تکریم زائر با تأسی از فرهنگ رضوی
کد خبر: 4036082
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد:

تکریم زائر با تأسی از فرهنگ رضوی

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی اظهار کرد: باید با تأسی از فرهنگ رضوی پذیرای زائر امام رضا(ع) باشیم و شایسته است تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها با مدیریت جامع آستان قدس رضوی وارد عمل شده و در عرصه خدمت به زائر فعال باشند.

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی در مراسم افتتاحیه دوره دانش‌افزایی «فرهنگ میزبانی و ادب حضور» در جوار بارگاه منور رضوی در محل سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: تشکیل این محفل با هدف توسعه خدمت و احساس مسئولیت برای خدمت شایسته‌تر به زائران برگزار شده که نشان از توجه آستان قدس رضوی به مسئله تکریم زائر است.

وی تکریم زائر را اولویت آستان قدس رضوی برشمرد واظهار کرد: زائران امام رضا(ع) قابل احترام و سزاوار تكریم هستند، از این‌رو میزبانی شایسته آنان یک اولویت برای مجموعه آستان قدس رضوی و مسئولان شهر مشهد است، بر همین اساس باید فرهنگ میزبانی را ارتقا دهیم و آن را به معیارهای زیارت مطلوب در شهر امام رضا(ع) نزدیك كنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه باید در خصوص تکریم و خدمت‌رسانی به زائران مدیریت جامعی توسط آستان قدس رضوی در تمام شهر مشهد رخ دهد، گفت: این مدیریت باید در تمامی ابعاد از جمله حمل و نقل، خدمات شهری و غیره از لحظه ورود زائران به شهر مشهد تا زمانی‌که در این شهر حضور دارند، ادامه یابد.

امام جمعه مشهد در ادامه با اشاره به آداب مهمانی و ميزبانی در سيره و تعاليم رضوی، گفت: در روایات و احادیث مکرر ائمه اطهار(ع) به امر اطعام و تکریم مهمان سفارش شده است و اهمیت این مسئله در سیره و رفتار امام رضا(ع) قابل توجه است به گونه‌ای که امام مقید بودند خود از مهمانشان پذیرایی کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی ادامه داد: ما نیز به تأسی از فرهنگ رضوی باید پذیرای زائر امام رضا(ع) باشیم و شایسته است تمامی دستگاه‌ها، سازمان‎ها و نهادها با مدیریت جامع آستان قدس رضوی وارد عمل شده و در عرصه خدمت به زائر فعال باشند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه مسئله زائر امام رضا(ع) مسئله خاصی است که تنها به زمان ما اختصاص ندارد، بلکه مربوط به زمان‌های گذشته است، گفت: پذیرایی از زائران علی بن موسی الرضا(ع) در گذشته‌های دور به عنوان یک جریان فرهنگی در شهر مشهد مطرح می‌شد و مشهدی‌ها احترام خاصی برای زائران قائل بودند و همه خانواده‌ها به این فرهنگ مقید بودند، اما متأسفانه در دوران رضا خان رفته رفته این فرهنگ نادیده گرفته شد و مسئله هتل و مهمانسرا مرسوم شد.

وی بیان کرد: متاأسفانه به جای فرهنگ مشهدی فرهنگ اشتباهی حاکم شد، به گونه‌ای که به زائران در بازارها به عنوان وسیله کاسبی نگاه می‌کردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: همه مسئولان شهر مشهد باید از پوشش گرفته تا رفتار و گفتارشان برازنده خادمی و نوکری امام رضا(ع) باشند و فرهنگ میزبانی از زائر را از سیره امام رئوف(ع) بیاموزند.

انتهای پیام
captcha