بهره‌مندی از ظرفیت‌های بی‌بدیل قرآن برای توسعه فعالیت‌های مردمی
کد خبر: 4016460
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
رئیس سازمان دارالقرآن کریم مطرح کرد:

بهره‌مندی از ظرفیت‌های بی‌بدیل قرآن برای توسعه فعالیت‌های مردمی

رئیس سازمان دارالقرآن کریم گفت: در صدد هستیم که از ظرفیت قرآنی کشور که بی‌بدیل و بی‌نظیری است در نهادها، مؤسسات، فعالیت‌های مردمی، جلسات، خانه‌های قرآن و نخبگان قرآنی برای توسعه این فعالیت‌ها و نگاه نظام ولایی استفاده کنیم و در عرصه تمدن‌سازی نیز گام‌های مؤثری برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن کریمحجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن کریم، در حاشیه اجلاسیه مدرسین و مدیران نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: این اجلاسیه در سه بخش مجزا با حضور رؤسای ادارات قرآنی، رؤسای هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان و نخبگان قرآنی برگزار شد. در نشستی که با رؤسای ادارات قرآنی داشتیم، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و سیاست‌گذاری‌های امسال و سال آینده مورد بررسی و همچنین تقویت فعالیت‌های قرآنی استان‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت و انتقادات و مشکلاتی که در اجرای برنامه وجود داشت از زبان رؤسای قرآنی به‌صورت مستقیم شنیده شد و امیدواریم با برگزاری این نشست و بررسی‌هایی که قرار گرفت بتوانیم برای رفع مشکلات، اقداماتی را انجام دهیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه در بخش رؤسای هیئت‌های اندیشه‌ورز قرآنی بانوان تشکلی در فضای اندیشه‌ورزی برای قرآنی‌های کشور شکل گرفته است اما تاکنون نشست حضوری با این بانوان نداشته‌ایم و از این‌رو این فرصت را مغتنم شمردیم تا در این اجلاسیه حضور پیدا کنند و از کم و کیف فعالیت‌ها و اندیشه‌هایی که در مجمع‌های اندیشه‌ورزی که در استان‌ها تشکیل شده استفاده کنیم و یک جمع‌بندی سالیانه‌ نیز داشته باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم افزود: در کنار این فعالیت نیز بحث اجلاسیه مدرسین نهضت تربیتی قرآنی نورالثقلین را هم داشتیم که به‌عنوان یکی از سیاست‌ها و فعالیت‌های اساسی سازمان دارالقرآن به‌عنوان توسعه جلسات قرآنی تحت عنوان نورالثقلین در قالب نهضت ملی در فضا قرار گرفت.

اخوان صباغ ادامه داد: در همین راستا از نخبگان و معلمان تربیتی، معرفتی و قرآنی کشور هم دعوت کردیم تا با استفاده از ظرفیت استان‌ها بتوانیم روز به روز این ظرفیت مؤسسات و جلسات خانگی قرآنی را توسعه دهیم و به دنبال آن نیز مراکز تربیت قرآنی ایجاد شوند و در حقیقت بتوانیم از این ظرفیت برای توسعه ارتباط با قرآن، انس با قرآن و معرفت‌افزایی در جامعه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در نظر داریم پس از این اجلاسیه با هم‌افزایی که بین همه ارکان این اجلاسیه به وجود می‌آید فعالیت‌های قرآنی مؤثرتری را در جامعه رقم بزنیم و در این مسیر گام‌های مؤثر و بیشتری برداریم، گفت: خدا را شاکر هستیم که توفیق داد تا در جوار امام رضا(ع) از برکات معنوی ایشان استفاده کنیم و امیدواریم بتوانیم با قدرت و قوت بیشتری در یک عهد جمعی این فعالیت‌ها را پیش ببریم.

رئیس سازمان دارالقرآن‌کریم با ابراز امیدواری از برگزاری این اجلاسیه بیان کرد: همواره امیدواریم با معارفی که در این اجلاسیه‌ها مورد بررسی و مباحثه قرار گرفت و همچنین حضور اساتید، بتوانیم نشر معارف را در جامعه داشته باشیم و به نوعی این نشر معارف در نهایت منجر به عمل به قرآن و فعالیت‌های قرآنی بیشتری شود.

اخوان صباغ در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ظرفیت‌های بی‌نظیری که در حوزه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد و می‌تواند ما را به نظام ولایی برساند اشاره و تأکید کرد: در واقع ما بنای خود را بر این گذاشتیم که از ظرفیت قرآنی کشور که یک ظرفیت بی‌بدیل و بی‌نظیری است در نهادها، مؤسسات، فعالیت‌های مردمی، جلسات قرآن، خانه‌های قرآن و نخبگان قرآنی برای توسعه این فعالیت‌ها و نگاه نظام ولایی استفاده کنیم و در عرصه تمدن‌سازی و فعالیت برای رسیدن به جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی گام‌های مؤثری برداریم که البته در این میان نیز جامعه قرآنی می‌تواند نقش مؤثری را در ایجاد تمدن اسلامی ایفا کند.

وی در خصوص فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند؛ جامعه ما باید 10 میلیون حافظ داشته باشد، اظهار کرد: حقیقتاً ما تا رسیدن به فرمان مقام معظم رهبری در این خصوص، فاصله بسیاری داریم و همواره در این مسیر نیاز به برنامه‌های نوین و جدیدی داریم که امیدواریم خداوند به توفیق دهد تا بتوانیم در این مسیر هم گام برداریم و به این هدف مطلوب دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن‌کریم در ادامه تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری تصریح کرد: البته که در این مسیر کم‌کاری‌هایی نیز صورت گرفته است و برنامه‌هایی که در نظر داریم ما را به این رقم نمی‌رساند و امیدواریم با اقداماتی بتوانیم این کم‌کاری‌ها را جبران کنیم، اما سازمان دارالقرآن با فعالیت‌هایی که در عرصه قرآن و از سوی شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور بر عهده دارد سعی کرده است که برنامه‌های عملیاتی خود را انجام دهد.

وی با تأکید براینکه به نظر می‌رسد برای رسیدن به 10 میلیون حافظ قرآن در جامعه نیاز به یک تحول برنامه‌ای و ساختاری داریم، تصریح کرد: امیدواریم افرادی که اهل برنامه‌ریزی هستند ما را در این مسیر راهنمایی کنند و به‌ویژه اینکه ظرفیت مردم هم می‌تواند به ما کمک کند و امیدواریم با این برنامه‌ریزی‌ها و ظرفیت‌ها شاهد این مهم در جامعه باشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم تأکید کرد: در حقیقت ما معتقد هستیم که اگر قرآن در خانه و خانواده قرائت شود و جلسات خانگی رونق پیدا کند، البته نه تنها برای خانواده بلکه با همان نگاه اصطلاحی به جلسات خانگی قرآنی؛ اینکه ما خانه‌هایمان را با نور قرآن منور کنیم و جلسات قرآنی را از همه جهات تشکیل دهیم، می‌توانیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم و امیدواریم که خداوند به ما توفیق دهد تا بتوانیم به قرآن و توسعه معارف قرآن خدمت و از ظواهر، آداب قرائت و تلاوت قرآن نیز استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha