوزی او برای امت خویش است. بر پیامبر بسیار سخت می‌گذرد که جامعه مسلمین جامعه سالم و متحد نباشد یا در آن جنگ و ستیز وجود داشته باشد و امت او به سمت رشد و کمال حرکت نکند و جامعه مطلوب پیامبر، جامعه‌ای خالی از ظلم و ستم، دارای علم و تقوا، پیشرفت، برادری و الفت است.

ناصری افزود: سومین ویژگی پیامبر اکرم(ص) از نگاه قرآن، نگرانی و حرص او برای عاقبت بخیری امت خویش است و پیامبر برای اینکه امتش، امتی جهنمی نباشد و در همه عرصه‌ها در مسیر پیشرفت و تکامل باشد، غصه‌های بسیار خورده است.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه در این آیه به دو ویژگی پیامبر که از صفات خداوند متعال است نیز اشاره شده که آن، رئوف بودن و رحیم بودن نسبت به مؤمنان است گفت: در جامعه امروزی به الگوی بزرگ نیاز داریم لذا باید پیامبر اکرم(ص) را الگوی خود قرار دهیم زیرا که خداوند متعال پیامبر را دارای خلق عظیم معرفی کرده است.

اقدام مهم امام صادق 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امام صادق(ع) احیاگر دین اسلام و مکتب شیعه است گفت: کادرسازی اتفاق بسیار بزرگی بود که توسط امام صادق(ع) رقم خورد و ایشان با این حرکت خود اقدام به نخبه‌پروری و مهندسی دین کردند به نحوی که امام چهار هزار شاگرد تربیت و در هر باب از علوم اقدام به برنامه‌ریزی کرد و با استفاده از فرصت ایجاد شده از درگیری‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس مبانی دینی را مطرح و اسلام را احیا کرد لذا اگر امام صادق(ع) این حرکت را انجام نمی‌داد، اسلام و شیعه به سمت گمراهی می‌رفت.

ناصری تأکید کرد: امروز نیز باید در نظام جمهوری اسلامی کادرسازی صورت گیرد و مراکز آموزشی به‌ویژه دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در این زمینه ورود جدی داشته باشند تا بتوانند نخبه‌پروری کرده و از استعدادهای جوان بهره گیرند.

وی با اشاره به اینکه شیوه حضرت بدین صورت بود که شاگردانی را تحویل جامعه داد که در محافل علمی قدرت مباحثه و مناظره داشتند تصریح کرد: اگر امام صادق(ع) این مسیر را طی نکرده بود، امروز شیعه قدرت دفاع از دین و مکتب شیعه را نداشت همچنانکه اهل سنت، به دلیل نداشتن علم و منابع کافی متمسک به قیاس می‌شوند در حالی که باید بر اساس علم و منطق پیش رفت.

انتهای پیام
captcha