برگزاری کارگاه «شناخت ارزش‌های زندگی» در آمل
کد خبر: 4037755
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶

برگزاری کارگاه «شناخت ارزش‌های زندگی» در آمل

کارگاه علمی و آموزشی «شناخت ارزش‌های زندگی»، شب گذشته یکم اسفندماه از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل در این دانشکده برگزار شد.

فاطمه صاحبیان مدرس علوم قرآنیبه گزارش ایکنا از مازندران، کارگاه علمی ـ آموزشی «شناخت ارزش‌های زندگی»، شب گذشته، یکم اسفندماه با ارائه فاطمه صاحبیان، دکترای علوم قرآن و حدیث از سوی انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی آمل برگزار شد.

صاحبیان در این گارگاه اظهار کرد: انسان‌ها سه دسته‌اند؛ یک دسته انسان‌هایی که زندگی را بدون هدف می‌دانند و می‌گویند زندگی یک بازی است و ما خلق شدیم و آمده‌ایم در این دنیا که در این بازی شرکت کنیم و بعد از اینکه مرگ‌مان فرا رسید، همه چیز تمام می‌شود و دیگر هیچ آینده‌ای نداریم و از نظر آن‌ها زندگی فانی است.

وی افزود: تفکر دوم این هست که، زنـدگی یک وسیله‌ای است برای رشد و کمال برای ابدیت. وقتی با این باور زندگی می‌کنیم، مثل مسافری هستیم که می‌خواهیم آذوقه خودمان را جمع کنیم برای یک حرکت بهتر، یک فعالیت قوی‌تر و برای یک زندگی که هیچ وقت تمام نمی‌شود و تا ابد ادامه دارد. دسته دیگر افراد زندگی را یک نگرشِ غایت شناخت می‌دانند، یعنی اینکه در بیرون از ذهن ما یک عینیّت دارد و ما آن را در واقع می‌شناسیم و ما بر اساس آن شناختی که در ذهن‌مان ایجاد می‌شود، می‌توانیم زندگی را دنبال کنیم.

صاحبیان با بیان اینکه باید ارزش‌هایمان را اولویت‌بندی کنیم، افزود: برنامه‌ریزی، مهمترین چیزی هست که انگیزه می‌دهد یعنی وقتی ما می‌خواهیم به سمت هدف حرکت کنیم، یک طرح و برنامه‌ای را برای خودمان ارائه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ارزش‌ها، حکم همان عصاره میوه‌ها را دارند که اگر نباشند، هویتی هم برای ما نیست، اظهار کرد: این ذهن آگاهی که انجام می‌دهیم، باعث می‌شود، هیچ وقت ارزش‌هایمان را در هیاهوی اجتماع گم نکنیم.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه عقیده از باور و باور تبدیل به ارزش می‌شود و ارزش، هدایت‌کننده به عمل در جهت هدف است، افزود: ارزشی باید برای ما اولویت داشته باشد، که دوام داشته باشد.  وقتی معناداری زندگی برای من عبادت باشد، هرجایی که به آن رنگ خدایی بزنم، عبادت می‌شود و در ابیات دینی ما آمده است؛ رنگ خدایی به همه‌ اعمالت بزن. نکته خیلی مهم، اینکه داخل زندگی‌مان اگر با خدا معامله کنیم، هیچ وقت با خلق خدا درگیر نیستیم. خدا به کسی که بخواهد عزت می‌دهد و به کسی که نخواهد، عزت نمی‌دهد؛ و کسی که خودش را برای خدا هزینه می‌کند، خدا او را محبوب دل همه می‌کند.

وی ادامه داد: آگاهی خودمان را حتما بروزر کنیم، یعنی وقتی که در یک محیطی هستیم، به این فکر نکنیم که عوام در جامعه چه می‌گویند، بلکه توجه کنیم تا حرف‌هایی که می‌زنیم، صرفا یک تفکر عوامانه نباشد بلکه برگرفته از آگاهی‌مان باشد.

صاحبیان درباره حواشی، سختی‌ها و زمین‌خوردن‌ها، متذکر شد: باید در مسیر رسیدن به هدف، صبوری کنیم، هرگز در مسیر رسیدن به هدف، ناامید نشویم. به خاطر اینکه شیطان دقیقا می‌آید در مسیر می‌نشیند و نا امید می‌کند. همین که ما در هر موقعیتی، احساس نارضایتی نسبت به خودمان داشته باشیم، این واقعا وسوسه شیطان است، چون می‌خواهد بگوید تو ضعیف هستی و تو هیچی نیستی و باید این را باور کنیم که من یک انسانی هستم که خدا به من فرصت رشد داده است.

وی ادامه داد: در زندگی در امور مادی به پایین‌تر از خودمان نگاه کنیم و در دانایی و معنویات به بالاتر از خودمان چشم بدوزیم. دستاوردهایمان حتماً بنویسیم. مرور کنیم، تا انگیزه‌مان ارتقا یابد و حال‌مان بهتر شود.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: همیشه اهداف بلند مدت صرف، نداشته باشیم، به داشتن اهداف کوتاه مدت هم توجه کنیم تا اعتماد به نفس‌مان تقویت شود.

انتهای پیام
captcha