فعالیت 180 نشریه تخصصی در حوزه علمیه
کد خبر: 4037964
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
معاون پژوهش حوزه علمیه بیان کرد:

فعالیت 180 نشریه تخصصی در حوزه علمیه

معاون پژوهش حوزه علمیه گفت: در رده‌های بالاتر حدود 180 نشریه داریم که 100 عدد آنها تخصصی هستند و 120 نشریه هم ترویجی و پژوهشی هستند؛ برخی از اینها از حوزه و برخی از وزارت علوم مجوز گرفته‌اند و سردبیر و مرکز اداره کننده آنها حوزوی هستند.

ابوالقاسم مقیمی حاجی به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه علمیه، دوم اسفندماه در نشست خبری به مناسبت برنامه‌های بیست و سومین دوره همایش کتاب‌سال حوزه، گفت: از سیاست‌های معاونت پژوهش، ترغیب و تشویق پژوهشگران و زمینه‌سازی برای بحث پژوهش در حوزه و جامعه است؛ در حوزه حدود 500 مدرسه علمیه وجود دارد که در تمامی آن‌ها فعالیت‌های پژوهشی و به خصوص آموزش پژوهش در حال انجام است. 

وی افزود: طلاب در سطح یک، به مشق پژوهش و تمرین در این عرصه می‌پردازند که برای گسترش امر پژوهش، جشنواره علامه حلی به صورت مدرسه‌ای و در تمامی استان‌ها به صورت استانی و در نهایت در مرحله کشوری هم برگزار و افراد برتر تجلیل می‌شوند. هر سال طلاب زیر 31 سال در آن شرکت داشتند و این سن امسال به زیر 35 سال رسیده است.

مقیمی حاجی با بیان اینکه سالانه ده‌ها هزار اثر توسط طلاب خواهر و برادر به این جشنواره ارسال می‌شود، تصریح کرد: هم اکنون بیش از 130 هزار مقاله به این همایش رسیده که میانگین سالانه آن بیش از 15 هزار اثر است و این نشان می‌دهد پژوهش در بین طلاب نهادینه شده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه، راه‌اندازی و حمایت از نشریات واحدهای آموزشی را از دیگر کارها برشمرد و افزود: این نشریات غالبا به صورت داخلی منتشر می‌شوند و زمینه‌سازی نگارش و قلم زدن برای طلاب است؛ در دوره چهارم جشنواره کتاب‌ سال حوزه کمتر از 40 نشریه در واحدها داشتیم، در سال 99، 59 نشریه شد و امسال به 99 نشریه رسیده است. در دو هفته گذشته جشنواره این نشریات برگزار و از نفرات برتر تجلیل شد.

مقیمی حاجی اظهار کرد: در رده‌های بالاتر حدود 180 نشریه داریم که 100 عدد آنها تخصصی هستند و 120 نشریه هم ترویجی و پژوهشی هستند، برخی از اینها از حوزه و برخی از وزارت علوم مجوز گرفته‌اند و سردبیر و مرکز اداره کننده آنها حوزوی هستند. 

معاون پژوهش حوزه علمیه با بیان اینکه مجموعه تولیدات مقاله‌ای ما بالغ بر دو هزار و 500 عدد در سال است، گفت: سیاست‌های پژوهشی توانسته امر پژوهش را در حوزه نهادینه کند و برای اینکه این پژوهش‌ها به سمت رفع نیازهای نظام حرکت کند، دبیرخانه مرتبط با این مسائل تاسیس شد و نیازهای دستگاه‌ها در قالب 21 رشته علمی احصاء شد تا تحقیقات به این سمت توسعه بیابد؛ مثلا در فقه از بین صدها موضوع، 16 اولویت برگزیده شد. در علم کلام و سایر رشته‌ها هم 10 تا 15 موضوع به عنوان اولویت انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه ما به پژوهش‌های بنیادی نیاز داریم، گفت: در کشورهای دیگر در مقطعی این پژوهش‌ها متوقف شد و دیدند اثر سوئی در رشد علمی آنان دارد به همین دلیل مجددا آن را فعال کردند، ما باید میان این پژوهش‌های بنیادی و راهبردی و مورد نیاز نظام توازن ایجاد کنیم. مشکل در پژوهش‌های بنیادی نیست بلکه عدم توازن مشکل‌آفرین است و این توازن هنوز ایجاد نشده که باید با بسته‌های حمایتی و ریل‌گذاری مناسب، این کار صورت بگیرد و دبیرخانه حمایت از پژوهش این کار را دنبال می‌کند.

مقیمی حاجی تاکید کرد: پژوهش‌ها باید به حد توازن برسد و مورد تقویت و حمایت قرار بگیرند؛ این سیاست کلی در دستور کار قرار دارد و برای اینکه از نظرات مختلف بهره ببریم، حدود 14 هم‌اندیشی تخصصی با متخصصان رشته‌های مختلف مانند علوم سیاسی و اجتماعی، مترجمان و ... داشته‌ایم تا از نظرات آنان بهره‌مند شویم و در برخی رشته‌های دیگر هم جلساتی در آینده برگزار می‌شود تا از نظریات متخصصان در همه رشته‌ها بهره‌مند شویم. 

انتهای پیام
captcha