چرا دنبال پیدا کردن قبر حضرت زهرا(س) هستیم
کد خبر: 4026511
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
حجت‌الاسلام ابراهیم ابراهیمی پاسخ می‌‌دهد:

چرا دنبال پیدا کردن قبر حضرت زهرا(س) هستیم

سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ثمره پیدا کردن قبر حضرت فاطمه(س) این است که ایشان را از نزدیک زیارت کنیم. چرا به مشهد و عتبات می‌رویم؟ چون محل نزول رحمت خدا، محل استجابت دعا، پرستش خدا و کسب شفاعت است و ما وظیفه داریم که به زیارت قبر حضرت فاطمه نیز برویم.

ابراهیم ابراهیمی

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «فاطمه(س)؛ در دفاعیه‌ای به قامت هستی» امروز چهارشنبه 15 دی‌ماه از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم ابراهیمی، سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست سخنرانی کرد که در ادامه می‌آید:
 
حضرت فاطمه زهرا(س) فرمودند بعد از اینکه پیامبر اسلام(ص) از دنیا رفت و در خانه انبیا آرام گرفت نفاق در شما ظاهر شد و نفاق شما همچون تیر و خار، دل‌ها را سوراخ می‌کند. اصحاب پیامبر اسلام(ص) سه دسته بودند؛ بعضی‌ها خوب بودند و خوب ماندند، بعضی خوب بودند و بد شدند اما بعضی‌ها از ابتدا خوب نبودند که سوره منافقون و آیاتی از قبیل آن در مورد این افراد نازل شد. البته آن کسانیکه خوب بودند ولی خوب نماندند در همان زمانی که در خدمت پیامبر(ص) اسلام بودند هم ایرادهایی به پیامبر(ص) می‌گرفتند.
این دسته از افراد در جنگ احد پیامبر را تنها گذاشتند. خداوند در آیه 144 سوره آل عمران می‌فرماید: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ؛ محمد(ص) جز یک پیامبر نیست که پیش از او نیز پیغمبرانی بودند و درگذشتند، آیا اگر او به مرگ یا شهادت درگذشت شما باز به دین جاهلیّت خود رجوع خواهید کرد؟ پس هر که مرتد شود به خدا ضرری نخواهد رسانید، و البته خدا جزای نیک اعمال به شکرگزاران عطا کند» در این آیه اشاره شده اگر پیامبر بمیرد یا کشته شود شما به جاهلیت برمی‌گردید. وقتی عده‌ای در تنگه احد بودند و می‌خواستند پیامبر را رها کنند، فرمانده به آنان گفت بمانید اما گفتند که می‌‌ترسیم پیامبر خیانت کند و اموال غنیمت گرفته را به ما ندهد، لذا تنگه احد را رها کردند.
 
این در حالی است که  در آیه 161 سوره آل عمران نیز آمده است هیچ پیامبری خیانت نمی‌کند. خداوند در این آیه فرموده است: «وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ ۚ وَمَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۚ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ؛ هیچ پیغمبری خیانت نخواهد کرد، و هر کس خیانت کند روز قیامت با همان خیانت بیاید (و به کیفر آن برسد) و هر کس هر عمل به جا آرد به جزای کامل آن می‌رسد و به هیچ کس ستمی نخواهد شد.». رفتار چنین اصحابی، ما را به اینجا رساند که به فکر این باشیم که قبر حضرت فاطمه(س)کجاست؟ چرا امروز هم باید دنبال پیدا کردن قبر ایشان باشیم. سه وصیت در طول تاریخ وجود دارد که بررسی آنها جای تأمل بسیاری دارد. محمد حنفیه، برادر امام حسن و امام حسین(ع) می‌گوید در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، حضرت امیرالمؤمنین(ع) به فرزندش امام حسن وصیت کرد بعد از اینکه بنده از دنیا رفتم و من را دفن کردید قبرم را بپوشانید. سوال این است که چرا باید قبر امام علی(ع) تا زمان امام صادق(ع) پنهان باشد و سپس در زمان امام کاظم(ع) رسما برای عموم مردم آشکار شود؟

وصیت امام حسن(ع) به امام حسین(ع)

وصیت دوم از امام حسن مجتبی(ع) خطاب به امام حسین(ع) است که می‌‌فرماید بعد از اینکه مرا غسل و کفن دادی به طرف قبر پیامبر گرامی اسلام(ص) و سپس قبر مادرم فاطمه(س) ببر و سپس مرا کنار قبر جدم فاطمه بنت اسد دفن کن. سومین وصیت مربوط به بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) است. محمد اسماعیل بخاری در کتاب «صحیح» می‌فرماید وقتی حضرت فاطمه(س) فوت کردند، حضرت علی(ع) او را در شب دفن کردند. سؤال این است که چرا او را در شب دفن کردند چون وصیت کرده بودند که احدی از آنانی که به من ستم کردند در تشییع جنازه من شرکت نکنند. 
 
