استفاده از میانجی‌گران در راستای کاهش پرونده‌های قضایی
کد خبر: 4034519
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸

استفاده از میانجی‌گران در راستای کاهش پرونده‌های قضایی

رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: میانجیگری شیوه‌ای نوین برای حل و فصل اختلافات طرفین دعاوی است بنابراین باید از ظرفیت میانجی‌گران در حل مشکلات مردم استفاده شود.

رئیس کل دادگستری قزوین علی شعبانی

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، علی شعبانی، رئیس کل دادگستری استان قزوین، در آئین تحلیف نخستین دوره میانجی‌گران که شب گذشته برگزار شد گفت: قانونگذار بر اساس صلاحدید مقرراتی در نظر گرفته که علاوه بر شوراهای حل اختلاف که رسالتی تحت عنوان صلح و سازش برعهده دارند، افرادی در قالب میانجی‌گر نیز گزینش و انتخاب شوند تا به امر صلح و سازش و کاهش بار ترافیکی پرونده‌های دعاوی به دستگاه قضا کمک نمایند.

وی با بیان اینکه واسط قرارگرفتن میانجی‌گران مربوط به پرونده‌های کیفری است، تصریح کرد: متأسفانه تعداد پرونده‌های قضائی در قالب جرایم مختلف شکایاتی که افراد در قبال هم مطرح می‌کنند بسیار زیاد است و دستگاه قضا وقت رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها را ندارد.

این مسئول ادامه داد: فضیلت کار میانجی‌گران بسیار با ارزش است و بارها مشاهده شده که اختلاف پس از دادرسی و صدور رأی عادلانه، پایان نیافته و دعاوی و شکایات طرفین مجدداً مطرح می‌شود. اینگونه مسائل و پرونده‌ها باعث هدررفت وقت قاضی و بیت‌المال خواهد بود که میانجی‌گران می‌توانند با درایت خود به مشکلاتی از این قبیل خاتمه دهند.

وی اظهار کرد: زمانیکه دعاوی با صلح و سازش خاتمه می‌یابد، تبعات بعدی آن کمتر است و امیدواریم با هم افزایی میانجی گران پرونده‌های قضائی دارای خروجی مطلوب باشند و نهاد میانجی‌گران توسعه یابد تا جامعه از خیر و برکت آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha