نکاتی درباره قرائت قرآن از زبان ناصر دغاغله
کد خبر: 4023237
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰

نکاتی درباره قرائت قرآن از زبان ناصر دغاغله

ناصر دغاغله در برنامه جمعه‌شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) به بیان نکاتی درباره نوع صدا، اهمیت تجوید و شتاب‌زدگی در قرائت پرداخت.

ناصر دغاغله، قاری و مدرس قرآن کریم

به گزارش ایکنا از خوزستان، ناصر دغاغله، مدرس و قاری قرآن کریم در برنامه جمعه‌شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) اهواز که شب گذشته 3 دی‌ماه از فضای مجازی پخش شد به بیان نکاتی درباره قرائت قرآن کریم پرداخت. 

وی درباره صدا گفت: صدا هر چه جوان‌تر به گوش برسد قطعا بهتر است. منظور این نیست که صدا نازک یا زیر باشد که نتوان از پرده‌های پایین و بم قاری استفاده کرد. 

دغاغله همچنین درباره شتاب‌زدگی در قرائت قرآن توضیح داد: یک ریتم سریع در تلاوت قرآن وجود دارد که آن یک سبک مقبول است؛ اینجا ریتم سریع حصان، منشاوی و دیگر قاریان محل بحث نیست؛ بلکه می‌خواهم بگویم که سبک دارای سرعت در قرائت قرآن یک مطلب است و اینکه قاری کلمات را در هم داخل کند مطلب دیگری است. در اینجا باید به تجوید اهمیت ویژه‌ای داد چراکه تجوید برای تنظیم حق و مستحق حروف، جداکردن صفات، احکام و مخارج است. 

وی بیان کرد: وقتی یک قاری برای استاد تلاوت می‌کند و استاد خواندن او را تأیید می‌کند به معنای این نیست که او به همین مقدار بسنده کند بلکه باید با تمرینات بیشتر خود را از تقلید مستغنی کند.

این مدرس قرآن کریم همچنین درباره نحوه نفس‌گیری برای قاریان توضیح داد: خواندن آیات طولانی به نحوی که قاری مجبور به نفس‌ گرفتن شود برای قاری مبتدی مناسب نیست بلکه باید با خواندن آیات کوتاه این نفس‌گیری به مرور تمرین شود. 

انتهای پیام
captcha