جلد اول دانشنامه امام موسی کاظم(ع) آماده چاپ شد
کد خبر: 4039820
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲

جلد اول دانشنامه امام موسی کاظم(ع) آماده چاپ شد

مدیر دانشنامه امام موسی کاظم(ع) از آماده شدن جلد اول این دانشنامه برای چاپ خبر داد.

جلد اول دانشنامه امام موسی کاظم(ع) آماده چاپ شدحجت‌الاسلام و المسلمین علی روح‌الهی، مدیر دانشنامه امام موسی کاظم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در قم ضمن اعلام این خبر افزود: بنابر ضرورت، نیاز و پیشنهاد برخی فضلای ارجمند کار تدوین این دانشنامه 12 جلدی آغاز شد.
او با بیان اینکه ساختار علمی این دانشنامه در 20 زمینه و موضوع کلان پیش‌بینی شده‌ است، گفت: هریک از محورهای کلان نیز به فراخور تنوع میزان مقالات به شاخه‌های تخصصی‌تر که همان مدخل‌های دانشنامه باشند تقسیم می‌شود و در مجلدات متعدد عرضه می‌شود.
این محقق دینی با اشاره به اینکه کتب و مقالات متعددی در خصوص این امام معصوم(ع) و تبیین معارف این امام همام تدوین و منتشر شده است، افزود: کتاب جامعی که به تمامی جوانب زندگی این امام و حوادث عصر ایشان و از سوی دیگر موضوعی به روایات امام پرداخته باشد تدوین نشده بود و این ضرورت پرداخت به این کار را بیشتر می‌کرد. دانشنامه ساختاری موضوعی دارد و از روش الفبایی استفاده نشده است و پرهيز از درج مطالب غيرضروری به منظور ارائه تازه‌ترين ديدگاه‌ها برای بهره‌برداری محققان و اهل فن نیز برخوردار است.
روح‌الهی با اشاره به اینکه در گزينش عنوان و همچنین مدخل‌ها دو معيار عمده مورد نظر است، افزود: معیار اول سعی و اهتمام به مسائل معاصر و مباحث مورد حاجت بشر امروز و معيار دوم نيز بررسی در كلمات امام کاظم(ع) و تعاليم آن بزرگوار است، يعنی دغدغه‌های این این امام همام از یک سوی و دردهای بشر معاصر از سوی دیگر به عنوان دو ملاك اصلی برای انتخاب و تصويب مدخل‌های اصلی دانشنامه قلمداد می‌شود.
این مدیر علمی با بیان اینکه ساختار اجرایی دانشنامه از مدیر دانشنامه، شورای عالی و علمی دانشنامه و گروه علمی و ناظران و ارزیابان است، خاطرنشان کرد: 20 نفر از پژوهشگران و اساتید دانشگاه و حوزه تدوین دانشنامه را به عهده دارند و در حال حاضر جلد اول این دانشنامه آماده چاپ شد.
وی با اشاره به اینکه دسته‌بندی بسیار خوبی در مقالات انجام شده است که تاکنون در کمتر کتاب یا مقاله‌ای به آن اشاره شده است، گفت: جلد اول به زندگی‌نامه آن حضرت شامل تاریخ تولد، محل تولد، پدر و مادر، همسران و فرزندان، تاریخ شهادت، محل شهادت، محل دفن، سیره عملی آن حضرت پرداخته شده است و در این مقالات سعی شده است که در عین جامعیت و دقت عملی، نوآوری‌های نیز داشته باشد.
این محقق دینی افزود: در جلد اول سعی شده که اقوال مشهور تماما مستند شود و برای اقوال ضعیف نیز مستندسازی آن ذکر شده باشد، ولی با توجه به روش دانشنامه‌ها که گزارش علوم است کمتر تحلیل شده تا خواننده براحتی بتواند با تمامی مباحث آشنا شود.
روح الهی در پایان تصریح کرد: از دیگر خصوصیات دیگر این دانشنامه می‌توان به چینش مقالات آن اشاره کرد که خواننده با مراجعه به کتاب با سیر منظومه‌ای زندگی امام آشنا می‌شود.

انتهای پیام
captcha