ایجاد ساز و کارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با جذب فرهنگیان در بسیج
کد خبر: 4037471
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
شاپور محمدزاده در گفت‌وگو با ایکنا تبیین کرد؛

ایجاد ساز و کارهای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با جذب فرهنگیان در بسیج

فرمانده بسیج فرهنگیان وزارت آموزش‌ و پرورش معتقد است که هرچقدر بتوانیم فرهنگیان را جذب سازمان بسیج کنیم، بهتر می‌توانیم در راستای تحقق اهداف تعلیم و تربیت و رسیدن به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و همین‌طور تحقق چشم‌انداز سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش موفق ظاهر شویم.

شاپور محمدزاده

بسیج، شجره طیبه و نهاد اصیل مردمی و انقلابی با همان طراوت سال‌های آغازین حیات خود، در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران، فعالیت دارد.

امروزه جوانان بسیجی به عنوان پیشبران بیانیه گام دوم انقلاب، با تأسی از منویات رهبری معظم انقلاب(مدظله‌العالی) با حدت و حمیت همیشگی خود، علاوه بر حضور ایثارگرانه در عرصه‌های سازندگی و آبادانی کشور، با جهاد تبیینی، دشمن را در رسیدن به اهداف شوم و استکباری خود ناکام و مأیوس می‌کنند.

در همین راستا با شاپور محمدزاده، فرمانده بسیج فرهنگیان وزارت آموزش‌ و پرورش در مورد فعالیت فرهنگیان بسیجی در ایام کرونایی و همچنین نقش بسیجیان در تحقق سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ نقش بسیج فرهنگیان در تحقق مطالبات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین در اجرای سند تحول حوزه آموزش‌ و پرورش چیست؟

در بسیاری از زمینه‌ها بسیجیان می‌توانند به پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت به‌خصوص اهداف تعیین‌ شده در سند تحول بنیادین کمک شایانی کنند. علاوه بر این فرهنگیان بسیجی می‌توانند در پیاده‌سازی اجرای بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری نقش مؤثری ایفا کنند و بسیاری از امور را در آموزش‌ و پرورش به اتمام برسانند. با پتانسیلی که بسیجیان فرهنگی دارند، صد درصد می‌توانند در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و همین‌طور اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش مثمرثمر باشند.

بسیجیان در هر نقطه از کشور که دچار بحران می‌شود، همیشه پای‌ کار هستند و مشکلات را حل‌وفصل می‌کنند؛ در حوزه تعلیم و تربیت نیز به همین صورت است، برای مثال در بازسازی مدارس همواره بسیجیان فرهنگی پای‌کار بودند و یا در اجرایی شدن سند تحول آموزش و پروش می‌توانیم از ظرفیت بسیجیان استفاده کنیم. بسیجیان در هر ساعت از شبانه‌روز خالصانه حضور دارند و پای‌کار هستند. در وزارتخانه آموزش‌وپرورش مصمم هستیم تا بسیاری از امور را به بسیجیان واگذار کنیم.

در حوزه نهضت سوادآموزی نیز از ظرفیت و پتانسیل بسیجیان استفاده می‌کنیم برای مثال با سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم و بسیاری از امور این حوزه را به دوستان سازمان بسیج سازندگی کشور واگذار کردیم تا به ما کمک کنند. هرکجا که بسیجیان پا در میدان گذاشتند مطمئن هستیم که وظایف و کار‌ها به نفع احسن انجام می‌شود.

ایکنا ـ به دلیل وسعت جغرافیایی شاهد بلایا و حوادث طبیعی هستیم که آسیب‌های فراوانی به مدارس وارد می‌کند، بسیج فرهنگیان برای بازسازی مدارس چه اقداماتی انجام داده است؟

در سیل‌های اخیری که در کشور به وقوع پیوست؛ بنده نماینده وزیر آموزش‌وپرورش در استان لرستان بودم تا امور مربوط به مدارس سیل‌زده را با کمک بسیجیان حل‌وفصل کنیم. در بسیاری از مدارس حضور پیدا کردیم و توانستیم گل‌ولای حاصل از سیلاب را جمع‌آوری کرده و با کمک بسیجیان بسیاری از مدارس را زودتر از موعد مقرر بازسازی کردیم تا دانش‌آموزان بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.

حتی زمانی که دانش‌آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا مدتی از مدارس دور شده بودند، معلمان بسیجی شهر تهران را به مناطق کم برخوردار اعزام کردیم تا کمک‌حال تحصیلی دانش‌آموزان (به ویژه کنکوری‌هایی که به معلم نیاز داشتند) باشند.

همچنین از پتانسیل و ظرفیت معلمان داوطلب اعزامی از تهران برای برپایی کلاس‌های درس در اقصی نقاط کشور استفاده کردیم تا دانش‌آموزان همه مناطق آمادگی لازم برای ادامه تحصیل داشته باشند.

