اختتامیه جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان برگزار شد
کد خبر: 4031740
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲

اختتامیه جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان برگزار شد

نخستین جشنواره «کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان» با محوریت پته، با معرفی و تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

اختتامیه نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان

به گزارش ایکنا از کرمان، آئین اختتامیه نخستین جشنواره «کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان» با محوریت پته، همزمان با هفتمین دوره کشوری جایزه ملی فیروزه، شامگاه چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه در سالن مخابرات کرمان برگزار شد.

محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، در این مراسم برگزاری جشنواره فیروزه را از رویدادهای خوب کشور دانست و گفت: استان کرمان استانی سرشار از ظرفیت‌های فرهنگی است و پیشینه فرهنگی و تاریخی استان قدمت زیادی دارد اما به شایستگی به این امر پرداخته نشده است، بنابراین ما باید برای معرفی این ظرفیت‌ها تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه این جشنواره در راستای جشنواره فیروزه برگزار شد، افزود: اولین محصول فرهنگی که می‌خواستیم در این جشنواره معرفی شود، پته کرمان بود زیرا ظرفیت‌های زیادی دارد. جایزه فیروزه در حوزه هدایا، بازی‌ها، نوشت‌افزار و غیره است که پته کرمان همه این ظرفیت‌ها را دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان تصریح کرد: بیش از ۱۴۰ اثر به دبیرخانه نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان ارسال شد و مورد ارزیابی قرار گرفت که امیدواریم این جشنواره سال‌ها فعالیت داشته باشد و محصولات فرهنگی کرمان در سبد خانوارهای کرمانی، ایرانی و حتی توریست‌ها قرار بگیرد.

علیزاده یدآور شد: بهبود کسب و کارهای فرهنگی، یکی از اهداف مهمی است که این جشنواره به آن می‌پردازد زیرا کسانی که در این حوزه فعالیت‌ می‌کنند جزو ناشناخته‌ترین افراد هستند.

اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آئین اختتامیه نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان، جشنواره فیروزه را اتفاق بسیار بزرگی خواند و گفت: تاکنون چندین هزار اثر فرهنگی از سراسر کشور از سوی اقوام مختلف به این جشنواره رسیده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره باید از صرف نگاه فرهنگی خارج و به موضوع اقتصادی تبدیل شود تا کسب‌وکار هنرمندان بهبود یابد، افزود: زحمت دوخت پته در مقایسه با درآمدی که یک سال دست هنرمند را می‌گیرد بسیار زیاد است. نیازمند مجموعه‌ای هستیم که بتواند ضوابط حقوقی و قانونی این کار را ببیند زیرا ورود کسانی که پیشینه‌ای در این کار ندارند و کار را به نوعی با انحراف در پیشینه هنری انجام می‌دهند نیازمند توجه و پیگیری است.

جانعلی‌پور با تأکید بر نوآوری‌های کارشناسی شده برای تبدیل این هنرها به کالاهایی قابل استفاده، تصریح کرد: پیشینه تاریخی و هنرهای اصیل این استان بسیار افتخارآفرین است و قول خواهم داد به فضل الهی هرچه در توان دارم برای رونق این کسب‌وکار و هنرها تلاش کنم.

در پایان مراسم از برگزیدگان و پیشکسوتان نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha