به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، نشست هماندیشی بررسی نخستین همایش ملی آموزش مجازی ظرفیتها، بایستهها و مدلهای تربیتی، فرهنگی، امروز با حضور حسن ملکی، رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
در این نشست خنیفر، از نسل جدید به عنوان بومیان دنیای دیجیتال یاد کرد و گفت: زندگی نسل جدید با رسانههای دیجیتال اشباع شده است. نسل جدید، مستقل از نسلهای یادگیرنده گذشته است. سبک یادگیری و تجربه بومیان دیجیتال در جهان به شدت با مهاجران دیجیتال که فناوری به زندگی آنها اضافه شده متفاوت است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: در کنار همه پیامدهای مثبت شبکههای اجتماعی مجازی به کارگیری بدون برنامه این پدیده ارتباطی، نقشی مخرب و اثرگذار در کم رنگ شدن تربیت، ضعیف شدن ارتباطات انسانی و همچنین کاهش تعاملات انسانی و یادگیریهای مهارتی داشته است.
وی، با اشاره به بیانیه جهانی سال 1998 و حرکت موسسات آموزش عالی به سمت فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی، افزود: هدف از این اقدام نه تنها تعطیل شدن تربیت نبود بلکه تاکید بر آموزش برخی دروس به صورت مجازی و برخی دیگر به صورت حضوری بود.
این مقام مسئول، برگزاری نخستین همایش ملی آموزش مجازی ظرفیتها، بایستهها و مدلهای تربیتی، فرهنگی را در آینده نزدیک برخوردار از چند ارزش مهم خواند و تصریح کرد: دو کلید واژه تربیت و فرهنگ در دوران کرونا بسیار آسیب دید. نوآورانه بودن همایش مذکور، واژه ایی طلایی و درخور توجه است.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، از تاثیر کرونا بر حیات تربیت و مسائل فرهنگی سخن گفت و اظهار کرد: توجه و پرداختن به این موضوع به عنوان اصل مطلب در بطن بحران، ضروری است.
خنیفر، با تاکید بر انتخاب محورها و موضوعات همایش پیش رو، افزود: تسلط بر IT، مطالعه عمیق، آمادگی کامل و مسلط بودن بر موضوعات از ویژگی های مهم افراد شرکت کننده در همایش به عنوان سخنران به شمار می رود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، پذیرش مطلق نظریههای غرب را مردود دانست و با تأکید بر نظریهپردازی و اهمیت و ارزش آن در جمع استادان و دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: دادن نظریه برای چگونه رها شدن از بحران کنونی، الزامی است.
این مقام مسؤول، سفارش حداقل تعداد ده مقاله با موضوعات مشخص به منظور شرکت در همایش را مهم ذکر کرد و افزود: علاوه بر دریافت مقالات ارسال شده انتخاب موضوعات داغ و نو باید مورد توجه باشد.
وی، مشارکت سایر دانشگاهها در همایش، دادن فراخوان در راستای بهره مندی از کلیپها و فیلمهای کوتاه فرهنگی و تربیتی معلمان در دوران کرونا و آسیب شناسی در این خصوص را از اقدامات مهم برگزاری همایش برشمرد.
دبیر هیات امنای دانشگاه فرهنگیان، صرفه جویی 45 درصدی در آموزش، کاهش 50 درصدی هزینههای سفر و همچنین کاهش 60 درصدی غیبت کارکنان را از جمله دستاوردهای آموزش مجازی اعلام کرد و افزود: با بهرهمندی از نرم افزارها و فیلمهای مختلف میتوان تنوع 80 درصدی در آموزش ایجاد کرد.
خنیفر با تاکید بر فعال بودن تالار گفتوگو در آموزشهای مجازی، گفت: در این آموزشها دسترسی به دروس ضبط شده به صورت آفلاین روند آموزش را برای عموم فراگیران تسهیل کرده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، در پایان از مدرسه زدایی به عنوان خطر اصلی آموزش های مجازی یاد کرد و افزود: در نظام تعلیم و تربیت کشور، مدرسه همچون کتاب، هرگز تعطیل شدنی نیست.
یادآور میشود، در این نشست مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مدیران کل اجتماعی و برنامهریزی پژوهشی دانشگاه، دبیر کل انجمن دانش آموختگان دانشگاه، دبیر اجرایی و رئیس کمیته پژوهش انجمن دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان نیز حضور داشتند.
انتهای پیام