بی‌توجهی به حس درونی تلاوت در مسابقات و محافل قرآنی
کد خبر: 4033832
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳

بی‌توجهی به حس درونی تلاوت در مسابقات و محافل قرآنی

سعید بیژنی، قاری و مدرس قرآن با بیان اینکه تلاوت یک هنر است گفت: تلاوت‌ها و مداحی‌ها با حس است، اما در مسابقات و جلسات قرآنی به این حس درونی توجهی نکردیم و با این منطق نیمی از استعداد‌های خوب کنار می‌روند.

سعید بیژنیبه گزارش ایکنا از خوزستان‏، سعید بیژنی‏، قاری و مدرس قرآن کریم، شب گذشته، 15 بهمن در جلسه هفتگی قرآن مؤسسه امام رضا(ع) اهواز با تصریح به اینکه ما امر تلاوت قرآن را پیچیده کرده‌ایم‏، گفت: تلاوت قرآن در مصر اصلا این نیست. ما در یک جا دچار مشکل هستیم و این مشخص است. آیا استعدادهای صوتی ایران کمتر از مصری‌ها است؟ از لحاظ تنوع اقلیمی کشورمان چگونه است؟ آیا در حوزه موسیقی‌های محلی عقبیم؟ خیر بلکه خیلی قویتر از مصر هستیم.

وی افزود: صداهای خوب‏، اقلیم خوب، موسیقیهای محلی قوی داریم، اما چرا آن اتفاق در مصر می‌افتد و صدها سبک در مصر شکل می‌گیرد و ما هر چه تلاش میکنیم به آن نمی‌‌رسیم؟ چرا هر چه جلوتر می‌رویم کار پیچیده‌تر می‌شود؟ ما در بعد تخصصی عقب هستیم. تخصص به معنای دانش نیست؛ تلاوت یک هنر است و تمام تلاوت‌ها و مداحی‌ها نیز با حس است.

بیژنی با تصریح به بی‌توجهی به حس درونی تلاوت در مسابقات و جلسات قرآنی گفت: منطق می‌گوید صدا باید این اصول را داشته باشد‏، این همان عقل و منطقی (بی‌توجهی به حس درونی تلاوت) است که در مسابقات حاکم است‏، لذا 50 درصد از استعدادهای خوب کنار می‌روند. ما باید حس درونی تلاوت را تقویت کنیم. چه کسی گفته ما در تلاوت چهار بخش داریم؟ من تلاوت را یک سیستم می‌دانم، شاید فقط باید صدا باشد. همین کارها را کردیم که در تلاوت عقب ماندیم و قاریان ما فکر می‌کنند ضعف دارند.

این قاری و مدرس قرآن گفت: ما این رویکرد را در جلسات قرآنی خود دنبال نمی‌کنیم. باید تلاش کنیم حس تلاوت را تقویت کنیم. نباید همه بر اساس یک استاندارد ارزیابی شوند. گاهی حس یک تلاوت‏، آن را لذت بخش می‌کند، اما چارچوب مسابقات حس را از تلاوت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha