مشکل در تلاوت قرآن ناشی از ایفای نقش آموزش و پرورش نیست
کد خبر: 4032782
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
احمد ابوالقاسمی:

مشکل در تلاوت قرآن ناشی از ایفای نقش آموزش و پرورش نیست

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه تلاوت قرآن ویژگی جامعه اسلامی است گفت: آموزش و پرورش نقش خود را در آموزش دارد اما مشکل ما در تلاوت ناشی از ایفای نقش این وزارتخانه نیست بلکه انگیزه کاهش پیدا کرده است.

احمد ابوالقاسمی

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، اظهار کرد: انسان به دلیل تنوعی که در نهادش وجود دارد زود عادت می‌کند اما وقتی مانعی پیش می‌آید بلافاصله راه جدید پیدا خواهد کرد. درست مثل دوران کرونا، این ویروس از اجتماعات جلوگیری کرد و به تنهایی آ‌دم‌ها اضافه شد و خیلی از افراد در تنهایی توانستند مطالعات خوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این دو سال که رفت‌وآمدها محدود شد افرادی در تنهایی به مطالعه و تفکر پرداختند. کسانی به حفظ قرآن و برخی به فراگیری آموزش‌های مجازی و حتی برخی به تولید کلیپ‌ها و پادکست‌های آموزشی قرآن در فضای مجازی پرداختند که این رویه توانست سبک زندگی مردم را تغییر دهد. وقتی کرونا تمام شود چون مردم به ماسک عادت کرده‌اند ممکن است عده‌ای بعد از کرونا هم ماسک بزنند به همین دلیل سبک زندگی ناشی از کرونا باقی می‌ماند لذا مطالعه و آموزش مجازی ادامه خواهد داشت.

ابوالقاسمی در پاسخ به این سؤال که نقش آموزش و پروش در آموزش تلاوت قرآن چیست؟ اظهار کرد: مهم‌ترین نیاز جامعه قرآنی تلاوت قرآن کریم است. آموزش و پرورش نقش خود را در آموزش دارد اما مشکل ما ناشی از ایفای نقش آموزش و پرورش نیست بلکه انگیزه تلاوت قرآن کاهش پیدا کرده است و در پی آن مردم برای آموزش علاقه نشان نمی‌دهند بنابراین مردم باید برای خواندن قرآن توجیه شوند در غیر این ‌صورت سراغ آموزش نخواهند رفت.

ابوالقاسمی بیان کرد: باید بتوانیم موضوع آموزش را برای مردم تبیین کنیم؛ نیاز روزانه مردم به ذکر غیرقابل انکار است و تلاوت قرآن یکی از اذکاری است که به آن بسیار سفارش شده است. تلاوت قرآن تنها تکرار یک آیه یا سوره نیست بلکه قرآن کریم مجموعه‌ای از آموزه‌ها، عبرت‌ها و احکام است.

وی گفت: به عنوان مثال در نماز باید به همراه سوره حمد یک سوره بخوانیم و این ما هستیم که سوره‌هایی مانند کوثر یا توحید را گزینش می‌کنیم، افراد می‌توانند حتی سوره بقره را در نماز بخوانند و این نشان از اهمیت قرآن کریم دارد. قرآن در سیره ائمه، دستورات پیامبر (ص) و کسانی که با آن زندگی می‌کنند اهمیت و جایگاه والایی دارد ولی در کشور ما قرآن خواندن را اولویت نمی‌داند و در جامعه این موضوع نهادینه نشده است و تخصیص بودجه‌های قرآنی نیز بر همین اساس صورت می‌گیرد.

ابوالقاسمی ضمن اشاره به اینکه پژوهش قرآنی بسیاری انجام شده است ولی مورد استفاده قرار نگرفته و خاک می‌خورند، تأکید کرد: باید آسیب‌شناسی داشته باشیم که یک جامعه به چه دلیل به انحراف کشیده می‌شود و ساخت فیلم، سریال و تئاترهای قرآنی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام
captcha