حضور پژوهشگران بین‌المللی در همایش طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4027801
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷

حضور پژوهشگران بین‌المللی در همایش طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های خراسان‌جنوبی

دبیر علمی همایش بین‌المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها»، حضور پژوهشگران و چهره‌های برجسته ملی و بین‌المللی در کمیته علمی چنین همایشی را بی‌سابقه دانست و آن را زمینه‌ساز یک جهش در توسعه و ارتقای خدمات در کتابخانه‌های عمومی کشور دانست.

همایش در دانشگاه بیرجند به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه بیرجند، لیلی سیفی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند و دبیر علمی همایش بین‌المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها وایده‌ها» بیان کرد: این همایش بین‌المللی از چهارم آبان‌ماه با انتشار فراخوان و برگزاری مراسمی به همت انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی و مشارکت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و همچنین با حضور اعضای کمیته علمی همایش، آغاز به‌کار کرد.

وی درباره مشارکت پژوهشگران و سازمان‌های ملی و بین‌المللی در این رویداد، گفت: یکی از اهداف ما در برگزاری همایش «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» این بوده که بتوانیم مشارکت پژوهشگران داخلی و خارجی را از رشته‌های مختلف داشته باشیم؛ چراکه موضوع «خدمات» یک موضوع میان‌رشته‌ای است که می‌توان از ابعاد و جنبه‌های مختلف به آن پرداخت. بنابراین، سعی کردیم ترکیب اعضای کمیته علمی و حتی سخنرانان همایش یک تنوع رشته‌ای داشته باشد تا به مجموعه‌ای جامع از نظریات دست پیدا کنیم و متناسب با آن بتوانیم در حوزه خدمات در کتابخانه‌های عمومی گام‌های مؤثری برداریم.

سیفی درباره ترکیب کمیته علمی این همایش، توضیح داد: ترکیب کمیته علمی این همایش در بخش ملی، متشکل از ۱۵ نفر از اساتید و پژوهشگران برجسته داخلی است که شامل شش دانشیار، پنج استادیار، سه استاد تمام و یک مدیر بین‌الملل از رشته‌های متنوع و با پوشش جغرافیایی متناسبی از دانشگاه‌های مختلف کشور هستند. به‌طوری که اساتید شاخصی از رشته‌های علم اطلاعات و دانش‌شناسی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، علوم اجتماعی مؤثر بر سلامت، مدیریت، کتابداری پزشکی، حقوق بین‌المللی و برنامه‌ریزی درسی در بخش ملی این کمیته حضور دارند.

دبیر علمی همایش بین‌المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» درباره بخش بین‌الملل کمیته علمی این همایش توضیح داد: این بخش نیز متشکل از ۱۳ نفر از اساتید و پژوهشگران برجسته جهانی شامل شش استاد تمام، پنج دانشیار و دو مدیر اجرایی است که با پوشش جغرافیایی و ترکیب مناسبی از ۱۰ کشور یونان، نیوزلند، آمریکا، کانادا، سوئد، نروژ، ترکیه، هلند، نیجریه و لهستان دعوت به همکاری شده‌اند.

سیفی ادامه داد: اساتید و پژوهشگران حاضر در بخش بین‌الملل کمیته علمی این همایش نیز از رشته‌های نوآوری دیجیتال (مرتبط با کارآفرینی و علوم کامپیوتری)، فناوری اطلاعات، مدیریت اطلاعات، علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانش‌شناسی هستند که در انتخاب این افراد تلاش شد علاوه بر تنوع جغرافیایی، تنوع رشته‌های مرتبط نیز مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند بیان کرد: علاوه بر ترکیب ویژه کمیته علمی، چهره‌های مطرح دیگری نیز به‌عنوان سخنران در این همایش حضور خواهند داشت. خوشبختانه ما موفق شدیم توجه تمام انجمن‌ها و سازمان‌های مهم مرتبط در این رشته را به این همایش جلب کنیم و به نوعی تمام چهره‌ها و پژوهشگرانی که در سازمان‌های بین‌المللی مرتبط فعالیت داشتند، موافقت کردند که در این همایش مشارکت و یا سخنرانی داشته باشند که چنین اتفاقی تاکنون در ایران بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: رئیس ایفلا، رئیس ASIS&T، رئیس انجمن کتابخانه آمریکا (ALA)، مسئول کرسی (SIG III (ASIS & T، رئیس سابق ALA و رئیس کمیته مسائل زنان در کتابداری (ALA)، مدیر اجرایی کتابخانه دولتی کوئینزلند (استرالیا) و یکی از اعضای کمیته دائمی کتابخانه عمومی ایفلا و مشاور ارشد (هلند) از سخنرانان این همایش بین‌المللی هستند.

سیفی در بخش دیگری از سخنان خود به حامیان این همایش در سطح ملی و بین‌المللی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سازمان‌ها و مجموعه‌های بسیاری برای همکاری در همایش اعلام آمادگی کرده‌اند و به ما پیوسته‌اند؛ چراکه یکی دیگر از اهداف ما در این همایش این بود که بتوانیم حمایت‌های معنوی انجمن‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را داشته باشیم تا آنها نیز ببینند که در کتابخانه‌های عمومی ایران فعالیت‌های خوبی صورت می‌گیرد.

دبیر علمی این همایش بین‌المللی «طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ الگوها، تجربه‌ها و ایده‌ها» افزود: خوشبختانه یکی دیگر از اتفاقات بی‌سابقه‌ای که در این همایش افتاده این است که انجمن (ASIS & T) و شاخه SIG III هر دو به عنوان اسپانسر علمی این همایش معرفی شدند که این اتفاق بزرگ برای اولین بار در کشور ما رخ داده است. همچنین در بخش ملی انجمن ترویج علم ایران حامی علمی این همایش است. همچنین توانستیم با بخش کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی، انجمن ایرانی مطالعات زنان دانشگاه بیرجند، بخش کرسی حقوق بشر و صلح یونسکو در دانشگاه بیرجند رایزنی های انجام دهیم و حمایت آنها را نیز جلب کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: خوشبختانه این اتفاقات و مشارکت چنین افراد و سازمان‌هایی در این همایش، اتفاق بسیار بزرگ و مبارکی در حوزه کتابخانه‌های عمومی خواهد بود که امیدواریم به‌عنوان یک فرصت ارزشمند برای کتابخانه‌های عمومی ایران مورد استفاده قرار گیرد. وقتی چنین انجمن‌های بزرگی متوجه می‌شوند که کتابخانه‌های عمومی ایران چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند و اگر بتوانیم این همایش را به‌صورت موفقیت‌آمیز برگزار کنیم، می‌تواند برای کتابخانه‌های عمومی کشور دستاوردهای بسیار بزرگی در پی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha