رحماندوست: این جایزه به کتابخانه‌ها رونق می‌دهد/ اکبرزاده: جوایز کانون در دیگر کشورها هم معتبر است
کد خبر: 4013731
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
برگزیدگان کتاب سال کودک معرفی شدند

رحماندوست: این جایزه به کتابخانه‌ها رونق می‌دهد/ اکبرزاده: جوایز کانون در دیگر کشورها هم معتبر است

در مراسمی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان امروز 25 آبان برگزار شد، برگزیدگان بخش‌های مختلف جایزه کتاب کودک معرفی شدند.

به گزارش ایکنا، آیین اهدای جوایز کتاب سال کودک و نوجوان با حضور مدیران کانون و اصحاب فرهنگ امروز 25 آبان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مصطفی رحماندوست؛ دبیر جایزه در سخنانی اظهار کرد: این مراسم قرار بود فروردین امسال برگزار شود اما بنا به دلایلی این امر ممکن نشد اما خوشحالم امروز توانستیم به این خواسته دست پیدا کنیم.

وی افزود: جریان کتاب سال، جریانی پویا بود که متاسفانه هشت سال پیش متوقف شد. بعد از گذشت این چند سال، مدیران کانون از من خواستند تا مجدداً این حرکت فراموش شده را احیا کنیم. این امر دشواری‌های فراوانی داشت اما به هر حال ممکن شد، برای همین جا دارد از تمام دوستانی که مرا در این رویداد یاری رساندند تشکر کنم.

رحماندوست با پر اهمیت خواندن کتابخانه‌های کانون تاکید کرد: اهدای جایزه کتاب سال فوائدی دارد که یکی از آنها، رونق دادن به کتابخانه‌های کانون است. کتابخانه‌ها به نظرم یکی از مهمترین اتفاقاتی است که دیگر به آن چندان توجه نمی‌شود ولی جایزه کتاب سال کمک می‌کند خون تازه‌ای به کتابخانه‌ها وارد شود.

این شاعر کودکان تاکید کرد: دوره اول جایزه «مرغک» به کتاب‌های خیالی، داستان و شعر اختصاص داشت و در دوره دوم قرار بود تمام حوزه‌ها را در بر بگیرد ولی متاسفانه به دلیل مسائل مالی نتوانستیم به این خواسته دست یابیم. امیدوارم با همت مدیران کانون شرایطی پیش آید تا دوره‌های بعد این جایزه تمامی حوزه‌های کتاب کودک را در بر‌گیرد.

رحماندوست تاکید کرد: در این دوره 2330 کتاب به دستمان رسید که 91 داور آنها را داوری کردند. داوری این تعداد کتاب کار سختی است، برای همین جا دارد از اعضای هیئت داوران که ما را در این امر یاری رساندند تشکر فراوان داشته باشم. لازم به ذکر است از ابتدا که این مسئولیت را بر عهده گرفتم شرط کردم دستور یا سفارشی برای دادن یا ندادن جایزه قبول نکنم. خوشبختانه این خواسته با یاری مدیران کانون حاصل شد و تمام جوایز همانی است که هیئت داوران روی آن نظر داشتند.

در حال ادیت / برگزیدگان کتاب سال کودک معرفی شدند

این نویسنده حوزه کودکان با بیان اینکه فعالیت در حوزه کودک اقدامی در جهت اشاعه صلح و دوستی است، گفت: شرایط اقتصادی بسیار وخیم است و دست همه را به نوعی بسته است اما معتقدم اتفاقات مربوط به کودکان پیام آور صلح و دوستی است که باید به هر طریق ممکن ادامه پیدا کند.

وی در پایان سخنانش اعلام کرد: برگزاری این جشنواره دو فایده ویژه دارد، اول اینکه مدیران مجبور می‌شوند کتاب‌های برگزیده را منتشر کنند و همین عامل هم به نویسنده کمک خواهد کرد هم اینکه بر وزن کتابخانه‌ها خواهد افزود. همچنین رویدادهایی نظیر جایزه کتاب سال، موجب تجدید دیدار خواهد شد؛ اتفاقی که این روزها به شدت به آن نیازمندیم.

در ادامه علی اکبرزاده مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان گفت: خوشحالم فرصتی پیش آمد تا در جوار  دوستان اهل کتاب حضور داشته باشم تا بتوانم از برگزیدگان جایزه کتاب سال تجیلیل داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه خود را فرزند کانون می‌داند، تصریح کرد: من از سال 50 به بعد با کانون پرورش فکری کودکان آشنا شدم، این اولین قدم‌های من در کتابخوانی بود و خوشحالم پس از سالها هنوز هم در کانون حضور دارم. اصولاً کار کانون، کتاب است برای همین دیگر کارهایی که در کانون رخ می‌دهد نیز به نوعی منبعث شده از کتاب هستند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: خانواده‌ها کانون را دوست دارند، زیرا محصولات این مراکز را با خیال راحت در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند. این امر مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند تا بتوانیم فعالیتی بیشتر و بهتری داشته باشیم. این جایزه در راستای همین خواسته است. همچنین این رویداد کمک می‌کند تا خانواده‌ها با دیگر ناشرانی که محصولات آنها برای کودکان مفید بوده هم آشنا شوند.

وی با بیان اینکه جایزه «مرغک» در دیگر کشورها نیز شناخته شده است، بیان کرد: کتاب‌ها و جوایزی که در کانون عرضه می‌شود در بین دیگر کشورها هم دارای اعتبار است، برای همین تلاش می‌کنیم کتاب‌های بیشتر را حمایت کنیم تا به وضعیت کتاب به ویژه کتابخانه‌ها کمک شود.

اکبرزاده تاکید کرد: این ایام به نام کتاب مزین شده است ولی به باور ما تمام طول سال باید به نام کتاب مزین باشد، چون کتاب در تمامی احوال می‌تواند برای انسانها تبعات مثبت به همراه داشته باشد. درباره کتاب همین اندازه بگویم حتی در زمان خستگی هم خواندن کتاب حال انسان را بهتر می‌کند.

این مدیر فرهنگی متذکر شد: کتاب مخلوق انسان است اما در بسیاری از مواقع به کمک انسان آمده و گره از کارهایش گشوده به ویژه کتاب‌های کودک، اتفاقی دوست داشتنی در این عرصه هستند، زیرا خلاقیت در این حوزه از دیگر عرصه‌‌ها بیشتر است. درضمن کتاب تنها محصولی است که نیاز به تبلیغ ندارد چون یک کتاب خوب به واسطه خوانندگانش تبلیغ می‌شود.

وی با بیان اینکه کانون هیچگاه فراموش نخواهد شد، تصریح کرد: در طول تاریخ هیچگاه کتاب فراموش نشده است، هرچند مربیان کانون باید آموزش دقیق ببینند تا بتوانند ارتباط بهتر و بیشتر با کودکان برقرار کنند. در این راستا از آقای مصطفی رحماندوست دبیر جایزه خواهش می‌کنم از همین امروز کارهای مربوط به دوره بعدی جایزه را با دبیری خودشان آغاز کند.

در انتهای این مراسم برگزیدگان جایزه به شرح زیر اعلام شدند.

داستان کودک

«سرزمین مرده ها و زنده‌ها» / طاهره ایبود و «یک آدم نقاشی کن» / فریبا کلهر

شعر کودک

«به سیب گفتم سلام خانم» / ناصر کشاورز

داستان نوجوان

 «بی‌نشان‌های ارس» / محسن هجری

شعر نوجوان

«صدای پنجره می‌آید» / مهدی مرادی

بازنویسی (آذر یزدی)

«طوطی نامه» / زهرا حیدری

تصویرگری

«ضحاک ماردوش» / نوشین صفاپور

انتهای پیام
captcha