اژدری: حضور حامی مالی در سینما لازم اما نیازمند قانون است + صوت
کد خبر: 4009334
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۷
جشنواره‌های سینمایی و دوری از اهداف اصلی/ 6

اژدری: حضور حامی مالی در سینما لازم اما نیازمند قانون است + صوت

فرزاد اژدری معتقد است: حضور اسپانسر در سینما اجتناب ناپذیر است زیرا دیگر دولت قادر نیست به تنهایی تمام بودجه‌های سینما را تامین کند اما باید قانونمند باشد.

فرزاد اژدری، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با ایکنا گفت: حامی مالی در سینمای کشورمان تعریف درستی ندارد برای همین مشارکت‌های مالی در آثار سینمایی عمدتاً شکل ندارند. این معضل باعث شده سرمایه‌گذار در ساخت فیلم نیز دخالت کند و حتی در مواقعی حضور بازیگران با نظر وی انجام شود. این مشکلی بسیار جدی است که متاسفانه رایج شده و فیلم را در خدمت یک فرد یا گروه خاص درآورده است.

وی افزود: تا زمانی که حضور حامی مالی در سینما شکلی قانونمند نداشته باشد شاهد اتفاقات ناگواری در عالم هنر خواهیم بود، درحالیکه اگر برای مشارکت مالی برنامه‌ریزی مشخص وجود داشته باشد هم سرمایه‌گذار به هدف خود خواهد رسید هم فیلم به کیفیت مطلوب خود. بگذارید مثالی موفق در این زمینه بزنم. سریال‌های کره‌ای از وجود حامی مالی به شکل درستی بهره می‌برند اما این حضور به صورت مستتر است. یعنی تبلیغ به گونه‌ای نیست که داستان را تحت تاثیر خود قرار دهد.

مسئول هماهنگی و ساماندهی اکران سینمای کودک و نوجوان درباره برخی پولشویی‌ها چنین توضیح داد: در شرایطی که کشور دستخوش تحریم است و بسیاری از بخش‌ها با مشکل مالی رو‌به‌رو هستند وقتی برای فیلم یا سریالی بودجه میلیاردی درنظر گرفته می‌شود طبیعتاً شک و شبهه‌هایی را پیش می‌آورد که ما از آن به عنوان پولشویی نام می‌بریم.


بیشتر بخوانیم:

آذین: یکی شدن فیلم فجر حرکتی در جهت ایجاد عدالت است

درستکار: حضور اسپانسر قانونمند شود


اژدری ادامه داد: نکته دیگر اینکه پول‌های نجومی به کلیت سینما صدمه می‌زنند چون وقتی یک پروژه پنج برابر دستمزد بازیگر را به او می‌د‌هد سینماگران دیگر نمی‌توانند از حضور آن بازیگران در کارشان بهره برند. البته من بازیگر را برای دریافت پول‌های کلان مقصر نمی‌دانم چون آنها سعی می‌کنند تا زمانی که خواهان دارند برای روزگار پیری خود پس‌انداز داشته باشند پس ایراد کار جای دیگری است.

کارگردان فیلم «سلام بر فرشتگان» تاکید کرد: ای کاش اگر قرار بود پول کلانی به بازیگران داده شود همه آنها را در بر می‌گرفت اما متاسفانه چنین نیست زیرا عده‌ای خاص هستند که چنین پول‌هایی می‌گیرند و دائم از این کار به پروژه‌ای دیگر می‌روند وگرنه قشر بزرگی از بازیگران با دستمزد کم زندگی را سپری می‌کنند.

کد

وی درباره حضور حامی مالی در جشنواره‌های سینمایی توضیح داد: در شرایط فعلی دیگر نمی‌توان بدون حضور سرمایه‌گذار جشنواره برگزار کرد، چون اگر قرار باشد دولت هزینه تمام جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود را تامین کند، دیگر بودجه‌ای برای تولید نمی‌ماند، بنابراین حضور سرمایه‌گذار در جشنواره‌های سینمایی اجتناب‌ناپذیر است اما این اتفاق باید شکلی قانونمند داشته باشد.

این فیلمساز کودک در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری جشنواره‌های سینمایی به صورت دولتی، فستیوال را از آسیب‌های معنایی در امان نگه می‌دارد؟ گفت: اینکه فکر کنیم اگر جشنواره‌ها را مانند دهه 60 برگزار کنیم خواهیم توانست منادی اخلاق و ارزش‌های دینی در اتفاقات هنری باشیم اشتباه محض است، زیرا ظرفیت سینمای امروز قابل مقایسه با چند دهه قبل نیست و دیگر نمی‌توان انتظار داشت تمام بودجه را دولت تامین کند، بلکه نیاز است آثار و برنامه‌های سینمایی درآمدزایی کنند البته می‌توان از اقدامات پیش الگوبرداری کرد ولی این به معنای کپی کاری از گذشته نباید باشد.  

انتهای پیام
captcha