واقعیت روز جامعه باعث ارتباط بهتر مخاطب با فیلم می‌شود + فیلم
کد خبر: 4037756
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
کارگردان «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» در گفت‌و‌گو با ایکنا؛

واقعیت روز جامعه باعث ارتباط بهتر مخاطب با فیلم می‌شود + فیلم

کارگردان «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» گفت: در نگارش فیلمنامه تلاش بسیار شد که واقعیت روز جامعه در داستان دیده شود تا تماشاگر بتواند با آن ارتباط بهتری برقرار کند.

مهرداد غفارزاده، کارگردان فیلم سینمایی «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان»، که در حال اکران است در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: قصه فیلم روی لبه تیغ حرکت‌ کند، چون در آن ایتام محور هستند و با کمی اغراق ممکن بود فیلم به دام کلیشه‌ بیفتد. برای همین تلاش کردم در زمان نگارش فیلمنامه به شدت روی این موضوع دقت نظر داشته باشم. یکی از بهترین راهکارها برای رسیدن به این خواسته تاکید روی شخصیت‌پردازی بود تا کاراکترها به شکل تیپ عرضه نشوند. در نگارش فیلمنامه، تلاش بسیار شد که واقعیت روز جامعه نیز در داستان دیده شود تا تماشاگر بتواند با آن ارتباط بهتری برقرار کند.

غفارزاده درباره انتخاب بازیگران «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان» چنین توضیح داد: از ابتدا که فیلمنامه را می‌نوشتم روی بازیگران ایرانی و ترک فکر کرده بودم، چون تصمیم داشتم این کار هم مخاطب داخلی داشته باشد هم اینکه در ترکیه بتوان آن را به نمایش در‌آورد. درباره پژمان بازغی از همان ابتدا تصمیمم را گرفته بودم و نقش را هم بر مبنای شخصیت وی نوشتم. درضمن این بازیگر به لحاظ چهره شباهت‌های زیادی با بازیگران ترک دارد. جدا از این موارد، پیشتر با او کار کرده بودم و به ظرفیت‌های حرفه‌ای او آشنایی کامل داشتم.

وی متذکر شد: موضوعات خانوادگی یکی از اتفاقات ویژه و بسیار جذاب در سینماست که در همه کشورها از آن به گونه‌های مختلف بهره می‌برند اما در سینمای ایران ما نتوانسته‌ایم برای کارهایمان، زبانی بین‌المللی داشته باشیم. «ترانه‌ای عاشقانه بخوان» قدمی در راه نزدیک شدن به این خواسته است، یعنی قصه‌اش را به گونه‌ای بیان می‌کند که همه مردم مخاطب چنین کارهایی باشند. نکته دیگر در مورد آثار خانوادگی، بحث آسیب‌شناسی آن است، یعنی با نگاه به برخی از مشکلات به مخاطب راه زیست بهتر را در این قبیل تولیدات نشان می‌دهیم.

این کارگردان اضافه کرد: درباره بازیگر زن فیلم این قطعیت وجود نداشت. تاکید من برای انتخاب بازیگر این نقش این بود که از بازیگری بهره برم که زبان استانبولی را به خوبی حرف بزند. در ادامه افسانه پاکرو را برای این نقش برگزیدم. برای انتخاب بازیگران ترک هم کاندید‌های مختلفی را مد نظر داشتیم و در نهایت علی بوراک جیلان برای این نقش انتخاب شد؛ هنرمندی که از چهره‌های سرشناس بازیگری در کشور ترکیه است.

وی درباره زمان اکران فیلم هم چنین توضیح داد: شرایط کرونایی موقعیتی برایمان فراهم کرد که دیگر راه چاره‌ای برایمان باقی نماند زیرا هر اندازه که منتظر ماندیم کرونا به پایان نرسید بنابراین مجبور شدیم در زمان مرده اکران، فیلم‌هایمان را روی پرده بفرستیم. با تمام انتقاداتی که به اکران دارم باید این نکته را مدنظر داشت اگر کاری خوب باشد در هر زمان مخاطب خود را خواهد داشت؛ اتفاقی که خوشبختانه برای فیلم «برایم ترانه‌ای عاشقانه بخوان» نیز محقق شد.

وی درباره تولید مشترک فیلم با ترکیه گفت: در این راستا طرحی را تهیه کردم که مورد تایید تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار کار قرار گرفت. در ادامه فیلمنامه‌‌ای نوشتم و برای آن پروانه ساخت دریافت کردم سپس با انتخاب گروه بازیگری کار را جلوی دوربین بردم. یک فیلمنامه این کار هم توسط فیلمنامه‌نویسی از ترکیه نوشته شد و با ادغام دو فیلمنامه متنی مشترک حاصل شد تا بتوان به واسطه آن خصوصیات فرهنگی هر دو کشور را به خوبی به تصویر کشید.

این کارگردان ادامه داد: سینما فرهنگساز است و نمی‌توان این کارکرد هنر هفتم را هیچگاه فراموش کرد، بنابراین با این گفته که این هنر- صنعت تنها در راستای ایجاد سرگرمی کارکرد دارد، موافق نیستم، حتی معتقدم اگر به طرزی صحیح از سینما استفاده شود می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را شناسایی کرد و راهکاری برای برطرف کردن آن اندیشید.

وی افزود: با پرداخت مستقیم به موضوعات دینی و اعتقادی موافق نیستم. پس تلاش کردم مفاهیمی را که من از آنها به عنوان عاملی در جهت تحکیم خانواده نام می‌برم در بطن قصه استفاده کنم. قصه فیلم درباره کودکان پرورشگاهی است که زن و مردی با ایثار خود تلاش می‌کنند تا لذت خانواده داشتن را به آنها هدیه دهند. آیا این مضمون دینی و اخلاقی نیست؟ 

غفارزاده در پاسخ به این سوال که با توجه به همکاری شما در کار جدیدتان با کشور ترکیه آیا فیلم‌ها و سریال‌هایی ترکی به لحاظ معنایی آثار شایسته‌ای نیستند و از آنها باید به عنوان کارهایی نام برد که خانواده را مورد هجمه قرار داده‌اند؟ اظهار کرد: من صنعت فیلم و سریال‌سازی ترکیه را به خوبی می‌شناسم. آنها نگاهی صنعتی به این حوزه دارند، پس اجازه می‌دهند هر موضوعی را در کارهایشان لحاظ شوند، هرچند اخیراً به آنها تذکراتی داده شده تا در آثارشان حرمت خانواده حفظ شود. با این توضیح نقد مطرح‌شده در مورد آثار نمایشی ترک تا حدی درست است، چون کارهایشان به خانواده‌ها ضربه زده است ولی در میان انبوه چنین کارهایی آثاری نیز وجود دارند که در آنها ارزش‌های دینی و اعتقادی به شدت مورد توجه است. پس نباید درباره آثار ترکی اظهار نظر قطعی کرد. 

انتهای پیام
captcha