منتهای عالم به خیر ختم می‌شود
کد خبر: 4013383
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵

منتهای عالم به خیر ختم می‌شود

یک مدرس دانشگاه، گفت: از نظر علامه طباطبایی(ره) هستی و آفرینش هستی هم خیر است و این عالمی که ما در آن هستیم منتهایش به خیر ختم خواهد شد.

حجت‌الاسلام دیانی مدرس دانشگاهبه گزارش ایکنا از مازندران، حجت‌الاسلام دیانی، مدرس دانشگاه، امروز ۲۴ آبان ماه به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی جمهوری اسلامی ایران در مازندران که با موضوع؛ تبیین تداوم حیات علمی در حلقه شاگردان مرحوم علامه طباطبایی(ره) با تأکید بر حیات علمی مرحوم علامه حسن زاده آملی (ره)، در اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران، برگزار شد، گفت: جریان‌سازی، تاریخ‌سازی و اندیشه‌سازی بزرگمرد علامه طباطبایی (ره) برای همه روشن است.

وی با بیان اینکه از میان آثار علامه طباطبایی(ره) از نقطه نظر‌های فلسفی و کلامی مطالب زیادی می‌توان استخراج کرد، افزود: مدعی هستم مبانی جهان‌شناختی علامه طباطبایی(ره) عناصری دارد که چنانچه درک شود، فرد احساس معنا می‌کند.

دیانی با بیان اینکه، بسیاری از مبانی قرآنی در روایات تأویل شده است، افزود: از نظر علامه، هستی خیر است و آفرینش هستی هم خیر است و این عالمی که ما در آن هستیم منتهایش به خیر ختم خواهد شد.

وی افزود: یکی از چیز‌هایی که بر اساس گزاره شناخت‌داری، واقع‌نمایی و صداقت می‌توان دریافت، اعتقادات غلبه بر شرّ است و جهان خیر و در مسیر خیر است و از منظر قرآن که می‌فرماید: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» هم همین معنا را دارد.

نویسنده کتاب «معنای زندگی از منظر سید محمد حسین طباطبایی»، گفت: نامیدن دو کتاب از علامه جوادی آملی به نام‌های شمس‌الحق و شمس‌الوحی نوعی ارادت وی به علامه طباطبایی(ره) است و علامه طباطبایی(ره) شخصیتی است که ابتدایش برهان و سپس عرفان است و فرد را در المیزانش به قرآن می‌سپارد.

دیانی اظهار کرد: نگاهی که علامه نسبت به شرور دارد یا عدمی است یا نسبی و نظر او غلبه شرّ، معنا ندارد، وقتی خداوند حکیم است پس همه افعال الهی خیر است.

وی افزود: آخرین دلیل فلسفی از علامه برگرفته از این قاعده کلی که مقتضای حکمت الهی است این است که باید همه چیز به غایت برسد، بنابر این نمی‌توان ترسیم کرد غایت شرّ باشد.

دیانی اظهار کرد: اقدامی که علامه طباطبایی می‌خواست انجام دهد این است که او فضای عقل‌گرایی را به سمت مسلمین به ویژه شیعه برگرداند.

وی افزود: دوم خواست علامه طباطبایی، بازگرداندن قرآن به جامعه بود و علامه تشت رسوایی حوزه را از بام بلند انداخت و حوزه علوم دینی دیگر نمی‌تواند بگوید ما به قرآن کاری نداریم؛  علامه به دلیل مقتضیات زمانه خودش که دوره اوج‌گیری انواع نظرهای فلاسفه بود، اقدام بهنگام کرد و به فلسفه اسلامی و فلسفه یونان اهمیت داد.

وی با اشاره به فلسفه ابن سینا و ملاصدرا، افزود: ابن سینا در زمان خود در تمجید از مقام علی(ع) گفت: مثل علی(ع) در میان اصحاب پیامبر(ص) همچون برتری معقولات بر محسوسات است.

دیانی در پایان گریزی به نامهربانی مسئولان نسبت به حوزه فرهنگی زد و تأکید کرد: حوزه فرهنگی - دینی را استاندار مازندران فراموش نکند و به بهانه اینکه مسئول فرهنگی ارگان‌های دیگر هستند، این حوزه را به حال خود رها نکند.

لازم به ذکر است؛ خبرگزاری ایکنا، شبستان و رسا از برگزارکنندگان این نشست بودند.

انتهای پیام
captcha