حال سؤال این است که حضرت زهرا(س) کجا دفن شده است؟ سه قول در این باره وجود دارد. یکی این است که ایشان در قبرستان بقیع دفن شده‌اند، ابوالفرج اصفهانی که از علمای اهل سنت است به آن اشاره کرده اما احدی از علمای شیعه نگفته که قبر ایشان در بقیع است. از سوی دیگر هرچند که امروزه عده‌ای می‌گویند در بقیع است اما اینکه کجای آن است را نمی‌دانند. البته واقعیت این است که آن قبر فاطمه بنت اسد است نه قبر فاطمه زهرا(س). 
 
یک قول دیگر  این است که قبر ایشان در روضه منوره است. به امام صادق(ع) گفتند آیا خانه پیامبر و فاطمه هم جزو روضه است که فرمودند افضل روضه این دو خانه است. قول سوم این است که حضرت زهرا(س) در منزل خودش دفن شده است و افرادی نظیر شیخ مفید، علامه مجلسی، علامه شعرانی، شیخ عباس قمی، علامه حسن‌زاده آملی، سید رضی و آیت‌الله مکارم شیرازی از افرادی هستند که این دیدگاه را قبول دارند و دلیل‌شان روایت‌هایی است که در این زمینه بیان شده است. 

روایاتی در مورد محل دفن حضرت زهرا(س)

عبدالله بن جعفر می‌گوید روزی شخصی از امام صادق(ع) سؤال کرد که قبر حضرت فاطمه(س) کجاست که فرمود در خانه‌اش دفن شده است. روایت دیگر از احمد بن ابی نصر بزنطی است که می‌گوید به امام رضا(ع) عرض کردم حضرت فاطمه کجا دفن شده که فرمود در آن خانه‌ای که در کنار خانه پیامبر است دفن شده است که وقتی بنی امیه آن را جزو مسجد کرد الان داخل مسجد النبی قرار گرفته است. روایت دیگر که به آن استناد می‌شود از امام حسین(ع) است که فرمود وقتی حضرت علی(ع) فاطمه را دفن کرد و دستانش را از خاک پاک کرد اندوه عالم بر وی سرازیر و اشک از گونه وی جاری شد سپس صورتش را به سمت قبر رسول گرامی اسلام برگرداند و به وی سلام داد و گفت از طرف خودم و دخترت که در کنارت آرمیده است به تو سلام می‌کنم.
 
سؤال دیگر این است که چرا ما باید دنبال پیدا کردن قبر حضرت فاطمه(س) باشیم؟ چه ثمره عملی برای ما دارد؟ ثمره‌اش این است که حضرت فاطمه(س) را از راه نزدیک زیارت کنیم. چرا به مشهد و عتبات می‌رویم؟ چون محل نزول رحمت خدا، محل استجابت دعا، پرستش خدا و کسب شفاعت است و ما وظیفه داریم که به زیارت قبر حضرت فاطمه(س) نیز برویم و تولی و تبری بجوییم و ابراز تعظیم و تکریم و وفاداری کنیم. 
 
ما انبیا و اولیای الهی را زنده می‌دانیم. آنان ما را می‌بینند و سخن ما را می‌شنوند و جواب سلام ما را می‌دهند. حضرت امام صادق(ع) فرمود وقتی به کربلا می‌روید بالای سر امام حسین(ع) بایستید و سلام و دعا بگویید. لذا می‌رویم تا شاید صدای دلنواز پیامبر گرامی اسلام، حضرت فاطمه را از نزدیک بشنویم.  ان شاء الله قبر شریف ایشان همانند قبر حضرت امیرالمؤمنین(ع) آشکار شود و همه به زیارت وی در مدینه منوره برویم.

 

انتهای پیام
captcha