به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، بهمن حاج امینی؛ داور بخش موسیقی نواحی جشنواره پانزدهم با بیان اینکه موسیقی نواحی مختلف ایران، همچنان زنده و جذاب است، بیان کرد: نسل جوان زمانی قدر موسیقی نواحی را میداند که باارزشهای آن آشنا شود. تا وقتی آن را نشناسد، گمان میکند این نوع موسیقی یک موسیقی بدوی و تکراری است که از دیرباز تاکنون نواخته و شنیده شده است اما وقتی با آن آشنا میشود و میبیند که موسیقی محلی هم، ساختار و ویژگیهای خاص خود را دارد؛ همچنان جاری و ساری است و میتواند با مخاطب خود ارتباط برقرار کند و او را به وجد آورد، به این نوع موسیقی علاقهمند میشود و از شنیدن آن لذت میبرد و حتی در ثبت و ضبط آن میکوشد.
بهمن حاج امینی به نقش مهم سازمانها و نهادهای فرهنگی در حفظ و گسترش موسیقی نواحی اشاره کرد و گفت: تا زمانیکه نهادهای مختلف چون صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداریها دستبهدست هم ندهند، اتفاق خوشایندی نمیافتد و همچنان موسیقی محلی از هیچ محلی به گوش نمیرسد. طبیعی است که در این میان، صداوسیما بیشترین و مهمترین نقش را بر عهده دارد و باید بخشی را به موسیقی نواحی اختصاص دهد و برنامههایی درخور شأن و جایگاه هنرمندان بسازد و پخش کند وگرنه اینگونه از موسیقی با تمام قابلیتها و ظرفیتهایش از بین میرود و با این اتفاق، بخشی از تاریخ و فرهنگ اقوام مختلف ایرانی کمرنگ یا نابود میشود.
برای رویارویی با تهاجم فرهنگی باید به تقویت فرهنگ خودی پرداخت
این پژوهشگر موسیقی نواحی همچنین با اشاره به اهمیت جشنواره موسیقی جوان گفت: طبیعی است جشنوارههای مختلف موسیقی به معرفی موسیقی نواحی به نوجوانها و جوانها کمک میکند. جشنواره جوان، یکی از این جشنوارههاست که بهصورت رقابتی برگزار میشود و مشخص است برای رسیدن به اهداف خود ساختار و چارچوب تعریف شدهای دارد. به نظر من هدف از برگزاری آن برافروختن چراغ فرا راه هنرمندان نوجوان و جوان است که مسیر درست را بیابند.
حاج امینی درباره اهمیت استمرار جشنواره موسیقی جوان نیز افزود: نقش و تأثیر جشنوارهها نباید مقطعی و کوتاهمدت باشد. بلکه لازم است در طول سال، بستر مناسبی فراهم آید و از نوجوانان و جوانان شرکتکننده در جشنواره حمایت شود تا انگیزه بیشتری برای ادامه کار خود داشته باشند و تصور نکنند که رهاشدهاند.
به گفته این پژوهشگر موسیقی نواحی، برای رویارویی با تهاجم فرهنگی، باید به تقویت فرهنگ خودی پرداخت؛ پس ضرورت دارد مسئولان فرهنگی بهجای آنکه چرتکه در دست بگیرند و گیشه را ملاک و معیار قرار دهند به دوام و بقای فرهنگ و هنر این مرزوبوم فکر کنند. به عبارتی متولیان فرهنگی نباید تنها درپی هنرمندان و گروههایی باشند که مخاطبان بیشتری دارند، شناختهشدهتر هستند و میتوانند هزینههای خود را تأمین کنند بلکه بهتر است به این مسئله بیندیشند که در این آشفتهبازار، چه بر سر موسیقی نواحی میآید که هنرمندانش، آنچنانکه بایدوشاید شناختهشده نیستند و بهدوراز جنجال و هیاهو در گوشهای از ایران سرگرم کار و هنر خود هستند.
به گفته او، امروز باید موسیقی محلی و همه ارزشهایش را بشناسیم و پاس داریم. نغمههایش را ثبت و ضبط کنیم و به گوش آیندگان برسانیم. لالاییها و ترانههای کار را گردآوری کنیم و با این کار در حفظ تاریخ و فرهنگ و هویت موسیقایی خود بکوشیم؛ البته لازمه این کارها یک عزم ملی است.
برخی شرکتکنندگان در جشنواره قابلیت حضور در جشنوارههای بینالمللی را دارند
گاگیک بابایان نوازنده پیانو و داور جشنواره پانزدهم بابیان اینکه سطح کیفی جشنواره ملی موسیقی جوان رشد قابلتوجهی داشته، گفت: کیفیت آثار خوب بود؛ البته همیشه در گروه الف کسانی را داریم که بدون آمادگی کامل شرکت میکنند، بدون اینکه درباره اجرای نهایی شناختی داشته باشند اما همیشه شرکتکنندگان بسیار عالی هستند. امسال هم بهراحتی میتوانستیم از گروه سنی الف 10 نفر را انتخاب کنیم.
این داور پیانو تأکید کرد: معمولاً همیشه در گروه الف شرکتکنندگان مستعد به تعداد قابلتوجه داریم، در گروه ب هم بهراحتی توانستیم شش نفر را انتخاب کنیم. در گروه سنی ج هم هر سه نفر قابلقبول بودند.
بابایان همچنین درباره سطح کمی جشنواره و تعداد شرکتکنندگان گفت: گروه الف بهاندازه کافی شرکت کرده بودند، در گروه سنی ب انتظار بیشتری داشتیم و گروه ج هم بسیار تعداد شرکتکنندگان کم بودند.
این نوازنده پیانو درباره کم بودن تعداد شرکتکنندگان گفت: علت اصلی را نمیدانم اما حدس میزنم گروه سنی ج معمولاً در دنیای موسیقی حرفهایتر هستند و خط و مسیرشان مشخصشده بنابراین شاید خیلی فرصت ندارد یا حتی شاید رقابت در جشنواره برایشان جذابیتی ندارد. گروه سنی ب هم ممکن است به دلیل دشواری قطعات شرکت نکردهاند اما همیشه در گروه سنی الف تعداد شرکتکنندگان خوب است.شاید به این دلیل که سن کمتر و علاقه بیشتری به رقابت دارند و نیز شرکتکنندگان این گروه سنی از تمام ایران در جشنواره حضور دارند. بیشتر آنها در آموزشگاههای موسیقی تحصیل میکنند و چون جشنواره موردتوجه آموزشگاهها هست، به شرکت در این رقابت ترغیب میشوند.
این داور جشنواره که در تعیین سرفصلهای این دوره از رقابت جشنواره ملی موسیقی جوان نقش داشته، درباره دشواری قطعات گفت: ضبط کردن قطعات موردنیاز برای شرکت در جشنواره بسیار دشوار است. شاید هم یکی از دلایل کم بودن شرکتکنندگان، همین آماده کردن قطعات بوده؛ رپرتوار جشنواره معمولاً ساده نیست و همیشه دشواریهای خودش را دارد. ضمن اینکه امسال به دلیل شیوع کووید 19 شرایط خوبی هم نداشتیم و همه اینها دستبهدست هم داده بود.
وی ادامه داد: سطح نوازندگی شرکتکنندگان بالا رفته و اگر رپرتوار ساده باشد، نمیتوانیم از بین آنها انتخاب کنیم. بههرحال مسابقه است و باید دشوار باشد؛ ضمن اینکه شرکتکنندگان هم حسابی پیشرفت کردهاند.
به نظرم برخی از نوازندگان شرکتکننده در جشنواره، بهراحتی میتوانند در جشنوارههای خارجی شرکت کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند. برخی از آنها بهراحتی میتوانند در جشنوارههایی مانند چایکوفسکی، لیپس، شوپن و دیگر مسابقات بینالمللی شرکت کنند.
او معتقد است جشنواره موسیقی جوان در ارتقای سطح کیفی موسیقی در کشور سهم داشته و تأکید میکند که درباره نوازندگی پیانو بدون تردید و بهطورقطع جشنواره ملی موسیقی جوان مؤثر بوده است چراکه باعث ایجاد انگیزه شده است.
گاگیک بابایان در پایان یک درخواست را مطرح کرد. او از شرکتکنندگان گروه سنی الف خواست که برای شرکت در جشنواره عجله نداشته باشند و توضیح داد: برخی از شرکتکنندگان گروه الف اصرار دارند در جشنواره شرکت کنند درحالیکه هنوز آمادگی کامل ندارند. نمیدانم این اصرار خانوادههاست یا مربیان بچهها یا حتی خواست خودشان اما درهرصورت شاهد مواردی هستیم که از بیدقتی آنها بروز میکند و این نشان میدهد که هنوز برای شرکت در جشنواره آماده نیستند.
انتهای پیام