ایکنا ـ چه تعداد مدرسه از سوی بسیج فرهنگیان بازسازی‌ شده است؟

طبق آمار حدود ۱۹.۵ درصد فضا‌های آموزشی کشور نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی هستند. در سال‌های اخیر بسیج فرهنگیان نیز با پای‌کار بودن نقشی در کاهش ۱۰.۵ درصدی آمار مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی داشته است.

البته در وقایع و بلایای طبیعی در حوزه استان لرستان که خود مسئولیت امور مربوط به مدارس سیل‌زده را بر عهده داشتم، تحقیقاً اغلب مدارس توسط فرهنگیان بسیجی سامان‌بخشی و بازسازی شد تا در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گیرد. همواره حضور بسیجیان فرهنگی در مدارس برای معلمان و دانش‌آموزان باعث امید، نشاط و ایجاد انگیزه می‌شود.

ایکنا ـ با توجه به شیوع کرونا و غیرحضوری شدن کلاس‌های درس؛ آیا معلمان بسیجی آموزش سواد رسانه‌ای دیدند تا بتوانند ارتباط مؤثری با دانش‌آموزان برقرار کنند؟

بیماری کرونا با همه معایب و مصائبی که به همراه داشت فقط این حسن را داشت تا معلمان مجهز به سواد رسانه‌ای شوند. از زمان شیوع کرونا تمامی معلمان برای اینکه بتوانند با دانش‌آموزان ارتباط برقرار کنند، به‌اجبار خود را به‌اندازه مطلوبی به این فن مجهز کردند.

هرچند شاید برخی از معلمان در زمینه استفاده و بهره‌گیری از فناوری روز در مقابل دانش‌آموزان عقب هستند، اما امروز این فاصله به حداقل خود رسیده است. قطعاً امروز بعد از گذشت دو سال از غیرحضوری شدن مدارس معلمان دوره‌های آموزش سواد رسانه‌ای را گذرانده‌اند و خوشبختانه ارتباط خوبی را با دانش‌آموزان برقرار کرده‌اند.

ایکنا ـ بسیج فرهنگیان برای آموزش سواد رسانه‌ای به معلمان چه برنامه‌ای داشته است؟

بسیج فرهنگیان وزارتخانه آموزش‌وپرورش در آموزش سواد رسانه‌ای به معلمان برنامه‌ریزی‌های فراوانی داشته است و کلاس‌های متعددی در این زمینه برای معلمان برگزار کرد تا کمبودی در حوزه سواد رسانه‌ای احساس نشود.

در سایر استان‌ها نیز بسیج فرهنگیان کشور از طریق برگزاری کلاس‌ها و ارائه محتوا در کانال‌های اجتماعی گام‌های مهم و مؤثری برای ارتقای سواد رسانه‌ای معلمان و فرهنگیان برداشته است.

ایکنا – با توجه به شیوع آسیب‌های اجتماعی در مدارس، معلمان بسیجی تا چه اندازه به سمت جذب دانش‌آموزان خاکستری می‌روند؟

اساساً انتظاری که از یک معلم بسیجی داریم مسلماً با یک معلم عادی فرق می‌کند، اتفاقاً انتظار ما از فرهنگیان بسیجی این است که در بزنگاه‌های آسیب‌های اجتماعی یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند. مسائل حوزه تربیتی فقط در اختیار معلم پرورشی نیست، بلکه همه معلمان در مورد تربیت دانش‌آموزان مسئول هستند.

برنامه‌های پرورشی و تربیتی مدارس باید برای تمامی اقشار دانش‌آموزان تهیه شود حتی برای معلمان نیز باید وضع به همین منوال باشد. اتفاقاً معلمان دروس ریاضی و علوم بیشتر از معلمان دینی یا معاونان پرورشی می‌توانند اثرگذاری مطلوبی بر روی دانش‌آموزان داشته باشند.

اگر کل نیرو‌های ستادی وزارتخانه آموزش‌وپرورش را فرضاً ۲ هزار و ۵۰۰ نفر محاسبه کنیم با اطمینان اعلام می‌کنم که بالغ‌بر ۹۰ درصد اعضای ستادی وزارتخانه عضو بسیج فرهنگیان هستند. هرچقدر بتوانیم تمامی فرهنگیان را جذب سازمان بسیج کنیم بهتر می‌توانیم در راستای تحقق اهداف تعلیم و تربیت و رسیدن به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب و همین‌طور تحقق چشم‌انداز سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش موفق ظاهر شویم.

مرکز بسیج فرهنگیان وزارتخانه آموزش‌ و پرورش تابع سیاست‌ها و برنامه‌هایی است که سازمان بسیج فرهنگیان کشور تنظیم می‌کند؛ شاید گاهی مواقع فعالیت‌های ستادی ما در این مرکز به‌صورت مستقل انجام شود، اما در نهایت تمام تلاشمان این است که از وجود فرهنگیان بسیجی در امور مختلف بتوانیم استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha