ادبیات در حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد/ لزوم طبقه‌بندی علمی پژوهشگران
کد خبر: 4038541
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
آیت‌الله نوری همدانی:

ادبیات در حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد/ لزوم طبقه‌بندی علمی پژوهشگران

آیت‌الله العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید در پیامی تصویری به بیست و سومین دوره همایش کتاب‌سال حوزه، گفت: ادبیات عربی و فارسی طلاب و حوزویان تقویت شود زیرا هم بیان و هم نوشتن نیازمند ادبیات قوی است و باید اهمیت بیشتری به آن داده شود.

ایت الله حسین نوری همدانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی، 5 اسفندماه در پیامی تصویری به بیست و سومین دوره همایش کتاب‌سال حوزه، گفت: باید پژوهشگرانی که در حوزه فعالیت دارند طبقه‌بندی شوند، خداوند درک‌ها و فرهنگ‌ها را متفاوت آفریده است و ما باید برای شناخت افراد به فرهنگ و سلیقه و ذوق و خصوصیات آنها پی ببریم تا بتوانیم برآن اساس بین آنها طبقه‌بندی کنیم. یک نفر نمی‌تواند در همه رشته‌ها متخصص شود مگر یک سری افراد غیرمعمولی. بنابراین اولین گام در امر پژوهش شناخت افرادی است که پژوهشگر هستند.

وی افزود: خواجه نصیرالدین طوسی بعد از حمله مغول به سمت حوزه حله رفت و در درس محقق شرکت کرد، بسیاری خواجه را نشناختند، محقق درس قبله را تدریس می‌کرد و بعد از درس، خواجه به محضر او رفت و سؤال کرد کدام یک از اینها اعلم هستند و او دو نفر را معرفی کرد، این ماجرا فضایی را نشان می‌دهد که در آن دوره هم طبقه‌بندی وجود داشت زیرا برخی متمرکز در یک بحث هستند و تخصص دارند بنابراین ناچاریم به اینکه افراد را شناسایی کرده و متناسب با ذوق و سلیقه و توانایی آنها به پژوهش بپردازیم.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر تشویق و ترغیب و تجلیل از طلاب موفق و پژوهشگران توانمند، تصریح کرد: موضوع مهم دیگر بحث ادبیات است؛ سال‌ها یک فرد درس حوزه می‌خواند ولی باز ادبیات کاملی ندارد و اگر کسی ادبیاتش کامل نباشد فرد محققی نخواهد شد. بنابراین ادبیات عربی و فارسی طلاب و حوزویان تقویت شود. هم بیان و هم نوشتن نیازمند ادبیات قوی است و باید اهمیت بیشتری به آن داده شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: همیشه در حوزه مسائل روز مورد توجه بوده و هست، از دوره شیخ مفید و مرتضی و شیخ طوسی و ... توجه به مسائل روز وجود داشته و امروز هم این مسئله پررنگ‌تر است؛ با وقوع انقلاب، هم دوستان علاقه‌مند و هم دشمنانی داریم و باید آنها را بشناسیم و درباره آنها مطالعه کنیم.

وی در خاتمه بیان کرد: کار شما بسیار مهم و خوب است و از خداوند توفیق روزافزون شما را طلب می‌کنیم. 

 

یادآور می‌شود، در این مراسم با پخش فیلمی، از سال‌ها تلاش علمی و اخلاقی و زندگینامه آیت‌الله نوری همدانی تجلیل شد. این مرجع تقلید از دروس سیدمحمد داماد، آیت‌الله کوه‌کمره‌ای، آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره) همچنین علامه طباطبایی بهره‌مند شد. وی در فقه و اصول، کلام و اخلاق شاکردان زیادی تربیت کرده است؛ ایشان بعد از وفات آیت‌الله بروجردی، درس فقه و اصول را شروع کرد. راه‌اندازی مدرسه مهدی موعود با همکاری شهید مفتح از فعالیت‌های آموزشی این مرجع تقلید است، آشنایی با عربی و انگلیسی و ذوق شعری از دیگر کارهای این مرجع تقلید است.

ایشان در مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی فعال بود و مدتی در سلول انفرادی حبس شد،  ممنوع المنبری و تبعید هم در پرونده این مرجع تقلید وجود دارد؛ وی در روز 19 دی ماه سخنان کوبنده‌ای در محکومیت جنایات رژیم شاه انجام داد که منجر به خیزش مردم در شهرهای دیگر شد. ایشان با فرمان امام، ماموریت‌های مختلفی را در کشورهای مختلف داشت و به تبلیغ دین و انقلاب پرداخت و بعد از رحلت امام هم با حمایت از رهبری به دفاع از مبانی انقلاب اسلامی پرداخت و بیانیه‌های راهگشایی هم صادر کرد. 

ایشان اثار علمی متعددی هم از جمله اخلاق و عرفان، اسلام مجسم، شرح حال علمای بزرگ اسلام، امر به معروف و نهی از منکر از دید اسلام، بیت‌المال از دید نهج‌البلاغه، جایگاه بانوان در اسلام، جهاد، خمس و انفال، شگفتی‌های آفرینش تالیف کرده است. 

همایش کتاب‌سال حوزه به پاس سال‌ها تلاش علمی و فرهنگی و دینی و انقلابی از ایشان تجلیل کرد.  

انتهای پیام
captcha